لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

شورای امنیت سازمان ملل انفجارهای کرمان را محکوم کرد؛ آمریکا آن را «حمله‌ تروریستی» نامید


کرمان
کرمان

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه ۱۴ دی ماه در نشستی خبری با «تروریستی» خواندن حادثه انفجارهای کرمان، گفت٬ این حمله همه نشانه‌های حملات گروه حکومت اسلامی، داعش٬ را دارد.

آقای میلر در پاسخ به سوالی درباره بیانیه گروه حکومت اسلامی، داعش، در پذیرفتن مسئولیت این حملات گفت: «بر اساس تمام اطلاعات موجود، واضح است که این یک حمله تروریستی بوده است. ما گزارش‌ها در خصوص به عهده گرفتن مسئولیت این حمله توسط گروه حکومت اسلامی را دیده‌ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «در حال حاضر آمادگی اعلام ارزیابی رسمی درباره این‌ را که مسئولیت بمب‌گذاری با چه کسی است، ندارم، اما این حمله همه نشانه‌های حملات گروه حکومت اسلامی را دارد.»

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز پنجشنبه گفت: «ایالات متحده در موقعیتی نیست که در ادعای گروه حکومت اسلامی درباره پذیرفتن مسئولیت حملات مرگبار روز چهارشنبه در ایران شک کند.»

واکنش شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، انفجارهای کرمان را «به شدیدترین» وجه محکوم کرد.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه تصریح کردند که «تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی است.»

آنها همچنین بر لزوم «شناسایی، محاکمه عاملان، سازمان‌دهندگان،‌ تامین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات تروریستی مذموم» تاکید کردند.

یک روز پس از وقوع دست‌کم دو انفجار در کرمان در جریان مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» در پیامی مسئولیت انفجارهای کرمان را برعهده گرفت.

بر اساس آمارهای رسمی، انفجار دو بمب در شهر کرمان در روز ۱۳ دی دست‌کم ۸۴ کشته و ۲۸۴ زخمی برجا گذاشته است.

ایرنا نوشت که محل انفجارها به ترتیب در فاصله ۱.۵ کیلومتری و ۲.۷ کیلومتری آرامگاه قاسم سلیمانی بوده و علت انفجار در این اماکن «عدم امکان عبور از گیت‌های بازرسی در آن محدوده» بوده است.

پیشتر رسانه‌ها امار کشته‌شدگان را بیش از صد نفر عنوان کرده بودند اما مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند که برخی از اسامی دو بار در فهرست قربانیان تکرار شده بود.

خبرگزاری بلومبرگ عصر ۱۳ دی در گزارشی به نقل از دو منبع آشنا به تحلیل‌های دولت آمریکا نوشت: «فرض اولیه ایالات متحده این است که گروه حکومت اسلامی (داعش) یا یک گروه وابسته به آن مسئول حمله روز چهارشنبه در ایران است».

پیشتر برخی مقام‌های جمهوری اسلامی، اسرائیل را به دست داشتن در این انفجارها متهم کرده‌ بودند، اما مقامات ایالات متحده اتهام دست داشتن واشینگتن و اسرائیل در این حمله را رد کرده‌اند.

داعش پیشتر نیز مسئولیت برخی حملات مرگبار در ایران را برعهده گرفته بود.

پذیرش این مسئولیت در حالی است که قاسم سلیمانی در آبان سال ۱۳۹۶ در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «پایان سیطره داعش» را اعلام کرده و این «پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز» را به او و ملت‌های ایران، عراق و سوریه تبریک گفته بود.

XS
SM
MD
LG