لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

حملات موشکی سپاه پاسداران به عراق و سوریه؛ اقلیم کردستان عراق از کشته شدن ۴ غیرنظامی خبر داد


سپاه پاسداران بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که مناطقی را در شهر اربیل اقلیم کردستان عراق و همچنین سوریه هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

اطلاعیه‌های این نهاد نظامی که در رسانه‌های داخلی ایران بازتاب یافته با ویدیوهای کوتاهی همراه است که نشان از شلیک موشک‌های سپاه پاسداران دارد.

یکی از اطلاعیه‌های سپاه پاسداران می‌گوید که در این حملات «مراکز جاسوسی» اسرائیل در اقلیم کردستان عراق هدف موشک‌های بالستیک قرار گرفته شده است.

دقایقی قبل از صدور این اطلاعیه، خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی عراق گزارش داده بود که فعالیت‌های فرودگاه اربیل پس از شنیده شدن صدای انفجار بر فراز این شهر متوقف شده است.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود عنوان کرده که حملات به اقلیم کردستان در واکنش به کشته شدن فرماندهان سپاه و «جبهه مقاومت» بوده و در این حملات «یکی از مقرهای اصلی جاسوسی» اسرائیل منهدم شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید که مقر مورد اشاره، «مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و خصوصا کشور عزیزمان بوده است»، اما نیروهای ایران بر آن «اشراف و تسلط اطلاعاتی» داشتند.

اطلاعیه سپاه پاسداران توضیحی درباره محل دقیق این مقر نمی‌دهد. اما رویترز در گزارش دیگری نوشته که صدای انفجار از منطقه‌ای در حدود ۴۰ کیلومتری شمال شرق اربیل و نزدیک کنسولگری آمریکا شنیده شده است.

با این حال مقامات آمریکایی اطمینان داده‌اند که ساختمان‌ها و اماکن مربوط به ایالات متحده در اربیل هدف حمله نبوده‌اند.

همچنین شورای امنیت دولت کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله به اربیل دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و شش نفر زخمی شده‌اند. این نهاد حملات هوایی سپاه پاسداران را «جنایت» توصیف کرده است.

ساعاتی پس از آن مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، حملات سپاه پاسداران را محکوم کرد و گفت که در این حملات چندین غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

آقای بارزانی حملات سپاه پاسداران را «غیرقابل توجیه» و «نقض آشکار حاکمیت عراق و اقلیم کردستان» دانسته و از دولت فدرال در بغداد خواسته است که در برابر آن موضع‌گیری کند.

وی همچنین از متحدان اقلیم کردستان در جامعه بین‌المللی خواست که نسبت به اقدام سپاه پاسداران سکوت نکنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی و پزشکی عراق نوشته که پیشره‌و دزه‌یی، تاجر میلیونر کُرد، و چند تن از اعضای خانواده اش در میان کشته‌شدگان هستند.

بر اساس این گزارش، خانه یک مقام ارشد اطلاعاتی کردستان عراق و یک مرکز اطلاعاتی نیز مورد هدف قرار گرفته‌اند.

ایران پیش از این نیز اهدافی را در اقلیم کردستان عراق مورد حمله قرار داده و گفته است که این منطقه محل فرماندهی عملیات گروه‌های جدایی‌طلب ایرانی و همچنین عوامل اسرائیل است.

سپاه پاسداران همچنین در اطلاعیه‌ دیگری با اشاره به حملات موشکی خود به سوریه نوشته که در این حملات قرارگاه عناصر مرتبط با بمب‌گذاری‌های اخیر در کرمان و حمله مسلحانه در راسک منهدم شده است.

حمله مسلحانه در شهر راسک استان سیستان و بلوچستان روز ۲۴ آذر انجام گرفت که در جریان آن دست‌کم ۱۲ نیروی پلیس ایران کشته شدند، رخدادی که گروه جیش العدل مسئولیتش را بر عهده گرفت.

بمب‌گذاری‌های کرمان نیز که روز ۱۳ دی در چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، صورت گرفت، دست‌کم ۸۹ کشته بر جای گذاشت. این رخداد یکی از مرگبارترین حوادث از این دست در ایران معاصر محسوب می‌شود و گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

اطلاعیه سپاه پاسداران نیز با اشاره به نقش داعش در این رخداد می‌گوید که در حملات بامداد دوشنبه نیروهای ایران، «محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر» منهدم شدند.

این اطلاعیه بدون ذکر محل دقیق این حملات صرفا می‌گوید که در بخش «اشغالی» سوریه بوده است.

سپاه پاسداران در نهایت تاکید کرده که «گروهک‌های تروریستی بدخواه ملت ایران» را هرکجا که باشند خواهد یافت واز آنها انتقام خواهد گرفت.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، ایرنا، و اطلاعیه‌های سپاه پاسداران؛ س.ن
XS
SM
MD
LG