لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

پژوهش تازه: پُرکردن شکافِ درمان میان زنان و مردان «یک تریلیارد دلار» برای جهان سود دارد


اعتراض زنان در استرالیا به درآمد نابرابر با مردان، در سال ۲۰۱۰
اعتراض زنان در استرالیا به درآمد نابرابر با مردان، در سال ۲۰۱۰

بر اساس یک گزارش جدید که روز چهارشنبه، ۲۷ دی‌ماه، در داووس سوئیس ارائه شد، پر کردن شکاف خدمات درمانی برای زنان در مقایسه با مردان می‌تواند برای جهان تا یک تریلیارد دلار صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

این گزارش ۴۲ صفحه‌ای که روز چهارشنبه در پنجاه و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد در داووس ارائه شد، با همکاری شرکت سوئیسی فِرینگ و موسسه سلامت مک‌کینزی تهیه شده است.

در این گزارش اشاره شده که زنان هم‌چنان یک‌چهارم بیشتر از مردان در زندگی از سلامتی بد و ناکافی رنج می‌برند. تمرکز به‌شدت نابرابر بر مردان در حوزه تحقیقات و تشخیص و درمان پزشکی یکی از عوامل این اختلاف شمرده شده است.

یک‌چهارم هدر رفتن زندگی زنان، آن طور که در این گزارش محاسبه شده، یعنی سالانه از دست رفتن ۷۵ میلیون سال زندگی به دلیل بهداشت و درمان نامناسب.

در گزارش حاضر تأکید شده است که پر کردن این شکاف عظیم تا سال ۲۰۴۰ می‌تواند سالانه تا یک تریلیارد دلار به اقتصاد جهان کمک کند.

به عبارت دیگر، هر دلار سرمایه‌گذاری در زمینه بهداشت و درمان زنان معادل سه دلار به رشد اقتصادی جهان کمک خواهد کرد.

بخش اعظم این رشد یا بازگشت سرمایه‌گذاری ناشی از آن خواهد بود که با بهبود وضعیت سلامتی و درمان، زنان از چنگ بیماری‌های گوناگون رها شده و به صف نیروی کار بازخواهند گشت.

برای مثال، پرداختن به نابرابری‌هایی که از دو مسئله کاملاً زنانه یعنی یائسگی و آندومتریوز یا نابه‌جایی آستر رحم ناشی می‌شود می‌تواند تا سال ۲۰۴۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان کمک کند.

در سال‌های اخیر، محققان بی‌شمار تأکید کرده‌اند که این دو مسئله از آنجا که تنها زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند کمتر مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند.

در شهریورماه سال جاری، سازمان ملل در گزارشی اذعان کرد که تحقق اهداف ۱۷ گانه‌ برنامه موسوم به ۲۰۳۰ برای پیشبرد جایگاه زنان در جهان به دلیل «تعصبات ریشه‌دار» در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، اشتغال و وجود گروه‌ها و عواملی که قدرت را در این زمینه‌ها در دست دارند، «غیرممکن» است.

پیشتر در سال ۱۳۹۹، بررسی بخش درمان در جهان نشان داده بود در حالی‌ که زنان ۷۰ درصد از کارکنان حوزه بهداشت و درمان و مراقبت‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند، فقط ۳۰ درصد از مدیران و تصمیم‌گیرندگان این بخش در جهان زن هستند.

در خردادماه سال جاری، مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه خود از برابری جنسیتی در سال ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد که رتبه امسال ایران، مانند سال گذشته، ۱۴۳ است.

رتبه ایران از این نظر همواره روندی نزولی داشته و درحالی که شش سال پیش این رتبه برای ایران ۱۳۸ بود، پنج سال پیش به رده ۱۴۰ نزول کرد و اکنون در جایگاه ۱۴۶ قرار گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب
XS
SM
MD
LG