لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

خامنه‌ای مدعی شد ضعف‌های اقتصادی به خاطر «عدم حضور مردم» است


خامنه‌ای روز سه‌شنبه در کنار تابلویی از ریحانه سلطانی‌نژاد، کودک ۱۸ ماهه‌ای، سخنرانی کرد که اعلام شده همراه با مادر و شش عضو دیگر خانواده‌ در انفجارهای کرمان جان سپردند
خامنه‌ای روز سه‌شنبه در کنار تابلویی از ریحانه سلطانی‌نژاد، کودک ۱۸ ماهه‌ای، سخنرانی کرد که اعلام شده همراه با مادر و شش عضو دیگر خانواده‌ در انفجارهای کرمان جان سپردند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ادامه تأکیدهای اخیرش بر لزوم شرکت در انتخابات، به طور غیرمستقیم «ضعف‌های اقتصادی» در کشور را معلول عدم مشارکت در انتخابات دانست.

او روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، برای چندمین بار در کمتر از یک ماه گذشته بخش اعظم یک سخنرانی خود را به موضوع مشارکت مردم در انتخابات اختصاص داد.

خامنه‌ای روز سه‌شنبه در دیدار «با مردم قم»، به طور غیرمستقیم هم مردمی را که در انتخابات شرکت نمی‌کنند پیرو سیاست دشمن معرفی کرد و هم مسائل اقتصادی موجود در کشور را به پای آنها انداخت.

او گفت: «سیاست راهبردی دشمن خارج کردن مردم از صحنه است. شرکت نکردن در انتخابات همان سیاست راهبردی دشمن است» و ادامه داد:‌ «آنجایی که توانسته‌اند مانع از حضور مردم در صحنه بشوند، دشمن پیروز شده.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه «رسانه‌های وابسته به دشمن» را متهم کرد که «کمبودها و سختی‌ها در امور اقتصادی را به رخ می‌کشند».

او سپس وجود «کمبودها و سختی‌ها» را به عدم شرکت مردم در انتخابات ربط داد و گفت: «بله، ضعف‌های گوناگونی بوده، ادامه پیدا کرده، وجود دارد. در حالی‌ که اگر در یک موردی دقت بشود، تحقیق بشود، بیشتر این ضعف‌های اقتصادی هم به خاطر عدم حضور مردم است.»

به گفته او، «حضور مردم از لوازم پیشرفت انقلاب و به نتیجه رسیدن انقلاب است». از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران نزدیک به ۴۵ سال می‌گذرد.

در سخنرانی روز سه‌شنبه، رهبر جمهوری اسلامی در حالی مشکلات اقتصادی را به «عدم حضور مردم» نسبت داد که در این سخنان هیچ اشاره‌ای به فساد چشمگیر مالی و اقتصادی در رده‌های مختلف حکومتی نبود.

او هفته گذشته تنها با اشاره‌ای گذرا به پرونده‌های فساد سیاسی و مالی و اقتصادی کلان مدعی شد که «یکی از نقاط قوت نظام اسلامی مبارزه با فساد است».

ادعای مبارزه با فساد، در «نظام اسلامی» و در دولت ابراهیم رئیسی، در حالی است که پرونده‌های فساد مالی که در سال‌های گذشته برملا شده هر یک از دیگری کلان‌تر شده است؛ به طوری که در پرونده تازه‌ترین نمونه یعنی «چای دبش» صحبت از فساد نزدیک به چهار میلیارد دلار است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در حالی قرار است روز ۱۱ اسفند در ایران برگزار شود که کاهش شدید مشارکت در انتخابات پیشین مجلس و ریاست‌ جمهوری، به‌ دنبال اعتراض‌های سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۱، آشکارا موجب نگرانی مقامات حکومتی به‌ویژه علی خامنه‌ای شده است.

او از ابتدای ماه جاری تاکنون در چند مناسبت مختلف، این انتخابات را «بسیار مهم» خوانده، در دیدار با زنان از آنها خواسته که «همسران و فرزندان خود را به فعالیت در انتخابات وادار کنید» و در نهایت مدعی شده که «مخالفت با انتخابات مخالفت با اسلام است».

با این حال، رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی‌ها نه به رد صلاحیت گسترده نامزدها اشاره کرده، نه به بی‌اعتنایی حکومت به خواسته‌های مردمی از جمله آزادی پوشش و مشکلات معیشتی و معرفی و مجازات عاملان و آمران خشونت علیه شهروندان در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱.

به‌رغم تبلیغات گسترده مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی برای کشاندن رای‌دهندگان به پای صندوق‌های رای در اسفند امسال، حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین ایران روز ۲۹ آذر اذعان کرد که «راضی کردن مردم برای آمدن پای صندوق مشکل است».

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت رسمی علی خامنه‌ای، رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب.
XS
SM
MD
LG