لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

مولوی عبدالحمید: ایران و پاکستان با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند، حرف‌های مخالفان را بشنوید


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به حملات نظامی متقابل ایران و پاکستان به خاک یکدیگر، خواستار حل مشکلات طرفین از طریق گفت‌و‌گو و اتخاذ روش‌های دیپلماتیک شد.

امام جمعه مسجد مکی زاهدان در نماز جمعه روز ۲۹ دی این شهر، تبادل آتش را به نفع هیچ ملت و دولتی ندانست و به ویژه بر این نکته تأکید کرد که دو ملت و کشور رابطه حسنه طولانی‌مدتی با یکدیگر داشته‌اند.

آقای عبدالحمید به کشته‌ شدن کودکان و زنان در هر دو کشور بر اثر این حملات اشاره کرد و به سیاستمداران جمهوری اسلامی و پاکستان توصیه کرد به ناراضیانی که از هر دو کشور گریخته و به آنها پناه می‌برند، گوش کنند و اجازه ندهند به دامن دیگران بیفتند.

او به خصوص از پاکستان خواست به منطقه بلوچستان در این کشور بیشتر رسیدگی کرده و برای کاهش نارضایتی‌ها از نیروهای بومی استفاده کند.

مولوی عبدالحمید تأکید کرد که بهترین راه تأمین امنیت و تحکیم انسجام، شنیدن نظرات و پیشنهادهای مخالفان و افراد ناراضی است.

خبرگزاری‌های حکومتی ایران در شامگاه ۲۶ دی‌ خبر دادند سپاه پاسداران با استفاده از موشک و پهپاد، «دو مقر گروه جیش‌العدل» را در خاک پاکستان هدف حمله قرار داده و آن‌ها را «منهدم» کرده است.

در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی منتسب به جیش‌العدل منتشر شد در این باره آمده که شش فروند پهپاد انتحاری و تعدادی موشک به خانه‌هایی که کودکان و همسران اعضای این گروه اسکان داشتند اصابت کرده است.

حمله سپاه پاسداران به «مقرهای جیش‌العدل» پس از آن صورت گرفت که این گروه مسئولیت حمله ۲۰ دی‌ماه به یک پاسگاه نیروی انتظامی در راسک در استان سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت. در این حمله یک عضو نیروی انتظامی کشته شد.

این اقدام ایران موجب شد پاکستان سفیر خود را از تهران فرابخواند و اعلام کند که سفیر ایران نیز فعلاً نمی‌تواند به اسلام‌آباد برگردد.

پاکستان سپس در مقابل، به روستایی در نزدیکی شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران حملات پهپادی و موشکی کرد که، بر اساس آمارهای رسمی، ده کشته برجا گذاشت.

در اولین جمعه پس از این حملات گزارش‌های وب‌سایت حال‌وش که اخبار مربوط به استان سیستان و بلوچستان ایران را پوشش می‌دهد، حاکی از استقرار نیروهای نظامی در اطراف مصلی و مسجد مکی زاهدان و بازرسی بدنی نمازگزاران همزمان با برگزاری نماز جمعه ۲۹ دی در زاهدان بود.

ویدئوهایی نیز از طرح شعارهای اعتراضی نمازگزاران زاهدانی در واکنش به حملات موشکی سپاه و ارتش پاکستان به خاک یکدیگر که منجر به کشته‌ شدن شماری از شهروندان بلوچ در هر دو کشور شد، منتشر شده است.

در این ویدئوها، معترضان شعارهایی علیه پاکستان، رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای سپاه پاسداران سر می‌دهند و به آن چه «نسل‌کُشی» بلوچ از سوی اسلام‌آباد و تهران می‌نامند، اعتراض می‌کنند.

با استفاده از اینستاگرام مولوی عبدالحمید، حال‌وش و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG