لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

نرگس محمدی خواستار اعتراض همگانی به حکم اعدام محمد قبادلو شد


نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره اعدام قریب الوقوع محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ ایران، خواستار مقابله همگانی با اجرای این حکم شد.

خانم محمدی شامگاه دوشنبه در پیامی از زندان اوین تهران گفت: «بیایید امشب را نیاساییم. هر کس هر طور می‌تواند فریاد اعدام نکنید باشد.»

گزارش وکیل محمد قبادلو حاکی آن از است که دادگستری تهران حکم اعدام موکلش را به بخش اجرای احکام ابلاغ کرده و این حکم قرار است روز سه‌شنبه سوم بهمن اجرا شود.

امیر رئیسیان اما تاکید کرده که با توجه به روند پرونده، محمد قبادلو اکنون از حق اعاده دادرسی برخودار است و در نتیجه اجرای حکم اعدام او «هیچ مجوز قانونی ندارد و بی‌تردید قتل محسوب می‌شود».

نرگس محمدی نیز در پیام خود عنوان کرده که اعدام محمد قبادلو «قتل عمدحکومتی و جنایت» خواهد بود و سکوت در مقابل «قتل و جنایت» «خیانت» به حساب می‌آید.

این فعال حقوق بشر در نهایت نوشته است: «عادت کرده‌ام که به آزادی فکر نکنم، اما ای کاش آزاد بودم و امشب پشت دیوار زندان، محمد و مادرش را تنها نمی گذاشتم. مادر تنهای محمد را امشب پشت دیوار سخت و بیرحم زندان تنها نگذارید.»

محمد قبادلو متولد ۱۳۷۹ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری است که به‌ اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» با ادعای قتل یک مأمور انتظامی و مجروح‌ کردن پنج مأمور دیگر از طریق زیر گرفتن آن‌ها با خودروی سواری به اعدام محکوم شده بود.

اعدام قریب‌الوقوع او در حالی است که وکیل محمد قبادلو پیشتر خبر داده بود که حکم قصاص او توسط دیوان عالی کشور نقض شده است.

آقای رئیسیان روز دوشنبه به روزنامه شرق گفت: «قبادلو حق رسیدگی مجدد دارد و قانونا، هیچ‌کس نمی‌تواند به جای این اقدام، حکم اعدام او را برخلاف قانون به اجرای احکام ارجاع دهد.»

این وکیل دادگستری ادامه داد: «ما هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی رخ داده ولی پیگیر ماجرا هستیم. شعبه اول دیوان عالی کشور حکم قصاص او را نقض و پرونده را به شعبه ۵ دادگاه کیفری یک تهران ارجاع داده بود ولی حالا به جای رسیدگی، پرونده به اجرای احکام رفته است.»

با استفاده از بیانیه نرگس محمدی و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG