لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

قطع و محدودیت گازرسانی به ادارات و صنایع در چهار استان ایران در پی انفجارهای «خرابکارانه»


عکسی که از یکی از انفجارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
عکسی که از یکی از انفجارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

در پی وقوع دست‌کم دو انفجار که وزیر نفت از آنها با عنوان «خرابکارانه و تروریستی» یاد کرده، خبرها حکایت از قطع گاز در ادارات و صنایع دو استان و محدودیت گازرسانی در دو استان دیگر کشور «با هدف مدیریت مصرف» دارد.

وقوع این حادثه که قطعی گازرسانی به ده‌ها روستا و همچنین ادارات و صنایع کشور را به دنبال داشته، همزمان است با هشدار هواشناسی در مورد «بارش رگباری باران، بارش برف، وزش شدید باد در ۲۳ استان».

در پی شنیده شدن صدای انفجار در دو استان فارس و چهارمحال و بختیاری، مدیر مرکز راهبری شبکه گاز ایران هم این انفجارها را «خرابکارانه» خواند.

سعید عقلی صبح چهارشنبه ۲۵ بهمن در گفت‌و‌گو با تلویزیون جمهوری اسلامی تأکید کرد که انفجارها خسارت جانی نداشت.

عقلی گفت که حدود ساعت یک بامداد امروز «اقدامات خرابکارانه انفجاری در چند نقطه از خطوط گاز سراسری کشور اتفاق افتاد».

به گفته او، انفجارها در «بروجن» در استان چهارمحال و بختیاری، و «صفاشهر» در استان فارس رخ داده است.

در پی این حادثه، روز چهارشنبه مسئولان در دو استان لرستان و خراسان شمالی اعلام کردند که «به منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از قطعی گاز طبیعی در بخش خانگی» گاز ادارات و صنایع در این استان‌ها فعلا قطع خواهد بود.

ساعتی بعد خبر رسید که در دو استان زنجان و اصفهان نیز برای صنایع «محدودیت گازرسانی» اعمال شده است.

همزمان ده‌ها روستا در سمیرم اصفهان نیز با قطعی گاز روبه‌رو بوده‌اند. این در حالی است که پیشتر وزیر نفت ادعا کرده بود که گاز تنها «چند روستا در نزدیکی محل انفجار» قطع شده است.

غلامرضا شفیق، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، همچنین اعلام کرد که فعالیت «تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت سی‌ان‌جی در سراسر استان به مدت ۲۴ ساعت تعطیل شد».

جواد اوجی، وزیر نفت در دولت ابراهیم رئیسی، با این ادعا که «در آمادگی کامل به سر می‌بردیم» وعده داد که «تا عصر امروز قطعی‌های موردی گاز رفع شود».

در نخستین دقایق بامداد چهارشنبه گزارش‌هایی درباره شنیده شدن صدای انفجار در اطراف شهرستان بروجن و همچنین در بخش خرم‌بید در صفاشهر استان فارس منتشر شد.

در استان چهارمحال و بختیاری گزارش‌ها حکایت از وحشت مردم در شهر‌های بروجن، بُلداجی و گندمان و حضور آنها در خیابان‌ها داشت.

با این حال ساعاتی بعد فتاح کرمی، فرماندار بروجن، با اشاره به «فروکش شدن حجم آتش» ناشی از انفجار در خط لوله گاز، از مردم خواست به خانه‌های خود بازگردند.

به گفته فرماندار و همچنین رئیس آتش‌نشانی بروجن، انفجار در خط لوله سراسری گاز در منطقه «گردنه حلوایی» در نزدیکی بروجن رخ داد.

در همین حال اسماعیل قزل‌سفلی، معاون سیاسی - امنیتی استاندار فارس، اعلام کرد انفجار در خط لوله گاز در شهرستان خرم‌بید «بدون خسارت و آسیب جانی» بوده است.

این مقام استانداری، زمان وقوع انفجار را ساعت یک و۳۵ دقیقه بامداد چهارشنبه و مکان دقیق آن را حوالی منطقه موسوم به تنگ بخش قادرآباد شهرستان خرم‌بید اعلام کرد و گفت بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این حادثه «خرابکاری» بوده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از قطع گاز در چندین شهر و روستا و همچنین مسدود شدن مسیرهای ارتباطی در اطراف محل‌های انفجار حکایت داشت.

با این حال سعید عقلی صبح چهارشنبه به خبرگزاری صدا و سیما گفت در حال حاضر تنها «چند روستای نزدیک به محل حادثه» دچار مشکل هستند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG