لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

سوریه از اولین حمله هوایی «اسرائیل» به اطراف دمشق در سال جدید میلادی خبر داد


حملات هوایی به دمشق (عکس از آرشیو)
حملات هوایی به دمشق (عکس از آرشیو)

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، به نقل از ارتش این کشور گزارش داد که مناطقی از حومه دمشق صبح سه‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه، هدف موشک‌های اسرائیل قرار گرفت.

این نخستین حمله منتسب به اسرائیل علیه مواضعی در سوریه در سال جدید میلادی به شمار می‌رود.

به نوشته خبرگزاری سانا، موشک‌های اسرائیل که از سوی ارتفاعات جولان شلیک شده بود ساعت چهار و نیم بامداد سه‌شنبه چند نقطه را در حومه دمشق هدف قرار داد.

سانا به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که این حمله علیه مواضع یک گروهان توپخانه‌ای ارتش سوریه در «کناکر» در غرب دمشق انجام شده که اعضای حزب‌الله لبنان در آن حضور دارند.

به نوشته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، گزارش‌ها حاکی از وارد آمدن خسارات و تلفات به گروه حزب‌الله لبنان در این منطقه است.

از آغاز جنگ اسرائیل علیه گروه افراطی حماس تعداد حملات منسوب به اسرائیل در مناطقی از سوریه افزایش داشته و چهارم دی‌ماه سپاه پاسداران اعلام کرد که رضی موسوی، از اعضای ارشد نیروی قدس، در حمله موشکی اسرائیل به حومه دمشق کشته شده است.

در حملات هوایی روز شنبه، ۹ دی‌ماه، منتسب به اسرائیل در منطقه البوکمال سوریه نیز دست‌کم ۱۹ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند.

اسرائیل درباره این حملات عمدتا اظهار نظر نمی‌کند، اما در سال‌های اخیر بارها هشدار داده اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی حضور نظامی خود در سوریه و در نزدیکی مرزهای این کشور را تثبیت کند.

شبه‌نظامیان نیابتی ایران در سوریه، عراق، لبنان و یمن از زمان آغاز جنگ غزه حملاتی علیه اسرائیل و نیروهای آمریکایی در منطقه انجام داده و آمریکا و اسرائیل نیز حملات متقابلی به مواضع آن‌ها داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG