لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

جدال لفظی چین وتایوان؛ پکن، تایپه را به تعلیق معافیت گمرکی تهدید کرد


وزیر خارجه تایوان افزایش پرواز بالن‌های چینی را بخشی از اقدامات تعرضی پکن توصیف کرد
وزیر خارجه تایوان افزایش پرواز بالن‌های چینی را بخشی از اقدامات تعرضی پکن توصیف کرد

دولت چین روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، همزمان با نزديک شدن زمان برگزاری انتخابات تایوان با احتمال وضع مقررات تجاری جدیدی این کشور را تهدید کرد.

همزمان دولت تایوان از پرواز تعداد بیشتری از بالن‌های چینی بر فراز این کشور خبر داد و نامزد حزب حاکم در انتخابات ریاست جمهوری تایوان علیه آنچه که «صلح جعلی» با چین توصیف کرد، هشدار داد.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان روز شنبه، ۲۳ دی‌ماه، در شرایطی برگزار خواهد شد که جنگ لفظی بین چین و تایوان تشدید شده است. حکومت چین جزیرهٔ تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو تاریخی این کشور می‌داند.

دولت فعلی تایوان حکومت چین را به اجرای کارزاری بی‌سابقه با هدف تأثیر‌گذاری بر انتخابات این کشور و استفاده از تمام ابزارها، از جمله تحرکات نظامی و تهدید به تحریم اقتصادی و ترغیب رأی‌دهندگان به حمایت از نامزدهای مطلوب پکن متهم کرده است.

حکومت چین و دستگاه‌های تبلیغاتی آن انتخابات تایوان را انتخاب بین جنگ و صلح جلوه می‌دهند و می‌گویند اتهامات دولت فعلی تایوان «حیله‌های کثیف» حزب حاکم دموکراتیک و پیشرو برای جلب رأی‌دهندگان است.

لای چینگ-ته، نامزد حزب دموکراتیک و پیشرو تایوان، روز سه‌شنبه گفت در صورت پیروزی در انتخابات وضعیت فعلی در مناسبات با پکن را حفظ و از طریق اعمال فشار صلح را تضمین خواهد کرد.

او افزود که به شرط رعایت برابری و احترام به کرامت تایوان حاضر است با پکن مذاکره کند.

اما پکن او را به عنوان «جدایی‌طلب» مورد حمله قرار داده و هشدار داده است که هرگونه اقدامی با هدف کسب استقلال رسمی تایوان به جنگ منجر خواهد شد.

به رغم این تهدیدها آقای لای تأکید کرد که حاضر است با چین گفتگو کند. او در یک نشست خبری گفت: «صلح گرانبها و جنگ بدون برنده است. اما صلح بدون حق حاکمیت مثل وضعیت هنگ کنگ و صلح جعلی است.»

او افزود که اقدامات حکومت چین برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات امسال «جدی ترین» مورد بوده و خاطرنشان کرد که انتخابات «نشانه مهمی از وفاداری ما به دموکراسی است.»

غروب سه‌شنبه به وقت محلی وزارت تجارت چین خبر داد که در حال بررسی تعلیق معافیت گمرکی برخی از کالاهای وارداتی از تایوان، از جمله محصولات کشاورزی، ماهی و آبزیان، ماشین آلات، قطعات خودرو و محصولات نساجی است. ماه گذشته دولت چین معافیت گمرکی برخی از محصولات پتروشیمی تایوان را لغو کرد.

وزارت تجارت چین در بیانیه خود گفت: «نهادهای مسئول در تایوان اقدامات لازم برای لغو محدودیت‌های تجاری در مورد کالاهای چینی را انجام نداده‌اند. به جای آن، آن‌ها با هدف شانه خالی کردن از مسئولیت و مسئول جلوه دادن طرف مقابل مانور سیاسی می‌دهند.

اعلام خطر اشتباه و بالن‌های چین

اعلام خطر اشتباه در مورد احتمال حملهٔ هوایی چین که از طریق گوشی تلفن همراه برای مردم ارسال می‌شود، روز سه‌شنبه نشست خبری وزیر خارجه تایوان را برهم زد.

وزارت دفاع تایوان مدتی بعد عذرخواهی کرد چون در متن انگلیسی این هشدار به جای «ماهواره» کلمه «موشک‌های» چینی به کار برده شد که از قرار معلوم اشاره به شناسایی بالن‌های چینی در آسمان تایوان بود.

با این همه، وزیر خارجه تایوان افزایش پرواز بالن‌های چینی را بخشی از اقدامات تعرضی پکن توصیف کرد.

او افزود: «با توجه به این تهدیدها علیه تایوان ما باید بسیار هوشیار باشیم و نباید اجازه دهیم که ما را تحریک کنند.»

اما احزاب مخالف حکومت فعلی تایوان که طرفدار مناسبات بهتر با پکن و رفع تشنج هستند به سرعت دولت را به گمراه کردن مردم در مورد احتمال وقوع حمله چین متهم کردند.

تایوان از ماه گذشته از پرواز بالن‌های چینی بر فراز تأسیسات حساس این کشور شکایت کرده است.

وزارت دفاع تایوان مشخصاً نگفته است که هدف این اقدامات چین جاسوسی است ولی آن را بخشی از جنگ روانی توصیف کرده است.

وزارت دفاع تایوان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که در حال حاضر قصد سرنگون کردن بالن‌ها را ندارد.

مقامات ارشد حکومت چین معمولا از اظهار ‌نظر علنی در مورد انتخابات تایوان پرهیز می‌کنند ولی شی چین پینگ، رئیس جمهور این کشور، در پیام سال نو گفت «اتحاد مجدد» با تایوان اجتناب‌ناپذیر است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG