لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

مقام آمریکایی: ایران برای حمله به «اهداف ارزشمند» به حوثی‌ها اطلاعات می‌دهد


کشتی «مارلین لواندا» که توسط حوثی‌ها هدف قرار گرفت.
کشتی «مارلین لواندا» که توسط حوثی‌ها هدف قرار گرفت.

یک مقام آمریکایی بار دیگر ایران را متهم کرد که به شبه نظامیان حوثی اسلحه و اطلاعات می‌دهد تا کشتی‌ها را در دریای سرخ هدف قرار دهند.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن٬ در پیامی ویدئویی برای یک اندیشکده که روز سه‌شنبه منتشر شد، همچنین به تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا به منظور یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن اشاره کرد.

این پیام تیم لندرکینگ قبل از سفر او به عمان برای گفت‌وگو درباره حملات شبه‌نظامیان حوثی به مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ ضبط شده است.

شبه‌نظامیان حوثی به دنبال آغاز جنگ غزه اعلام کردند در حمایت از فلسطینی‌ها به کشتی‌هایی که عازم اسرائیل هستند حمله می‌کنند. اما دامنه حملات آنها گسترده‌تر شده و دیگر کشتی‌های بین‌المللی را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار می‌دهند.

در واکنش به این اقدامات، آمریکا در هفته‌های اخیر به شکل مستقل یا در عملیات مشترک با بریتانیا، در چند نوبت به اهداف نظامی حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن حمله هوایی کرده است.

تیم لندرکینگ گفته است که تلاش‌های دیپلماتیک برای ایجاد شرایطی که حوثی‌ها از اقدامات خود در دریای سرخ بکاهند٬ در جریان است.

او در ادامه به به مذاکرات هفته گذشته دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا با معاون وزیر امور خارجه نروژ و فرستاده ویژه سازمان ملل در این زمینه اشاره کرد.

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن در ادامه گفت که ایران سلاح و اطلاعات در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد تا کشتی‌ها را هدف قرار دهند و همچنین «هدف‌های ارزشمند» را برایشان تعیین می‌کند تا به آنها حمله کنند.

ایران پیش از این همکاری با حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌ها را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG