لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

نگرانی خانواده زندانی سوئدی در ایران از احتمال صدور حکم «اشد مجازات» برای او


یوهان فلودروس در آخرین جلسه دادگاه در تهران
یوهان فلودروس در آخرین جلسه دادگاه در تهران

خانواده یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی زندانی در ایران، از صدور حکم قریب‌الوقوع «اشد مجازات» برای او ابراز نگرانی کردند. آنها انتظار دارند حکم دادگاه روز یک‌شنبه هفته آینده صادر شود.

اینگرید، خواهر یوهان فلودروس، در مصاحبه با روزنامه گاردین که روز جمعه، ۲۰ بهمن، منتشر شد ضمن ابراز نگرانی از وضع جسمی و روانی او در زندان، از وزارت خارجه سوئد خواست هر چه در توان دارد برای آزادی او به کار ببندد.

آقای فلودروس بهار پارسال برای «سفر گردشگری» به‌همراه چند تن از دوستان خود به ایران سفر کرده بود اما روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در حالی‌که قصد بازگشت داشت، بازداشت شد.

در آخرین جلسه دادگاه این شهروند سوئد که روز هشتم بهمن جاری در تهران برگزار شد، نماینده دادستان بار دیگر او را متهم کرد که «اطلاعاتی به خارج از کشور منتقل کرده» و با اسرائیل «ارتباط داشته است».

این مقام قضایی جمهوری اسلامی در ادامه تأکید کرد که «طبق کیفرخواست صادره تقاضای مجازات و صدور حکم اشد در خصوص نامبرده را دارم».

حال خواهر یوهان فلودروس در مصاحبه‌ای که در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، با روزنامه گاردین انجام داده ضمن اشاره به این که حکم دادگاه تا روز یک‌شنبه صادر خواهد شد از صدور حکم اعدام یا حبس ابد برای برادرش به‌شدت ابراز نگرانی کرده است.

آقای فلودروس که از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به «جاسوسی» متهم شده، هم‌اکنون با اتهام «افساد فی‌الارض» روبه‌رو است که می‌تواند حکم اعدام را برایش در پی داشته باشد.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام‌هایی چون «اقدام علیه امنیت ملی» و «جاسوسی» بازداشت کرده، اما هرگز مدارک و شواهد روشنی برای اثبات این اتهام‌ها ارائه نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی در مواردی از همین زندانی‌ها در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار و ابزار «باج‌گیری» در سیاست خارجی سوء استفاده کرده است، اقدامی که توسط عده‌ای از دیپلمات‌های خارجی و تحلیل‌گران با عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» یاد می‌شود.

اینگرید فلودروس با تأکید بر بی‌گناهی برادرش گفته است که خانواده او اطمینان دارد که «از او به عنوان مهره‌ای در یک بازی سیاسی» سوء‌ استفاده شده است.

تنش در روابط تهران با استکهلم از زمانی بالا گرفت که قضات دادگاه حمید نوری در سوئد در حکم نهایی خود اعلام کردند که او در مقام دستیار دادستان زندان گوهردشت در قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان سال۱۳۶۷ مشارکت داشته و وی را به حبس ابد محکوم کردند.

رابطه دو کشور روز پنج‌شنبه به سطح تازه‌ای از تنش رسید، به طوری که پلیس ضد جاسوسی سوئد خبر داد حملاتی برنامه‌ریزی‌شده از طرف جمهوری اسلامی را در خاک این کشور خنثی کرده است.

دولت سوئد در اواخر دی‌ماه اعلام کرد که جمهوری اسلامی یک شهروند ایرانی- سوئدی بالای ۶۰ سال را غیرقانونی بازداشت کرده و خواستار آزادی سریع او شد.

یک شهروند دیگر سوئد یعنی احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی- سوئدی نیز در اردیبهشت ۱۳۹۵ دستگیر شد و به اعدام محکوم شده است.

سخنگوی وزارت خارجه سوئد در پاسخ به روزنامه گاردین تأکید کرده است که دولت این کشور «سخت در حال تلاش است» تا زمینه آزادی یوهان فلودروس را فراهم کند. این مقام همچنین بر بی‌اساس بودن اتهامات نسبت داده شده به او تأکید کرده است.

با استفاده از گاردین و رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب.
XS
SM
MD
LG