لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

افزایش انتقادها از «سهل‌انگاری» دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در پی انفجارهای کرمان


با گذشت چهار روز از دو انفجار در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان که باعث مرگ بیش از ۹۰ تن شد،‌ انتقادها از عملکرد سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی بالا گرفته و رئیس دیوان عالی کشور نیز به شکل تلویحی عملکرد این نهادها را زیر سؤال برده است.

محمدجعفر منتظری روز یکشنبه ۱۷ دی گفت از دستگاه‌های اطلاعاتی انتظار می‌رود برای این‌گونه مراسم در آینده «مطالعات امنیتی» را با استفاده از امکانات خود گسترش دهند تا «شاهد این گونه حوادث بسیار خسارت‌بار نباشیم.»

او در عین حال گفت که مطلع است دستگاه‌های امنیتی «تمام توان خود را به کار بسته بودند» اما اضافه کرد افرادی که آنها را «شیاطین خبیث» خواند، مرتکب «جنایت» می‌شوند.

روزنامه جمهوری اسلامی روز یکشنبه با انتشار یادداشتی،‌ خواستار «برخورد» با کسانی شد که «مسئولیت امنیت کشور را برعهده دارند ولی به وظیفه خود عمل نکرده‌اند یا در انجام آن مرتکب قصور شده‌اند.»

این روزنامه نوشت این‌طور نیست که اتفاقی در ابعاد حمله به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی رخ دهد و «هیچکس در انجام وظیفه امنیتی خود مرتکب قصور یا تقصیری نشده باشد.»

این در حالی است که دادستان کرمان روز ۱۶ دی در گفت‌وگو با تلویزیون حکومتی ایران گفت تاکنون «قصور» یا «سهل‌انگاری» دست‌اندرکاران مراسم سالگرد قاسم سلیمانی اثبات نشده است.

مهدی بخشی افزود اگر دستگاه قضائی در آینده به «مطلب، سند یا مدرکی» درباره قصور افراد برسد، «برخورد» خواهد کرد.

محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان و عضو پیشین شورای شهر تهران نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت در «کوتاهی» وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی و مقام‌های امنیتی استان کرمان «تردیدی نیست.»

او در ادامه تأکید کرد: «انتظار می‌رفت خود دولت و در مرحله بعد مجلس نسبت به اقدام تنبیهی و استیضاح مقامات مسئول به خصوص وزارت کشور پیش‌قدم شوند.»

این فعال سیاسی همچنین گفت که بی‌توجهی به این «اهمال و بی‌کفایتی» باعث تداوم حملاتی از این دست خواهد شد و «قابل گذشت نیست.»

این انتقادها در حالی ابراز شده که مقام‌های قضائی، سیاسی و امنیتی آمارها و اظهارات ضد و نقیضی درباره کشف بمب‌های دیگر و تعداد افراد بازداشت‌شده مرتبط با این انفجارها ارائه داده‌اند.

دادستان کرمان تعداد افراد بازداشت‌شده را ۳۲ نفر اعلام کرد، اما خبرگزاری مهر، به نقل از ابراهیم عزیزی، رئیس هیئت اعزامی کمیسیون امنیت ملی مجلس به کرمان، روز یک‌شنبه تعداد این بازداشتی‌ها را ۲۶ نفر اعلام کرد.

از سوی دیگر، اظهارات دادستان کرمان و رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح این استان درباره کشف «۱۶ بمب آماده انفجار» در کرمان پیش از حمله روز چهارشنبه،‌ با تکذیب سپاه ثارالله کرمان مواجه شد.

روابط عمومی سپاه ثارالله کرمان روز یک‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از «خنثی‌سازی بمب» در این استان با عنوان «شایعه» و «دروغ‌پردازی‌» نام برده و افزود: «در روزهای اخیر بر اساس برخی گزارش‌های مردمی، یگان چک و خنثی سپاه، بررسی گزارشات را در دستور کار قرار داد و هیچ یک از موارد چک‌شده بمب‌گذاری نبوده است.»

از نخستین ساعت‌های بعد از انفجار دو بمب در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به غیبت اعضای خانواده او و مقام‌های استانی در این مراسم، آن را سؤال‌برانگیز خواندند.

همچنین ویدئویی از مصاحبه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تلویزیون ایران مورد توجه کاربران قرار گرفت که ساعاتی بعد از این حادثه از «آمادگی صد درصدی» بیمارستان‌ها خبر داده بود.

انفجارهای روز چهارشنبه در حالی رخ داد که به گفته رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح کرمان بیش از ۵۰۰ نیروی امنیتی از سپاه استان‌های دیگر برای امنیت منطقه به کرمان رفته بودند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایلنا، انتخاب و رادیو فردا؛ ع.م
XS
SM
MD
LG