لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

اسرائیل از کشف تونل در زیر مقر آژانس امدادی سازمان ملل در غزه خبر داد؛ اونروا: اطلاعی نداریم


سربازان اسرائیلی در نزدیکی مقر اونروا در غزه؛ پنجشنبه ۱۹ بهمن
سربازان اسرائیلی در نزدیکی مقر اونروا در غزه؛ پنجشنبه ۱۹ بهمن

مقام‌های اسرائیل از کشف یک تونل مربوط به گروه افراطی حماس در زیر مقر آژانس امدادی سازمان ملل در غزه داده‌اند؛ در واکنش، رئیس اونروا گفت این نهاد اطلاعی از آنچه زیر این مقر بود نداشته است و درباره گزارش‌های فعلی هم نمی‌تواند اظهار نظر کند.

خبر کشف این تونل را روز شنبه ۲۱ بهمن ارتش اسرائیل و آژانس امنیتی شین‌بت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند.

بر اساس این بیانیه، در جریان عملیات هفته‌های اخیر در شهر غزه، یک تونل مربوط به حماس در زیر مدرسه‌ای که به عنوان مقر آژانس امدادی سازمان ملل برای فلسطینیان (اونروا) استفاده می‌شد کشف شد.

حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و شمار دیگری از کشورها تروریستی شناخته می‌شود.

بنابر این گزارش، تونل کشف‌شده در غزه در عمق ۱۸ متری زمین است و ۷۰۰ متر طول دارد و یک مرکز داده‌های حساس و مهم نیز در آن است.

ارتش اسرائیل و شین‌بت در بیانیه مشترک خود همچنین گفته‌اند زیرساخت برقی این تونل به ساختمان آژانس امدادی سازمان ملل «متصل است» و این موضوع «نشان می‌دهد برق این تونل را مقر اونروا تامین می‌کرده است».

واکنش اونروا

فیلیپه لازارینی، رئیس آژانس امدادی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (اونروا)، در واکنش به این خبر گفت که این نهاد از آنچه زیر مقر این نهاد در غزه بود اطلاعی نداشت و گزارش‌های فعلی را هم نمی‌تواند تایید کند.

او در توییتی نوشت که کارکنان این نهاد از ۱۲ اکتبر به دنبال دستور تخلیه اسرائیل، مقر خود در غزه را ترک کرده و «از هر گونه فعالیتی که ممکن است در آنجا رخ داده باشد» بی‌اطلاع هستند.

فیلیپه لازارینی همچنین تصریح کرد: اونروا یک سازمان بشردوستانه است که تخصص نظامی و امنیتی و همچنین توانایی انجام بازرسی نظامی از آنچه در زیر ساختمان می‌گذرد ندارد.

او در عین حال با اشاره به بازرسی‌های سه ماهه در شرایط غیرجنگی، گفته است با کشف هر حفره مشکوک در اطراف ساختمان این نهاد، نامه‌های اعتراضی به طرف‌های درگیری ارسال می‌شد.

«رئیس اونروا باید استعفا بدهد»

در پی انتشار بیانیه ارتش اسرائیل و شین‌بت، شماری از مقام‌های اسرائیل به شدت به مدیریت فعلی این آژانس امدادی سازمان ملل تاختند و خواستار استعفای او شدند.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، اظهارات رئیس اونروا مبنی بر بی‌اطلاعی از وجود این تونل در زیر ساختمان این نهاد در غزه را رد کرد و آن را «پوچ» و «توهین به عقل سلیم» خواند.

وزیر خارجه اسرائیل در توییت خود تاکید کرد: «استعفای فوری او ضروری است».

هماهنگ‌کننده فعالیت‌های دولتی در مناطق اسرائیل (COGAT) با رد اظهارات فیلیپ لازارینی در توییتی نوشت: ما در جلسات گذشته با شما و دیگر مقام‌های سازمان ملل استفاده حماس از مقر اونروا را اطلاع دادیم اما «شما انتخاب کردید که واقعیت‌ها را نادیده بگیرید».

او همچنین در پاسخ به رئیس اونروا نوشته است: «حفر یک تونل بیشتر از چهار ماه طول می‌کشد».

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، هم بار دیگر فیلیپه لازاریینی را به «تلاش برای نشنیدن» متهم کرد و خواستار استعفای او شد.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی، با سرنام اونروا، در سال ۱۹۴۹ توسط سازمان ملل تاسیس شد.

ماه گذشته پس از آنکه اسرائیل از ارتباط چند تن از کارکنان این آژانس با گروه افراطی حماس خبر داد، شماری از کشورها از جمله ایالات متحده، ‌آلمان، کانادا، استرالیا، ایتالیا، فنلاند و ژاپن اعلام کردند که کمک‌های خود به این نهاد را به حالت تعلیق درمی‌آورند.

XS
SM
MD
LG