لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

حکم یک سال حبس توماج صالحی به‌دلیل افشاگری درباره «شکنجه در زندان» تایید شد


توماج صالحی
توماج صالحی

وکیل توماج صالحی اعلام کرد که حکم یک سال حبس این خواننده معترض از سوی دادگاه تجدیدنظر اصفهان تایید شده است.

این حکم پس از انتشار ویدئویی از سوی صالحی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، صادر شد.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن به خبرگزاری ایلنا گفت: «اعتراض ما به حکم بدوی یکسال حبس در تجدیدنظرخواهی شعبه ۱۷ اصفهان رد شده و حکم ایشان قطعی محسوب می‌شود.»

او افزود: «از طرق دیگر اعتراض، من جمله اعاده دادرسی درخواست اعمال ماده ۴۷۷ را می‌دهیم.»

رئیسیان در مورد درخواست مرخصی از سوی موکل خود نیز گفت: «مشکل ما مرخصی و این قبیل مسائل نیست، مساله اصلی پرونده قبلی ایشان است که مربوط به سال ۱۴۰۱ می‌شود، حکم اخیر مربوط به پرونده ۱۴۰۲ و فایل تصویری است که ایشان منتشر کرد.»

به گفته او، بازداشت قبلی این خواننده، بازداشت موقت بود و قرار وثیقه برای او در جریان بازداشت دوم مجددا تبدیل به قرار بازداشت شده است.

توماج صالحی، رپ‌خوان زندانی، ۲۷ آبان امسال‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی، و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد اما تنها ۱۲ روز بعد و پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» بازداشت شد.

او در این ویدئو با شرح شکنجه‌های اعمال شده در زندان گفت که به این دلیل از مسئولان زندان و رسانه‌های نزدیک به حکومت شکایت کرده است.

پس از انتشار این ویدئو و بازداشت دوباره صالحی، امیر رئیسیان ۱۱ دی‌ماه در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت این خواننده در پرونده جدیدی که علیه‌اش گشوده شده به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به «یک سال حبس و دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش» محکوم شده است.

این وکیل دادگستری در پست خود نامه‌ای سرگشاده خطاب به غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، را منتشر و در آن نوشت که «شاهد عجیب‌ترین و غیرعادی‌ترین روند رسیدگی و دادرسی» بوده است.

پیشتر مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که برای آقای صالحی قرار بازداشت موقت صادر شده، گفته بود که این خواننده بعد از آزادی «نکاتی را گفت» که دادسرا این فرد را احضار و اتهامات جدید را به او تفهیم و قرار قانونی وثیقه نسبت به اتهامات جدید صادر کرد.

بر اساس گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG