لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵
۰۰:۳۸ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا به نقل از یک مقام رسمی آغاز حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده در سوریه را تأیید کرد.
تلویزیون دولتی سوریه از حملات هوایی به چندین تأسیسات نظامی وابسته به گروه‌های مورد حمایت ایران، از سوی هواپیماهای ناشناس در استان دیرالزور خبر می‌دهد.

شبکه تلویزیونی الحَدَث هم در نخستین گزارش‌های خود از کشته شدن دست‌کم ۶ نفر بر اثر این حملات هوایی خبر داده است.
دیدبان حقوق بشر سوریه نیز بمباران هوایی مواضعی در شهر «بوکمال» در مرز با عراق، و دو ‌منطقه «الشبلی» و «الحیدریه» واقع در حومه شهر «المیادین» در استان «دیرالزور» در شرق سوریه خبر می‌دهد.

شبکه العربیه به نقل از منابع خود می‌گوید که مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران از سوی هواپیماهای جنگنده بمباران شده‌اند

۰۰:۵۲ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

شبکه الجزیره : آمریکا ۱۲ نقطه را در سوریه هدف حمله قرار داد

شبکه الجزیره به نقل از رسانه‌های سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکا ۱۲ موضع را در الميادين، البوكمال و گذرگاه القائم در سوریه هدف قرار دادند.

طبق این گزارش، مناطق الحیدریه و الشبلی در المیادین در حومه استان دیرالزور نیز هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

ایرنا نیز می‌گوید براساس برخی گزارش‌های تأیید نشده دست‌کم ۱۰ تن در حمله آمریکا به شرق سوریه کشته شده‌اند.

به دنبال حمله پهپادی بامداد هشتم بهمن به یک پایگاه کوچک صحرایی آمریکا به نام «برج ۲۲» در اردن علاوه بر کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا، دست‌کم ۴۰ تن نیز زخمی شدند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده روز ۱۰ بهمن خبر داد که تصمیم گرفته است چگونه به این حمله گروه مقاومت اسلامی عراق پاسخ دهد.

مقامات ایالات متحده می‌گویند که پاسخ این کشور «طی چند روز» و با حمله به «اهداف متعدد» انجام خواهد شد.

۰۱:۲۳ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

سی ان ان: بمب افکن‌های «بی ۱» در حملات به شبه‌نظامیان در عراق و سوریه مشارکت داشتند

شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید آمریکا حملات تلافی جویانه خود را به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه آغاز کرده است.

خبرنگار این شبکه وزارت دفاع آمریکا می‌گوید، این حملات با مشارکت چند بمب افکن «بی ۱» و جنگنده‌های اف ۱۶ انجام شده است.
طبق این گزارش، «بی ۱» یک از بزرگترین بمب‌افکن راهبردی آمریکا است .

خبرنگار این شبکه درلبنان نیز می گوید البوکمال، المیادین و دیرالزور هدف حمله قرار گرفتند.

این شبکه می‌گوید ابعاد این عملیات هنوز معلوم نیست و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

پیشتر رسانه‌های خبری پیشتر اعلام کرده بودند یک واکنش نظامی گسترده از سوی ایالات متحده قریب‌الوقوع است.

۰۱:۲۷ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

ارتش آمریکا می‌گوید مواضع نیروی قدس سپاه و گروه‌های وابسته را در عراق و سوریه هدف قرار داده است

ستاد فرماندهی مرکزی‌آمریکا اعلام کرد مواضع نیروی قدس سپاه و شبه نظامیان وابسته به ایران را در عراق و سوریه هدف قرار داده است.

سنتکام اعلام کرد شامگاه جمعه ۱۳ بهمن نیروهای ارتش ایالات متحده ۸۵ هدف را در هفت مکان در عراق و سوریه با هواپیماهای متعدد از جمله بمب افکن‌های دوربرد، هدف قرار دادند.

طبق این بیانیه بمب افکن‌های راهبردی از خاک ایالات متحده به پرواز در آمده بودند.

۰۲:۱۱ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

بایدن: پاسخ ما آغاز شده و در زمان و مکان مناسب ادامه خواهد داشت

جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا٬ در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور پاسخ به حمله مرگبار به نیروهای آمریکایی در مرز اردن را صادر کرده است.

رئیس جمهور آمریکا گفته است: «امروز بعدازظهر، به دستور من، نیروهای نظامی ایالات متحده اهدافی را در در عراق و سوریه که سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده می کنند، مورد حمله قرار دادند.»

جو بایدن تاکید کرد: « پاسخ ما از امروز آغاز شد و در زمان‌ و مکان‌هایی که انتخاب می‌کنیم ادامه خواهد داشت.»

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر در جهان نیست. اما بگذارید همه کسانی که ممکن است به دنبال ضربه زدن به ما هستند این را بدانند: اگر به یک آمریکایی صدمه بزنید، ما پاسخ خواهیم داد.»

جو بایدن روز جمعه و پیش از حمله ارتش آمریکا به مواضع نیروهای سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته در عراق و سوریه، به یک فرودگاه نظامی در ایالت دلور رفته بود تا در مراسم رسیدن تابوت‌های ۳ سرباز کشته شده به خاک آمریکا حضور یابد.

۰۳:۱۳ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

بغداد: حملات آمریکا به مناطق مرزی٬ نقض حاکمیت ملی عراق است

یک سخنگوی نیروهای مسلح عراق ضمن تأیید حمله آمریکا به مناطق مرزی در غرب این کشور هشدار داد که این حملات می‌تواند باعث بی‌ثباتی در منطقه شود.

یحیی رسول گفت: «این حملات هوایی نقض حاکمیت ملی عراق است، باعث تضعیف تلاش‌های دولت عراق برای برقراری ثبات در کشور می‌شود و تهدیدی است که می‌تواند عراق و منطقه را به سمت عواقب ناگواری سوق دهد».

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرده است که شامگاه جمعه ۸۵ هدف در هفت نقطه در عراق و سوریه را با بمب افکن‌های راهبری و جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ هدف قرار داده است.

یک مقام پنتاگون هم گفته است، این حملات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تلفاتی به جایی بگذارند.

برخی گزارش‌ گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد حاکی است که دست‌کم ۱۸ شبه‌نظامی در حملات آمریکا به دیرالزور در شرق سوریه کشته شدند.

در همین حال، سی‌ان‌ان به نقل از جان کربی٬ هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، گزارش داد که آمریکا پیش از حمله به داخل خاک عراق این کشور را از حمله خود مطلع کرده بود.

در حمله پهپادی بامداد هشتم بهمن شبه نظامیان مورد حمایت ایران به یک پایگاه کوچک صحرایی آمریکا به نام «برج ۲۲» در اردن علاوه بر کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا، دست‌کم ۴۰ تن نیز زخمی شدند.

شبه نظامیان مورد حمایت ایران از زمان آغاز جنگ در غزه در ۱۵ مهرماه سال جاری، ۱۶۴ بار به حمله نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه یک بار اردن حمله کرده‌اند.

۰۵:۳۵ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

کاخ سفید: هفت نقطه در عراق و سوریه هدف قرار گرفتند

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، جمعه در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد که در عملیات تلافی‌جویانه ایالات متحده علیه نیروی قدس سپاه و گروه‌های وابسته، سه نطقه در عراق و چهار نطقه در سوریه مورد حمله قرار گرفتند.

این مقام کاخ سفید در ادامه گفت که هنوز مشخص نیست چه تعداد از شبه‌نظامیان کشته یا زخمی شده‌اند، اما وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در حال ارزیابی نتایج این عملیات است.

جان کربی با این حال اضافه کرد٬ ایالات متحده متعقد است که این عملیات «موفقیت‌آمیز بوده است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که آمریکا قبل از حملات به دولت عراق اطلاع داده است اما هیچ تماسی و ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

جان کربی اضافه کرد: حملات به این مناطق طوری طراحی شد که به غیرنظامیان صدمه وارد نشود. این اهداف بر اساس اطلاعاتی انتخاب شدند که نشان می‌داد این که آنها (تاسیسات و پایگاه‌ها) با حملات علیه نیروهای آمریکایی مرتبط هستند.

پنتاگون می‌گوید در حملات نیروهای آمریکایی به نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران در شامگاه جمعه، ۸۵ محل در هفت نطقه در عراق و سوریه هدف قرار گرفتند.

۰۶:۲۴ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

اظهارات فرمانده سنتکام و انتشار ویدئویی از بمب‌افکن راهبردی بی - ۱

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، نیروی قدس سپاه و گروه‌های وابسته آن را تهدیدی برای منطقه و امنیت آمریکایی‌ها خواند.

حساب سنتکام در شبکه اکس، توییتر سابق، اظهارات ژنرال کوریلا را به همراه ویدئویی که لحظه برخاستن یک فروند بمب‌افکن راهبردی بی- ۱ برای شرکت در حملات شامگاه جمعه را نشان می‌دهد منتشر کرد.

فرمانده سنتکام در اظهارات خود که ساعاتی پس از حمله ارتش آمریکا به مواضع سپاه قدس و گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و سوریه منتشر شد افزود آمریکا به اقداماتش برای محافظت از شهروندان خود ادامه می‌دهد.

او همچنین هشدار داد آمریکا کسانی را که امنیت شهروندان این کشور را تهدید می‌کنند مسئول می‌داند.

در واکنش به حمله پهپادی به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی منجر شد، ارتش ایالات متحده شامگاه جمعه از آغاز عملیاتی علیه مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های مورد حمایتش در عراق و سوریه خبر داد.

۰۶:۲۴ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

واکنش‌های جمهوری‌خواهان کنگره به حملات آمریکا به مواضع سپاه و گروه‌های وابسته در عراق و سوریه

شماری از اعضای ارشد جمهوریخواه در کنگره آمریکا به حملات تلافی‌جویانه شامگاه جمعه به مواضعی در سوریه و عراق واکنش نشان دادند و عمدتا از ضعیف و دیر بودن آن انتقاد کردند.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، این حملات را دیر خواند و در بیانیه‌ای نوشت: «زمان آن است که پرزیدنت بایدن با این واقعیت از خواب بیدار شود که سیاست او در مماشات با ایران شکست خورده است».

سناتور راجر ویکر، عضو ارشد در کمیته نیروهای مسلح سنا، نیز از اینکه دولت جو بایدن به گفته او «به جای خونی کردن بینی آیت‌الله که حق اوست فقط یک پشت‌دستی به او زده است» انتقاد کرد.

سناتور تام کاتن نیز این حملات را «بسیار دیر» و «پس از ارسال علائم درباره چگونگی آن» خواند و در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس، بار دیگر خواستار «هدف قرار دادن رهبران ایران که حمله به نیروهای آمریکایی را ممکن می‌کنند» شد.

سناتور تد باد هم با اشاره به تاخیر در این حملات، احتمال بازدارندگی آن را کم دانست.

۰۷:۴۰ ۱۴.۱۱.۱۴۰۲

نیویورک تایمز از «عملیات سایبری آمریکا علیه اهداف ایرانی» خبر داد

به نوشته نیویورک تایمز، دو مقام آمریکایی گفتند که ایالات متحده روز جمعه «عملیات سایبری علیه اهداف ایرانی» انجام داده است اما این مقام‌ها از ارائه جزئیات خودداری کردند.

دولت آمریکا هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

نیویورک تایمز همچنین با اشاره به مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، به زمان‌بندی اعلام این تحریم‌ها چند ساعت پیش از آغاز حملات آمریکا به مواضع سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه و عراق اشاره کرده است.

روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه برنامه‌های پهپادی، موشکی و اقدامات سایبری جمهوری اسلامی اعلام کرد.

همچنین وزارت دادگستری آمریکا علیه یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت و تامین مالی سپاه پاسداران اعلام جرم کرد و خبر داد که در این زمینه، بیش از ۵۲۰ هزار بشکه نفت ایران از یک نفتکش توقیف شده و بیش از ۱۰۸ میلیون دلار از دارایی‌های این شبکه نیز ضبط شده است.

خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های دیده‌بانی دریایی گزارش داده این نفتکش چندی پیش در آب‌های دور از سنگاپور بارگیری کرد و رهسپار چین شد اما در دریای زرد بین چین و کره جنوبی توقیف شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG