لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

وکیل محمد قبادلو: موکلم هنگام اعتراف، به شدت افسرده بود و از مصرف داروهایش خودداری می‌کرد


محمد قبادلو از ۱۴ سالگی به دلیل بیماری دوقطبی تحت درمان بود
محمد قبادلو از ۱۴ سالگی به دلیل بیماری دوقطبی تحت درمان بود

یکی از وکلای محمد قبادلو، معترضی که به‌تازگی توسط قوه قضاییه اعدام شد، در مصاحبه‌ای خبر داد که اعدام او به‌رغم مخالفت پزشک پرونده انجام شده و قبادلو به‌هنگام «اعتراف به جرم» از خوردن داروهای سنگین اعصاب و روان خود خودداری می‌کرد.

مهدخت دامغان‌پور، وکیل محمد قبادلو که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ به اتهام قتل یک مأمور پلیس بازداشت و پس از یک سال اعدام شد، در مصاحبه‌ای مفصل با سایت «دیده‌بان ایران» که روز شنبه، ۱۴ بهمن، منتشر شد تمام ایرادات و اشکالات وارد به این پرونده را شرح داده است.

اعدام این زندانی ۲۴ ساله در حالی انجام شد که یک روز پیشتر امیر رئیسیان، دیگر وکیل او، خبر داده بود که حکم قصاص او در دیوان عالی کشور نقض شده، اما با این همه حکم برای اجرا به بخش اجرای احکام رفته است.

خانم دامغان‌پور در مصاحبه خود از جمله به نبودن گزارشی از پذیرش مأمور انتظامی که با خودروی محمد قبادلو برخورد کرده در بیمارستان اشاره می‌کند. او همچنین تأکید می‌کند که تمام شاهدان پرونده «مأموران نیروی انتظامی و صدمه‌دیده‌گان بودند، اما اینکه مردم شهادتی داده باشند، خیر ما در پرونده ندیدیم».

حادثه مربوط به قبادلو در آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» رخ داد، زمانی که تهران به‌ویژه شب‌ها صحنه اعتراض تعداد قابل توجهی از مردم بود.

بر اساس گفته‌های وکیل متهم در این پرونده، دادستانی آنها را وادار کرده است تنها یک روز پس از قبول وکالت و خواندن پرونده برای دفاع در دادگاه حاضر شوند و در ادامه از ارائه فیلم دوربین‌های مداربسته به آنها خودداری کرده‌اند.

به گفته مهدخت دامغان‌پور، «در همان حوالی میدان استقلال و آن بلواری که در آنجا آن حادثه رخ داد، مشاهده کردیم که در آنجا هم دوربین‌های مداربسته بود و هم فروشگاهای مجاور آن بلوار، دارای دوربین بودند.»

او ادامه داد: «گفتند آن منطقه فاقد دوربین مداربسته است ولی مستندات ما چیز دیگری را نشان می‌داد.»

به گفته این وکیل، پزشکی قانونی تنها در «یک صفحه و چهار خط» اعلام کرده بود که «محمد دارای سلامت روانی و قوه تمیز است»، در حالی که «محمد از ۱۴ یا ۱۵ سالگی از وجود این اختلال خبر داشت و تحت درمان بود، در سن ۱۸ تا ۱۹ سالگی بیماری‌اش دچار تشدید می‌شود».

بر اساس مصاحبه وکیل محمد قبادلو، دو نامه وجود دارد «از سوی روان‌پزشک بهداری تهران بزرگ در تاریخ‌های مختلف... که او نمی‌تواند در زندان بماند، شرایط روحی بسیار بدی دارد و باید برای درمان خارج از زندان باشد».

وکیل قبادلو گفت: «زمانی که محمد دستگیر شد به حدی دچار افسردگی بود که از خانواده نمی‌خواست حتی برای او وکیلی تعیین شود و می‌خواست به زندگی‌اش پایان دهد. در اعترافات نیز اعلام کرده بود که تمامی این اتهامات را پذیرفته و حتی از خود دفاع نکرده بود و بدون اینکه توضیحی درباره شرایط خود دهد.»

او در این گفت‌و‌گو می‌گوید که موکل اعدام‌شده‌اش، هنگام تفهیم اتهام، به علت شرایط روحی وخیم، به پرسش درباره ارتکاب به همه جرائم، پاسخ مثبت می‌داد.

با وجود این شواهد، به گفته خانم دامغان‌پور، مقام‌های قضایی با معاینه تخصصی قبادلو توسط پزشکی قانونی مخالفت می‌کردند.

طی یک سال گذشته، بارها خانواده قبادلو و نیز سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده بودند که این زندانی جوان مبتلا به اختلال روانی بوده و اتهامات انتسابی به او «مبتنی بر اعترافات اخذ شده زیر شکنجه» و در روندی پنهانی بوده است.

معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو، پارسال با انتشار ویدئویی خبر داد که فرزندش دارای اختلال دو قطبی بوده و مصرف داروهایش را از مدتی پیش از اعتراضات متوقف کرده بود.

مهدخت دامغان‌پور در پایان می‌گوید: «تا دوم بهمن‌‎ماه که اجرای حکم قصاص محمد به ما ابلاغ شد، بدون اینکه رایی به ما ابلاغ شود، بدون اینکه به دستور رئیس دیوان مجدد به وضعیت سلامت روان محمد رسیدگی شود، بدون اینکه خانواده در جریان باشند، بدون اینکه ملاقات آخر داشته باشد در مخفیانه‌ترین شکل ممکن در سوم بهمن‌ماه قصاص با چوبه دار برای محمد اجرا شد....»

او در طول این گفت‌و‌گو از ضرب‌و‌شتم شدید موکلش هنگام بازداشت و محدودیت‌های ایجادشده در زمینه دسترسی او و دیگر وکیل پرونده محمد قبادلو به محتویات پرونده وی نیز خبر داده است.

محمد قبادلو نهمین فردی است که در جریان اعتراضات سال گذشته بازداشت و سپس اعدام شد؛ پیش از او محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی، مجید کاظمی و میلاد زهره‌وند اعدام شده‌اند.

با استفاده از سایت دیده‌بان ایران و رادیوفردا؛ ف. دو./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG