لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

سخنگوی دولت: آمار نگران‌کننده‌ای از افزایش هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۳ شنیده‌ایم


علی بهادری جهرمی در حالی این سخنان را مطرح کرده که رئیس سازمان برنامه و بودجه از موافقت دولت سیزدهم با «افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان» خبر داده است
علی بهادری جهرمی در حالی این سخنان را مطرح کرده که رئیس سازمان برنامه و بودجه از موافقت دولت سیزدهم با «افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان» خبر داده است

سخنگوی دولت سیزدهم در اشاره‌ای غیرمستقیم به تصمیمات مجلس می‌گوید «آمار نگران‌کننده‌ای» در مورد افزایش هزینه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۳ از مجلس به گوش می‌رسد.

علی بهادری جهرمی روز سه‌شنبه، سوم بهمن‌ماه، با بیان اینکه دولت ابراهیم رئیسی تلاش کرده «مانع افزایش تورم شود» گفت: «کمیسیون تلفیق اعلام کرده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش هزینه در بودجه شکل گرفته» و «تا دو برابر این هم تخمین زده شده است.»

آقای بهادری جهرمی در حالی از «آمار نگران‌کننده» سخن گفته که رئیس سازمان برنامه و بودجه از موافقت دولت سیزدهم با «افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان» خبر داد.

داوود منظور روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه، گفت: «بخش دوم لایحهٔ بودجه در دولت در حال تکمیل است که در روز‌های آینده به مجلس تقدیم می‌شود.»

آقای منظور در مورد تغییرات کمیسیون تلفیق که سخنگوی دولت آن را «نگران‌کننده» توصیف کرده، گفت: «افزایش حقوق و دستمزد باید متناسب با ظرفیت‌های تأمین مالی باشد و هدف دولت این است که بودجه غیر تورمی بسته شود.»

او در ادامه تأکید کرد که نباید «میزان حقوق و دستمزد را بالا ببریم اما از روش‌های تورمی» بخواهیم کسری بودجه دولت را تأمین کنیم.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، روز ۱۴ آذر با حضور در مجلس شورای اسلامی، لایجه بودجه ۱۴۰۳ را به مجلس ارائه کرد.

در دفاع از لایحه بودجه پیشنهادی، آقای رئیسی مدعی شد که در لایحه پیشنهادی «تلاش شده هم درآمدها و هم هزینه‌ها واقعی دیده شود».

سخنگوی دولت او روز سه‌شنبه،‌ سوم بهمن دربارهٔ اختلاف دولت و مجلس بر سر افزایش حقوق کارکنان گفت: «حمایت واقعی از حفظ قدرت خرید مردم این است که هم تورم را مهار کنیم و هم افزایش دستمزدها را شاهد باشیم.»

علی بهادری جهرمی در ادامه اعلام کرد: «دولت در نظر دارد، افزایش حقوق با تأکید بر افزایش حقوق افرادی باشد که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند.»

بر مبنای لایحه پیشنهادی دولت قرار است درآمد حاصل از مالیات دو برابر درآمدهای نفتی دولت باشد.

این در حالی است که بر اساس ارزیابی‌های رادیوفردا، در سال جاری تنها میزانی که ایران به مشتریان چینی نفت خود تخفیف می‌دهد، دوبرابر کل درآمد مالیاتی است.

بخش دیگری که از لایحه بودجه سال آینده رسانه‌ای شده، پیشنهاد برای اختصاص بودجه‌ای ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای «ترویج فرهنگ اسلامی» و به طور مشخص تشویق فرزندآوری است.

یک تحقیق دیگر رادیوفردا نشان می‌دهد که در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز رقمی چند ده‌هزار میلیارد تومانی برای تشویق فرزندآوری و افزایش جمعیت اختصاص داده شده بود.

منابع: ایرنا،‌ شرق، تسنیم، رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG