لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

حملات متقابل جناح‌های طرفدار ایران و ارتش آمریکا در عراق یک کشته و ده‌ها مجروح برجا گذاشت


سربازان آمریکایی مستقر در شمال عراق
سربازان آمریکایی مستقر در شمال عراق

منابع امنیتی عراقی اعلام کردند که در حملات روز سه‌شنبه به سه نقطه در عراق که توسط نیروهای طرفدار ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت، حداقل یک عضو یک جناح طرفدار ایران کشته و ۲۴ نفر زخمی شدند.

یک مقام وزارت کشور عراق گفت که یکی از این حملات، یک پایگاه حشد الشعبی در مرکز شهر حله، مرکز استان بابل را هدف قرار داد که یک کشته و ۲۰ زخمی به‌جا گذاشت.

در حمله‌ای دیگر در استان واسط در جنوب این کشور نیز چهار نفر زخمی شدند.

ساعاتی پیش از آن، ایالات متحده اعلام کرد که نیروهایش به سه تأسیسات مورد استفاده کتائب حزب‌الله و گروه‌های وابسته به ایران در عراق حمله کرده است که این، پاسخی است به یک رشته حملات به پرسنل نظامی آمریکایی در منطقه.

گزارش‌ها طی روز دوشنبه حاکی از حمله پهپادی به نزدیکی فرودگاه اربیل و محل استقرار نظامیان آمریکایی در شمال عراق بود که سه نظامی آمریکایی را مجروح کرده است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که یکی از نیروهای آمریکایی در حمله‌ای که بامداد دوشنبه رخ داد، آسیب جدی دیده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از مجروح شدن سه نظامی آمریکایی در حمله هواپیمای بدون سرنشین در شمال عراق، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به ارتش آمریکا دستور داد تا حملات هوایی تلافی‌جویانه را علیه گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران انجام دهند.

بنابر این گزارش، جو بایدن که کریسمس را در محل اقامت ریاست جمهوری در کمپ دیوید مریلند سپری می‌کند، اندکی پس از وقوع این حمله، توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از این رخداد باخبر شد و به پنتاگون و دستیاران ارشد امنیت ملی خود دستور داد تا گزینه‌های پاسخ را آماده کنند.

پس از آن، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای ارتش آمریکا حملات لازم و درخوری را به سه قرارگاه کتائب حزب‌الله و گروه‌های مرتبط با آن در عراق انجام دادند.»

این بیانیه می‌گوید که حملات ایالات متحده واکنشی به حملات متعدد شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بوده است.

پنتاگون سپس گزارش‌ها درباره حمله روز دوشنبه به نیروهای ایالات متحده در اربیل را تایید کرد و گفت که بر اثر این حمله سه سرباز آمریکایی مجروح شده‌اند.

حمله پهپادی روز دوشنبه به توقف موقت فعالیت‌های فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق انجامید.

رسانه‌های دولتی عراق به نقل از یحیی رسول، سخنگوی ارتش این کشور گزارش دادند که این حمله شماری مجروح بر جای گذاشته است. این گزارش‌ها اما اشاره‌ای به زخمی شدن سربازان آمریکایی نداشت.

با این حال رسانه‌های ایران گزارش دادند که گروهی با عنوان «مقاومت اسلامی عراق» پایگاه حریر، محل استقرار نظامیان آمریکایی در اربیل، را هدف قرار داده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز ادعای این گروه را منعکس کرد که مدعی بود چند پهپاد شلیک‌شده «به شکل مستقیم به هدف» برخورد کرده‌اند.

اما بیانیه پنتاگون می‌گوید که مسئول حمله روز دوشنبه به پایگاه هوایی نیروهای آمریکایی در اربیل، کتائب حزب‌الله و گروه‌های مرتبط با آن بوده‌اند که از حمایت ایران برخوردارند.

پیش از این پنتاگون، کتائب حزب‌الله و یکی دیگر از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران به نام «حرکت النجبا» را متهم کرده بود که عامل اکثر حملات به نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده هستند.

ارتش آمریکا تاکنون چندین بار مواضع این دو گروه در عراق و سوریه را هدف حمله قرار داده است.

دولت عراق روز سه شنبه با انتقاد از حملات هوایی تازه آمریکا علیه مواضع شبه‌نظامیان مرتبط با ایران این اقدام را «خصمانه» توصیف کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG