لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

بایدن با همسر و دختر الکسی ناوالنی دیدار کرد


جو بایدن با یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی و دخترش، داشا
جو بایدن با یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی و دخترش، داشا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه، کمتر از یک هفته پس از انتشار گزارش‌ها مرگ الکسی ناوالنی ، با همسر الکسی ناوالنی، یولیا ناوالنایا، و دخترشان، داشا، در کالیفرنیا دیدار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: «من افتخار ملاقات با همسر و دختر الکسی ناوالنی را داشتم . او مردی با شجاعت باورنکردنی بود و شگفت‌انگیز است که همسر و دخترش چگونه از آن الگوبرداری می‌کنند.»

جو بایدن تاکید کرد که روز جمعه تحریم‌ها علیه ولادیمیر پوتین که به گفته او مسئول مرگ آقای ناوالنی است، را «اعلام خواهد کرد.»

این سخنان در حالی مطرح شده است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز پنجشنبه واکنش آمریکا به مرگ آقای ناوالنی را «هیستری» خواند و گفت مقام‌های ایالات متحده «حق ندارند در مسائل داخلی ما دخالت کنند.»

بایدن در بخش دیگری از سخنانش با خبرنگاران ، تاکید کرد که «میراث ناوالنی از طریق افرادی که در سراسر روسیه و سراسر جهان عزادار از دست دادن او هستند و برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر مبارزه می کنند ادامه خواهد یافت.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این نشست تاکید کرد که «تحریم‌ها علیه روسیه عمده»خواهد بود و در پاسخ به مرگ ناوالنی و همچنین سرکوب و تجاوز روسیه و جنگ وحشیانه و غیرقانونی آن در اوکراین اعمال خواهد شد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «رئیس‌جمهور از شجاعت فوق‌العاده الکسی ناوالنی و میراث او در مبارزه با فساد و برای یک روسیه آزاد و دموکراتیک که در آن حاکمیت قانون به طور یکسان برای همه اعمال می‌شود، تحسین کرد.»

خانم ناوالنایا روز پنجشنبه در شبکه ایکس عکسی از خود در کنار دخترش که دانشجوی دانشگاه استنفورد است منتشر کرد و گفت که برای اینکه کنار دخترش باشد به کالیفرنیا سفر کرده‌است.

مسئولان زندان یامالو نِنِتس در نزدیکی قطب شمال روز جمعه، ۲۷ بهمن، اعلام کردند که الکسی ناوالنی، منتقد و مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین، در حبس درگذشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این زندان فدرال در بیانیه‌ای خبر داده است که آقای ناوالنی، ۴۷ ساله، روز جمعه پس از قدم زدن «ناخوش شده» و «تقریباً بلافاصله از هوش رفته است».

یولیا ناوالنایا، همسر آقای ناوالنی، روز پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد که به اعتقاد او ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، همسرش را کشته است و از رسانه‌ها خواست تحت تاثیر تبلیغات حکومت قرار نگیرند.

خانم ناوالنایا در بخشی از پیامش در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به روزنامه نگاران از آنها خواست: «بنویسید که پوتین الکسی را کشته است. هر روز و تا زمانی که نیرو دارید، این موضوع را بنویسید.»

دولت روسیه می‌گوید علت مرگ این فعال سیاسی مخالف پوتین «‌طبیعی»‌تشخیص داده‌شده‌است.

XS
SM
MD
LG