لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

ماجرای تلاش پسر قالیباف برای گرفتن اقامت کانادا چیست؟


محمدباقر قالیباف یکی از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است
محمدباقر قالیباف یکی از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است

جنجال‌ها بر سر اسحاق قالیباف از زمان انتشار تصویری از حکم دادگاه فدرال کانادا در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد که نشان می‌داد او برای گرفتن اقامت کانادا به دستگاه قضایی این کشور متوسل شده است.

اسحاق قالیباف یکی از پسران محمدباقر قالیباف است؛ سردار سپاه پاسداران که مدتی طولانی فرماندهی نیروی انتظامی را برعهده داشت، مدتی طولانی شهردار تهران بود و اکنون نیز ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد.

براساس سند منتشرشده، فرزند محمدباقر قالیباف از ادارۀ مهاجرت کانادا به‌دلیل طولانی شدن روند بررسی پرونده‌اش در زمینۀ گرفتن اقامت به دستگاه قضایی این کشور شکایت کرده و از دادگاه فدرال خواسته بوده در این زمینه مداخله کند.

دادگاه فدرال کانادا نیز در این حکم از سازمانی که مسئول امور مهاجران در این کشور است، خواسته که به‌موقع به درخواست اقامت اسحاق قالیباف پاسخ دهد.

براساس حکم دادگاه فدرال کانادا، اسحاق قالیباف در سال ۲۰۱۹ این درخواست را به ثبت رسانده و براساس گزارش‌ها، در حال حاضر پروندۀ او در انتظار گزارش بررسی سوابق امنیتی است.

نتیجۀ چنین گزارشی برای افسر مهاجرت کانادا ضروری است تا تصمیم بگیرد مجوز اقامت در کانادا به اسحاق قالیباف تعلق بگیرد یا نه.

به‌گفتۀ اردشیر زارع‌زاده، وکیل ایرانی در کانادا، آن‌چه در حکم دادگاه فدرال کانادا آمده است، ارتباطی به محتوای پرونده و نتیجۀ آن ندارد بلکه فقط دادگاه در‌ مورد مدت زمان رسیدگی نظر داده است.

او در شبکۀ اجتماعی ایکس و همچنین در گفت‌وگو با رادیوفردا تأکید کرد که احتمال قبولی پروندۀ مهاجرتی اسحاق قالیباف «تقریباً صفر است».

اسحاق قالیباف کیست؟

از زندگی اسحاق قالیباف جزئیات چندانی در دسترس نیست.

در سال ۱۳۹۷ کانال تلگرامی آمدنیوز، که روح‌الله زم (روزنامه‌نگار اعدام‌شده) آن را اداره می‌کرد، مدعی شد اسحاق قالیباف با پول هنگفتی به ملبورن استرالیا رفته است.

این در حالی است که یک سال قبل از آن، محمدباقر قالیباف در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود که کل دارایی پسرش اسحاق «یک خودروی نیسان، یک موتورسیکلت و یک میلیون تومان» است.

براساس گزارش‌ها، اسحاق قالیباف برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران در دانشگاه ملبورن به استرالیا رفته و از آن‌جا به کانادا مهاجرت کرده است.

اما خروج او از ایران موجب نشد که گزارش‌ها دربارۀ فعالیت اقتصادی او در ایران پایان یابد.

در سال ۱۳۹۹، علی غفاریان، فعال رسانه‌ای اصولگرا، مدعی شد که «انحصار فروش عمدۀ گوشت» در ایران در دست اسحاق قالیباف است.

او نوشت: «به نظر شما اسحاق قالیباف، پسر کوچک رئیس مجلس که در استرالیا تحصیل کرده است، چگونه رانت فروش عمدۀ گوشت در زمان شهردار بودن پدرش را به دست آورد؟ بد نیست آقای قالیباف که هیچ وقت دربارۀ کاسبی‌های خانواده‌اش توضیح نداده، این بار پیرامون رانت شفاف‌سازی کند.»

قالیباف در این مدت چندان درباره فرزندانش صحبت نکرده، اما به‌تازگی در جریان راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن به کسی که از او دربارۀ سفر خانواده‌اش به خارج از کشور سؤال کرده بود، گفت: «آیا رفتن خانواده گناه است؟»

چرا درخواست فرزند قالیباف برای اقامت کانادا جنجالی شد؟

مهاجرت فرزندان هر مقام ارشد پیشین و کنونی جمهوری اسلامی به کشورهای غربی، به‌خصوص در شرایط وضعیت ناگوار اقتصادی در ایران که مردم برای خرید کالاهای اساسی هم با مشکلات بسیار مواجه‌اند، جنجالی می‌شود.

منتقدان جمهوری اسلامی می‌گویند که مقامات حکومت ایران با ناکارآمدی و سیاست‌های نادرست خود، کشور را به وضعیتی درآورده‌اند که حتی برای فرزندان خودشان هم قابل زندگی نیست.

برخی دیگر از منتقدان نیز بر فساد موجود در دستگاه حاکم و خانواده‌های مقامات اشاره می‌کنند و اقامت فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی در خارج از کشور را در چارچوب فساد حاکم معنا می‌کنند.

فرزند قالیباف نیز که پدرش دهه‌ها مقام‌های کلیدی در جمهوری اسلامی داشته، از این قاعده مستثنا نیست.

محمدباقر قالیباف که بلافاصله پس از انقلاب ۵۷ وارد بسیج و سپس سپاه پاسداران شده بود، در این نهاد نظامی و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی به‌سرعت رشد کرد.

او در دهۀ هفتاد، با حکم علی خامنه‌ای، ابتدا به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران و سپس به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد. با این حال بلندپروازی‌های او پایان نداشت و همواره می‌کوشید تا رئیس‌جمهور شود. چند بار هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، اما هر بار هم ناکام ماند.

او در دهۀ هشتاد شهردار تهران شد و ۱۲ سال در این سمت ماند تا این‌که به مقام ریاست مجلس شورای اسلامی رسید.

در تمام این سال‌ها گزارش‌ها و اسناد مختلف و گوناگونی درباره فساد اقتصادی قالیباف و همچنین گزارش‌هایی دربارۀ فساد اقتصادی اعضای خانواۀ او منتشر شده است.

قالیباف دو پسر به نام‌های اسحاق و الیاس دارد که گفته می‌شود الیاس معلم است. قالیباف همچنین یک دختر دارد که متأهل است.

در جریان مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ که قالیباف، شهردار وقت تهران، بار دیگر نامزد شده بود، محمدعلی وکیلی، سخنگوی ستاد انتخاباتی وقت حسن روحانی، یکی از فرزندان قالیباف را به فساد اقتصادی متهم کرد.

وکیلی گفت که فعالیت‌های تجاری الیاس قالیباف فرزند قالیباف در خارج و داخل کشور «زبانزد» است.

در آن زمان، انصاف‌نیوز نوشت که الیاس قالیباف براساس آگهی ثبت‌شده در روزنامۀ رسمی کشور، مدیرعامل مؤسسه شمس‌الشموس است که دفتر مرکزی و یک دبستان و پیش‌دبستانی غیرانتفاعی متعلق به آن «در زمین نسبتاً بزرگی در منطقۀ سعادت‌آباد» واقع شده است.

علاوه‌بر این، در سال ۱۳۹۴ گزارش‌هایی دربارۀ دست داشتن الیاس قالیباف در پروندۀ فساد بنیاد تعاون نیروی انتظامی منتشر شده بود.

در این زمینه وب‌سایت کلمه در ۲۹ اردیبهشت ۹۴، در گزارشی با اشاره به ارتباط فرمانده پیشین نیروی انتظامی، با کشف «فساد مالیِ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی» در بنیاد تعاون نیروی انتظامی نوشته بود که «زمزمه‌هایی» نیز دربارۀ ارتباط محمدباقر قالیباف و برخی از فرماندهان سپاه که با او به نیروی انتظامی رفته بودند، با این پرونده مطرح است.

در آن زمان گزارش‌هایی هم در مورد بازداشت فرزند شهردار تهران در این رابطه و فرار او به امارات متحده عربی پس از آزادی با وثیقه مطرح شد، اما این گزارش‌ها از سوی غلامحسن محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضاییه، تکذیب شد.

ماجرای املاک نجومی، هولدینگ یاس، خیریه زهرا مشیر (همسر قالیباف) و همچنین سفر خانوادۀ قالیباف به ترکیه که به «سیسمونی گیت» مشهور شد، از دیگر موارد در گزارش‌های مربوط به فساد خانوادۀ قالیباف است.

XS
SM
MD
LG