لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

آب ذخیره‌شده در مخازن سدهای ایران به «۴۰ درصد» رسیده است


عکس آرشیوی از سد امیرکبیر
عکس آرشیوی از سد امیرکبیر

آمارهای رسمی از افت شدید ذخایر آب سدهای کشور به خاطر تولید نامتوازن برق آبی در تابستان امسال خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ۲۶ آذر گزارش داده آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور تا ۲۱ آذر ماه بیان‌گر این است میزان پرشدگی حجم آب موجود در این سدها تنها ۴۰ درصد است.

جزئیات آمارهای دولتی نشان می‌دهد در حالی که حجم آب ورودی سدها تا ۲۱ آذر امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۷ درصد افزایش داشته، خروجی آب از سدها ۲۲ درصد افزایش یافته و به همین خاطر ذخایر آب آنها یک میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.

در هیچ کدام از آمارهای دولتی یا اظهارات مقامات رسمی گفته نمی‌شود چرا دولت اجازه رشد ۲۲ درصدی تخلیه آب سدها را داده، اما جزئیات آمارهای وزارت نیرو از تولید برق نشان می‌دهد که دولت بخشی از کسری برق تابستان را با افزایش چشمگیر و نامتوازن تولید برق آبی از سدها جبران کرده است.

آخرین گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد تولید برق آبی از سدهای کشور در هشت ماه سال جاری ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال جهش داشته و به بالای ۱۷ تراوات ساعت رسیده است.

چنین جهش عظیمی در تولید برق آبی در حالی است که میزان ورودی آب به سدها در سال جاری نسبت به پارسال تنها ۷ درصد رشد داشته است.

نتیجه اینکه، دولت برای حل بخشی از بحران برق تابستانی، آب سدهای کشور را خالی کرده و به عمیق‌تر شدن بحران آبی کشور دامن زده است.

گزارش ماهانه وزارت نیرو همچنین نشان می‌دهد در حالی که ابتدای سال جاری دولت راه‌اندازی ۶ هزار مگاوات نیروگاه برقی جدید را هدف‌گذاری کرده بود، در هشت ماه امسال تنها ۱۵ درصد آن تحقق یافته و تقریبا همه نیروگاه‌های جدید از نوع حرارتی و با راندمان اندک است که با گاز، مازوت و گازوئیل کار می‌کنند.

دولت برای سال جاری راه‌اندازی بیش از ۲۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی را نیز هدف‌گذاری کرده بود، اما در هشت ماه امسال تنها یک درصد آن محقق شده است.

در حالی که ایران ۳۰۰ روز آفتابی دارد، اما سهم انرژی‌های خورشیدی و بادی از تولید برق ایران حدود نیم درصد و سهم انرژی اتمی کمی بیش از یک درصد است.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو ۲۴ آذرماه از ناترازی ۱۲ هزار مگاوات برق در تابستان امسال خبر داد و گفت پیش‌بینی می‌شود تابستان سال آینده به این میزان ۵ درصد هم اضافه شود.

با استفاده از گزارش‌های وزارت نیرو، ایسنا و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG