لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

امیرعبداللهیان می‌گوید در چهار ماه گذشته پیام‌هایی بین آمریکا‌ و ایران تبادل شده است


حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران٬ روز شنبه ۲۱ بهمن گفت که در چهارماه گذشته، در طول جنگ غزه، پیام‌هایی بین تهران و واشینگتن تبادل شده است.

وزیر خارجه ایران در یک کنفرانس خبری در بیروت و در پاسخ به پرسشی در خصوص«ارسال پیام غیرمستقیم آمریکا به ایران و تشریح موضع نهایی جو بایدن»، اظهار داشت: «در چهار ماه گذشته در اثنای جنگ علیه غزه پیام‌هایی بین آمریکا و ایران تبادل شده است.»

حسین امیرعبداللهیان اضافه کرد: « یکی از محور‌های این پیام‌ها عمدتا درخواست از ایران برای مطالبه ایران از حزب‌الله و عدم ورود گسترده و کامل حزب‌الله به جنگ علیه اسرائیل است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که ارسال چنین پیام‌هایی به معنای این است که آمریکا و اسرائیل «قدرت مقاومت حزب‌الله در لبنان را به خوبی درک کرده‌اند.»

جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت آن در منطقه، ائتلاف خود را که ضدآمریکایی و ضداسرائیلی است، «محور مقاومت» می‌نامند.

در همین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیاندر ایمیلی به بخش فارسی صدای آمریکا نوشت، «پیام ما به ایران، چه علنی و چه خصوصی، پیامی منحصر به فرد بوده است: حمایت خود را از گروه های تروریستی و نیابتی‌های شبه نظامی و شرکای خود متوقف کنید.»

این سخنگو وزارت خارجه آمریکا همچنین به بخشی از اظهارات جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در در ۳۱ ژانویه اشاره کرد، که در یک کنفرانس خبری تاکید کرده بود: «از زمان حمله‌ای که در جریان آن سه سرباز ما در اردن کشته شدند، هیچ ارتباطی با ایران وجود نداشته است.»

اشاره این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به حمله پهپادی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در هشتم بهمن به پایگاه «برج ۲۲» در اردن است که به کشته شدن سه عضو ارتش ایالات متحده منجر شد.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ۲۳ دی ماه سال جاری به دنبال حملات به مواضع شبه نظامیان حوثی در یمن گفته بود که ایالات متحده به ایران یک «پیام خصوصی» درباره حوثی‌های و حملات آنها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ارسال کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: «ما این پیغام را به شکل خصوصی رساندیم و مطمئنیم که کاملا آماده‌ایم.»

آقای بایدن بعد از نخستین حمله آمریکا به حوثی‌ها و در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده درگیر جنگ نیابتی است؟ گفت: «خیر. من قبلا پیام را به ایران رسانده‌ام. آنها می‌دانند که نباید دست به اقدامی بزنند.»

ارتش آمریکا روز جمعه ۲۲ دی‌ماه اعلام کرده بود که در بامداد این روز نیروهای ایالات متحده و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ سایت مورد استفاده شورشیان حوثی در یمن، هدف قرار دادند.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل و آغاز جنگ در غزه، شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه به مواضع نیروهای آمریکایی حمله کرده‌اند که واکنش آمریکا را درپی داشته است.

آمریکا می‌گوید این حملات تلافی جویانه در راستای دفاع از خود و برای جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه خارومیانه انجام شده‌اند.

XS
SM
MD
LG