لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به خودجوش نبودن فعالیت حجاب‌بان‌ها اذعان کرد


عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

در حالی که پیشتر برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شده بودند که گشت افراد موسوم به «حجاب‌بان» برای اعمال حجاب اجباری «خودجوش» بوده، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان کرد که این افراد به صورت سازمان‌دهی‌شده به خیابان‌ها گسیل شده‌اند.

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز جمعه اول دی در گفت‌وگویی از آن چه مقام‌های جمهوری اسلامی «تذکر لسانی» حجاب اجباری می‌نامند، دفاع کرد و گفت این روش «عُقلایی» است.

او افزود: «این حرکات هم نه به شکل خودجوش بلکه با محوریت قرارگاه عفاف و حجاب شورای عالی و با هماهنگی وزارت کشور است.»

این در حالی است که پیشتر در واکنش به انتقادها علیه حضور حجاب‌بان‌ها در مترو، علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری موج، مدعی شده بود: «افرادی که در ایستگاه‌های مترو می‌بینید و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، مجموعه‌های مردمی خودجوش هستند.»

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور، روز اول آذر ادعا کرده بود که وزارت کشور برای استقرار نیروهای حجاب‌بان در مترو «مجوز» صادر نکرده است.

پیشتر در پی افشای بخشنامه وزیر کشور با مهر «محرمانه» برای برخورد با زنان بدون حجاب، شماری از احزاب و رسانه‌ها و فعالان سیاسی در ایران خواهان «برکناری» احمد وحیدی شدند.

حزب ندای ایرانیان نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، وزیر کشور را «دروغگو» خواند.

استقرار نیروهای حجاب‌بان در متروی تهران از مرداد ماه سال جاری آغاز شد و در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

در این مدت، گزارش کاربران شبکه‌های اجتماعی و چند رسانه در ایران از افزایش حضور حجاب‌بان‌ها در ایستگاه‌های مترو در تهران و فیلمبرداری از مسافران با کمک نیروهای فراجا با هدف اعمال حجاب اجباری حکایت دارد.

خسروپناه باوجود بی‌اعتنایی گسترده به حجاب اجباری در ایران از سوی گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی، ادعا کرده که حضور حجاب‌بان‌ها «نتیجه‌بخش» بوده است.

او گفته: «همین الان عده‌ای با استفاده از فناوری نرم، در میدان انقلاب و چهارراه ولی‌عصر و میدان شهدا در حال پیاده‌سازی این روش هستند و اتفاقاً جواب هم گرفته‌اند.»

گزارش‌ها حاکی است که با وجود سرکوب گسترده زنان و دختران مخالف حجاب اجباری از سوی حکومت ایران، زنان و دختران به مبارزه مدنی خود علیه جمهوری اسلامی با تن ندادن به حجاب اجباری ادامه می‌دهند.

طی این مدت شمار قابل توجهی به همین دلیل بازداشت و با برخوردهای قضایی و پلیسی مواجه شده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG