لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

۲۷۵ فعال سیاسی و اجتماعی ایران: در انتخابات شرکت نمی‌کنیم


تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران
تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران

۲۷۵ فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران با انتشار بیانیه‌ای انتخابات پیش رو در کشور «مهندسی‌شده» و «صحنه‌آرایی» دانستند و تاکید کردند که حاضر نیستند در آن شرکت کنند.

این بیانیه که به امضای چهره‌هایی چون مرتضی الویری، عبدالعلی بازرگان، علیرضا رجایی، علی باباچاهی، علیرضا علوی‌تبار و ابوالفضل قدیانی رسیده است با اشاره به ردصلاحیت‌های گسترده نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و آن‌چه «بن‌بست اصلاحات» خوانده است، تاکید می‌کند که «موقعیت و مقامِ نیمه‌جانِ نهادِ انتخابات» در ایران حتی در قیاس با انتخابات پیشین نیز «وضع اَسف‌بارتری یافته‌است».

بیانیه یادشده با انتقاد از جریاناتی که همچنان حضور در انتخابات را با نگاه «مصلحت‌گرایانه» توضیح می‌دهند می‌گوید که «سیاست شکست خورده مشارکت و حضور در صحنه‌ی انتخاباتی در هر حالت و به هر قیمت... نه تنها نتیجه و دستاورد پُرباری به ارمغان نیاورده که خود عملاً به استمرارِ استبداد و انسداد منجر شده‌است».

این بیانیه می‌افزاید: «در وضع کلّیِ امروز ایران که با اضمحلال نهاد انتخابات روبرو هستیم، نخستین پیش‌شرطِ برگزاریِ هرگونه انتخابات واقعی، سالم و عادلانه، ساماندهی عمومی، پیرامونِ خواست و مطالبه‌ ملّیِ تامین و تضمینِ آزادی بیان و فعالیتِ احزاب، اجتماعات، مطبوعات و رسانه‌ها، تشکل‌های مردم نهاد، حضور نیروهای مخالف و منتقد (اپوزیسیون) و سرانجام، نظارتِ نیروهای مستقل و بی‌طرف بر نحوه‌ برگزاری و اعلام نتایجِ انتخابات است.»

امضا کنندگان این بیانیه سپس تاکید کرده‌اند که «برخود فرض می‌دانیم در انتخابات پیشِ‌رو که صراحتاً در تقابل با حق حاکمیت عمومی مردم مهندسی شده‌است، شرکت‌ نکنیم و به این صحنه‌آرایی تن ‌درندهیم».

بیانیه یادشده در نهایت هشدار می‌دهد که «بدون احیای راستین نهاد انتخابات، حضور و مشارکت واقعی رخ نخواهد نمود و عرصه سیاسی رسمی سرنوشتی بهتر از دریاچه خشکیده ارومیه نخواهد داشت!»

پروانه سلحشوری، عماد بهاور، هاشم صباغیان، کیوان صمیمی، عبدالله طاهری ناصری و احسان شریعتی از جمله دیگر امضاکنندگان بیانیه هستند.

با استفاده از وبسایت زیتون؛ س.ن
XS
SM
MD
LG