لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶
۱۱:۰۲ ۲۹.۱۰.۱۴۰۲

گوترش هم خواستار خویشتنداری ایران و پاکستان شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به‌دنبال تبادل حملات نظامی بین ایران و پاکستان، از دو کشور خواست تا «حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها» به کار گیرند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: «دبیرکل تأکید می‌کند که همه نگرانی‌های امنیتی بین دو کشور باید به صورت مسالمت‌آمیز، از طریق گفت‌وگو و همکاری، مطابق با اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و روابط حسن همجواری برطرف شود».

همسایگان ایران و شمار دیگری از کشورهای جهان نیز درخواست مشابهی را از اسلام‌آباد و تهران درخواست کرده‌اند.

۱۰:۵۷ ۲۹.۱۰.۱۴۰۲

واکنش رسول خادم و وریا غفوری به کشته‌شدن کودکان در حمله پاکستان به ایران

رسول خادم، قهرمان سابق کشتی ایران و جهان، در واکنش به اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی که قربانیان حملات نظامی پاکستان به استان سیستان و بلوچستان را «اتباع غیرایرانی» معرفی می‌کنند، در حساب اینستاگرام خود نوشت که «کودکانِ بی‌شناسنامهٔ بلوچ در زنده بودن که هیچ، در مُردن هم به حساب نمی‌آیند.»

حساب کاربری منتسب به وریا غفوری، از ستارگان فوتبال ایران نیز با انتشار تصویری از شماری از کودکان کشته‌شده در این حملات، آنها را «هم‌میهنان بلوچ‌مان» توصیف کرده است.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی از کشته‌شدن ۱۰ نفر در حملات واکنشی موشکی و پهپادی پاکستان به ایران خبر دادند، اما تأکید کردند که همه آنها «پاکستانی» بودند.

با این حال کاربران شبکه‌های اجتماعی باتوجه به فاقد شناسنامه‌ بودن هزاران نفر در استان سیستان و بلوچستان، نوشته‌اند که تفکیک ایرانی از غیرایرانی در این شرایط دشوار است.

وب‌سایت رویداد ۲۴ نیز در گزارشی، در اعتراض به اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه نوشته: «تصاویر تقسیمات کشوری و نقشه کشور و همچنین مصاحبه‌های مسئولان منطقه‌ای و ملی نشان می‌دهد روستای حق آباد سراوان متعلق به خاک ایران است و هیچ ارتباطی به خاک پاکستان ندارد و اتباع آن نیز کاملاً ایرانی هستند.»

بر اساس این گزارش، «همچنین درگاه مرکز ملی آمار درباره این روستا نوشته شده براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۱۳۹۰ دارای جمعیت کل ۱۱۱۳ و جمعیت مرد ۵۷۱ و جمعیت زن ۵۴۲ می‌باشد. تعداد خانوار این روستا ۲۱۵ خانوار و دارای تعداد واحد مسکونی ۱۸۴ می‌باشد.»

۱۰:۴۹ ۲۹.۱۰.۱۴۰۲

رویترز به نقل از مقام امنیتی ایرانی: جیش‌العدل در حمله‌های کرمان دست داشت

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی نوشته که ایران به پاکستان شواهد دست داشتن «جیش‌العدل» در حمله‌های کرمان را ارائه کرده بود و از اسلام‌آباد خواسته بود علیه آنها اقدام کند.

رویترز به نقل از او اضافه کرده که «ایران شواهدی به دست آورده بود که نشان می‌داد اعضای این گروه در میان تعدادی از شبه‌نظامیانی بودند که قصد حملات بیشتر در ایران را داشتند.»

رویترز و این مقام امنیتی، جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که پیش از گروه داعش مسئولیت این حملات را به عهده گرفته بود.

روز چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه‌، «دو انفجار انتحاری» در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در شهر کرمان بیش از ۹۰ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی بر جا گذاشت.

۱۰:۱۲ ۲۹.۱۰.۱۴۰۲

نخست وزیر پاکستان نشست امنیتی اضطراری برگزار می‌کند

خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داد که نخست وزیر پاکستان بعدازظهر جمعه نشست امنیتی اضطراری برگزار می‌کند.

در این نشست قرار است روسا و فرماندهان اطلاعاتی و نظامی این کشور نیز شرکت داشته باشند.، از جمله رئیس ستاد کل ارتش و رئیس سازمان اطلاعات پاکستان.

۰۷:۳۴ ۲۹.۱۰.۱۴۰۲

به‌دنبال حملات هوایی متقابل ایران و پاکستان،‌ وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه خواستار خویشتن‌داری دو طرف درگیری شد.

شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ایران نقاطی را که ادعا می‌کرد پایگاه‌های گروه شبه‌نظامی جیش‌العدل بوده، در منطقه بلوچستان پاکستان هدف قرار داد. دو روز بعد، در صبحگاه پنجشنبه پاکستان به تلافی، به نقاطی در شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران حمله کرده و گفت که مخفیگاه‌های گروه جدایی‌طلب موسوم به ارتش آزادیبخش بلوچستان را نابود کرده است.

اسلام‌آباد ساعاتی پس از این حمله، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن یادآوری اهمیت همکاری و هماهنگی دو همسایه، روابط دو کشور را «برادرانه» توصیف کرد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده این بیانیه را «سازنده و سودمند» خواند.

پیشتر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم با اشاره به اینکه ایالات متحده با شرکای پاکستانی‌اش در تماس است،‌ تاکید کرده بود که واشینگتن نمی‌خواهد تنش در جنوب و مرکز آسیا بالا بگیرد.

۲۱:۵۱ ۲۸.۱۰.۱۴۰۲

آمریکا می‌گوید نمی‌خواهد شاهد بالا گرفتن تنش و درگیری بین ایران و پاکستان باشد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید کشورش تحولات مرتبط با تنش‌های تازه بین تهران و اسلام‌آباد را با دقت زیاد و از نزدیک دنبال می‌کند.

جیک سالیوان با اشاره به این‌که ایالات متحده با شرکای پاکستانی اش در تماس است،‌ تاکید کرد که واشینگتن نمی‌خواهد تنش در جنوب و مرکز آسیا بالا بگیرد.

پیش از او نیز جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به تنش بین دو کشور واکنش نشان داده و گفته بود که درگیری بین ایران و پاکستان در هفته جاری نشان می‌دهد که ایران در منطقه محبوب نیست.

آقای بایدن تصریح کرد: «همان‌طور که می‌بینید ایران در منطقه محبوب نیست و این‌که وضعیت به کجا می‌رود، در حال کار روی آن هستیم. نمی‌دانم به کجا می‌رود».

۲۱:۴۷ ۲۸.۱۰.۱۴۰۲

تصاویری از پیکرهای کشته‌شدگان حمله پاکستان به روستایی در نزدیکی سراوان

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» روز پنج‌شنبه تصاویری از پیکرهای کشته‌شدگان حمله پاکستان به روستایی در نزدیکی سراوان در ایران را منتشر کرده و از مراسم خاکسپاری آن‌ها خبر داده است.

بر اساس گزارش‌ها، در جریان این حمله که ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد ۲۸ دی و در پاسخ به حملات موشکی سپاه پاسداران به مواضع «جیش‌العدل» در خاک پاکستان انجام شده، دست کم «هفت کودک و زن» کشته شده‌اند.

۲۱:۴۲ ۲۸.۱۰.۱۴۰۲

شاهزاده پهلوی: تروریست‌پروری جمهوری اسلامی منطقه را درگیر جنگ کرده است

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به حمله پاکستان به ایران گفت که جمهوری اسلامی از زمان تاسیس، «تروریست‌پروری را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده است» و «با این تروریست‌پروری، تمام منطقه را درگیر جنگ و تنش کرده است».

ولیعهد پیشین ایران روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای در شبکه ایکس (توئيتر سابق) نوشت: «موشک‌پراکنی دیوانه‌وار جمهوری اسلامی به کشورهای همسایه و ناتوانیش در محافظت از مرزها و شهروندان، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور، دو روی یک سکه‌‌اند و محکوم».

اشاره او به حمله روز پنجشنبه پاکستان به ایران، دو روز پس از حمله سپاه پاسداران به مواضعی در خاک پاکستان، است.

شاهزاده پهلوی با یادآوری روابط «بر اساس دوستی و احترام متقابل» تهران و اسلام‌آباد پیش از انقلاب بهمن ۵۷، نوشت که در دوران حکومت پهلوی «ایران نه تنها میانجی صلح میان هند و پاکستان بود بلکه در موقع دشواری‌های اقتصادی به کمک این همسایه شرقی می‌رفت.»

او افزود: «چهار دهه بعد، جمهوری اسلامی با ماجراجویی‌هایی منطقه‌ای سپاه پاسدارانش و با بی‌کفایتی اقتصادی و سیاسی و امنیتی، ایران را دچار چنان فلاکتی کرده که پاکستان کیلومترها درون مرزهای ایران عملیات نظامی می‌کند و در صداوسیمای ضدملی بابت آن خدا را شکر می‌گویند.»

روابط ایران و پاکستان در سال‌های اخیر پرتنش بوده و حملات اخیر این تنش‌ها را افزایش داده است.

شاهزاده پهلوی در پایان بیانیه خود راه‌حل این تنش‌ها را «مُهرِ پایان نهادن بر رژیمِ برآمده از فاجعه ۵۷» دانسته است.

او همچنین خواستار «بازسازی اقتدار اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فرهنگی کشور و برقراری روابط صلح آمیز و دوستانه با همسایگان بر اساس منافع ملی، و بازگرداندن ثبات و آرامش به منطقه» شد.

۲۱:۲۱ ۲۸.۱۰.۱۴۰۲

وزارت خارجه ایران پس از حمله پاکستان، این کشور را «دوست و برادر» توصیف کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی پس از حمله پاکستان به مناطقی در جنوب شرقی ایران، این کشور را «دولت دوست و برادر» خطاب و اعلام کرد که تهران به «دشمنان» اجازه نمی‌دهد روابط دو کشور را تیره کنند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای نوشت که حمله «غیرمتوازن و غیرقابل پذیرش» پاکستان در بامداد همین روز «به شهروندان غیرایرانی روستایی در جدار مرزی دو کشور را محکوم می‌کند».

با این حال، این بیانیه می‌افزاید که «جمهوری اسلامی به سیاست حسن همجواری و برادری بین دو ملت و دو دولت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پایبند است و اجازه نمی‌دهد دشمنان روابط خوب و برادرانه دو کشور را تیره کنند».

وزارت خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرده که «حساب دولت دوست و برادر پاکستان از تروریست‌های مسلح جداست».

وزارت خارجه پاکستان روز پنج‌شنبه با تأیید گزارش‌ها از حمله نظامی به مواضعی در داخل خاک ایران اعلام کرد که این حملات علیه «مخفیگاه‌های تروریست‌ها» در استان سیستان‌ و‌ بلوچستان ایران انجام شده است.

حمله پاکستان که دو روز پس از حمله مشابه سپاه پاسداران به خاک پاکستان انجام شد، نگرانی‌ها را از افزایش تنش در منطقه بیشتر کرده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از بیانیه خود مدعی شده که «امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز خود برمی‌شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قویا انتظار دارد که به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پایگاه‌ها و گروه‌های مسلح تروریستی در خاک پاکستان پایبند باشد».

۲۱:۰۸ ۲۸.۱۰.۱۴۰۲

حملهٔ موشکی ایران به پاکستان؛ نمایش اقتدار یا اشتباه خطرناک در محاسبات؟

هرقدر روابط ایران در سال‌های اخیر در مرزهای غربی‌اش پرچالش و تنش‌زا بوده، در جنوب شرقی و مناسبات با پاکستان آرام و بدون فراز و نشیب دنبال شده است. کشوری که دولت‌هایش در سال‌های اخیر بارها به‌شیوهٔ نه چندان مسالمت‌آمیز تغییر کرده، عموماً روابط خود را با تهران کنترل‌شده و به‌دور از تنش‌های رایج حفظ کرده است.

به همین دلیل هم وقتی خبر حملهٔ موشکی سپاه پاسداران به مواضعی در خاک پاکستان منتشر شد و مقام‌های جمهوری اسلامی آن را با هدف ضربه زدن به پایگاه گروه «جیش‌العدل» اعلام کردند، ناظران سیاسی از این اقدام ایران غافلگیر شدند؛ به ویژه که این نخستین باری نیست که شبه‌نظامیانی چون «جیش‌العدل» عملیات‌هایی را در خاک ایران انجام می‌دهند.

حتی وقتی سال‌ها پیش عبدالمالک ریگی با گروه «جندالله» خود به پاسگاه‌های مرزی ایران حمله می‌کرد و سربازان را گروگان می‌گرفت هم روابط میان تهران و اسلام‌آباد بر مدار پیشین دنبال می‌شد. گویی دو طرف به توافقی نانوشته رسیده بودند که ماجرای شبه‌نظامیانی را که از خاک پاکستان به ایران حمله می‌کنند، باید از معادلات و مراودات دو کشور جدا کرد.

اما چه اتفاقی رخ داد که ایران تصمیم به حملهٔ نظامی به پاکستان گرفت، آن هم در شرایطی که یک روز پیش از آن دو طرف در تنگه هرمز با یکدیگر رزمایش دریایی مشترک برگزار کردند؟

بیشتر

XS
SM
MD
LG