لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

هوشنگ نهاوندی از «عشق» شاه به ایران و از نخست‌وزیر نشدن می‌گوید


در برنامه دیگری از مجموعه «یک روایت» با هوشنگ نهاوندی، سیاستمدار و رئیس پیشین دانشگاه پهلوی شیراز و دانشگاه تهران، به گفت‌وگو نشسته‌ایم. آقای نهاوندی در دوران محمدرضا شاه، همچنین مدتی وزیر علوم، و نیز وزیر آبادانی و مسکن بود.

او چندی نیز ریاست دفتر مخصوص شهبانو فرح پهلوی را بر عهده داشت.

هوشنگ نهاوندی بیش از ۱۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی و فرانسه منتشر کرده که آخرین کتاب او با عنوان «رضا شاه، فرزند ایران» چندی پیش انتشار یافت. در این گفت‌وگو با آقای نهاوندی، از او درباره این کتاب و نقش رضا شاه در تاریخ معاصر ایران می‌پرسیم.

هوشنگ نهاوندی در سال‌های دور
هوشنگ نهاوندی در سال‌های دور

آقای نهاوندی در این روایت، رضا شاه را مردی می‌داند که از میان مردم برخاست و منجی ایران بود. او می‌گوید رضا شاه به رغم مخالفت روحانیان توانست با اقتدار مسئله کشف حجاب را عملی کند و با وجود مخالفت آنها کارهای دیگری هم انجام داد؛ از جمله کوتاه کردن دست روحانیان از قوه قضائیه و پایه‌گذاری دادگستری نوین ایران.

آقای نهاوندی می‌گوید که به محمدرضا شاه بسیار نزدیک بود و او را فردی بسیار با سواد و آگاه معرفی می‌کند که به مسائل جهانی اشراف داشت. آقای نهاوندی می‌گوید شاه عاشق ایران بود و هر گاه یک ایرانی در سطحی جهانی به موفقیت می‌رسید، بسیار خوشحال می‌شد.

در این گفت‌وگو همچنین از هوشنگ نهاوندی درباره آخرین روزهای محمدرضا شاه در ایران جویا می‌شویم و می‌پرسیم چه شد که شاه در آن روزها او را برای نخست‌وزیری انتخاب نکرد. آقای نهاوندی می‌گوید یک روز شاه دو ساعت او را استنطاق کرد و پرسید اگر روزی نخست‌وزیر بشوی، چه می‌کنی؟

او همچنین به دلایل انتخاب جعفر شریف امامی به عنوان نخست‌وزیر اشاره می‌کند و می‌گوید او با تصمیمات اشتباه، روند پیروزی انقلاب را تسریع کرد.

آقای نهاوندی می‌گوید، در رفت و آمدها به دربار شنیده بود که شهبانو در مواقع خصوصی محمدرضا شاه را «مدی» خطاب می‌کرد.

هوشنگ نهاوندی، پیام صدای انقلاب را که شاه در روزهای پایانی سلطنتش در ایران از تلویزیون خواند، اشتباه می‌داند و می‌گوید در واقع شاه با این پیام بهانه قانونی برای عزل خود از سوی مجلس را صادر کرد.

یک روایت؛ گفت‌وگو با هوشنگ نهاوندی
please wait

No media source currently available

0:00 0:25:00 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG