لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

کشته شدن پنج عضو سپاه در «حمله اسرائیل»؛ رئیسی می‌گوید این حمله «بی‌پاسخ نخواهد ماند»


به دنبال گزارش‌ها در خصوص کشته شدن کشته شدن پنج عضو ارشد سپاه در حمله منتسب به اسرائیل، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، گفت، این حمله از «سوی جمهوری اسلامی ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

در پی انتشار خبر حمله منتسب به اسرائیل در دمشق، پایتخت سوریه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از کشته شدن چهار نیروی خود در این حمله خبر داد و آنها را «مستشار نظامی جمهوری اسلامی» معرفی کرد. طبق این گزارش حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی نام چهار عضو سپاه است که در حمله کشته شده‌اند.

یک نیروی دیگر سپاه به نام محمدامین صمدی نیز که در این حمله زخمی شده بود، بعدا بر اثر جراحات درگذشت.

ابراهیم رئیسی روز شنبه ۳۰ دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که چنین حملاتی «حاکی از شکست و ناکامی روزافزون رژیم نامشروع صهیونیستی در رسیدن به اهداف پلید خود و عمق استیصال و درماندگی در مقابل رزمندگان جبهه مقاومت است.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز درواکنش به کشته شدن این نیروهای سپاه پاسداران در دمشق گفته است:«فعالیت مستشاران نظامی ایران در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت منطقه با قدرت ادامه خواهد یافت.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه اضافه کرده است: «بی تردید شکست صهیونیست‌ها در مقابل اراده مردم غزه با اینچنین اقدامات بزدلانه تروریستی قابل جبران نخواهد بود.»

حمله جدید به اعضای سپاه چهار هفته پس از آن رخ می‌دهد که رضی موسوی، مسئول بلندپایه نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز در حمله‌ای این‌چنینی در محله زینبیه دمشق کشته شد.

در پی حمله ساعت ۱۰.۵ صبح شنبه، ۳۰ دی، به وقت محلی، خبرگزاری رویترز به نقل از «یک منبع نزدیک به ائتلاف منطقه‌ای حامی سوریه» گزارش داد ساختمانی چند طبقه که مورد استفاده «مستشاران ایرانی حامی دولت سوریه» بود، بر اثر این حمله «با خاک یکسان شده است».

ساعتی بعد خبرگزاری مهر تأیید کرد که «در این حمله، مسئول اطلاعات مستشاری سپاه در سوریه و جانشین وی به همراه دو نفر دیگر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه» جان باخته‌اند.

پیش از آن شبکه تلویزیونی المیادین هم که با ایران و حزبالله همسویی دارد، از مرگ «دو افسر» اطلاعاتی سپاه پاسداران خبر داده بود.

همزمان نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، دو سپاهی کشته‌شده را از مقام‌های عالی‌رتبه سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، به نام «صادق امیدزاده، معاون اطلاعات نیروی قدس در سوریه به همراه جانشین وی حاج غلام (محرم)» معرفی کرد.

رسانه‌های دولتی سوریه از «حمله اسرائیل» به منطقه «المزه» خبر داده بودند. منابع محلی دیگر سوریه نیز به رویترز گفتند صدای انفجار «در سراسر پایتخت» شنیده شد.

حملات منتسب به اسرائیل در خاک سوریه که بارها تاکنون اتفاق افتاده در ساعات روشنایی روز یک امر نادر است.

شبکه سعودی الحدث در این رابطه گزارش داده که جنگنده‌های اسرائیلی دو موشک به سوی منطقه المزه شلیک کردند که به مرگ پنج تن منجر شده است.

در همین زمینه دیده‎‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه مخالف حکومت بشار اسد که از بریتانیا رویدادهای جنگ داخلی سوریه را دنبال می‌کند، ابتدا از مرگ چهار تن در این حمله خبر داده و نوشته بود که ساختمان مورد حمله مرکز رفت و آمد مقام‌های ایرانی و سازمان جهاد اسلامی فلسطین بود.

XS
SM
MD
LG