لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

معنی رأی «عدم تعهد» در ایالت میشیگان چه بود و چرا یک خبر خوب برای ترامپ است؟


انتخابات مقدماتی در ایالت میشیگان، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با موفقیت برای جو بایدن و دونالد ترامپ، دو نامزد اصلی احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، به پایان رسید.

ترامپ بار دیگر توانست رقیب خود نیکی هیلی را شکست دهد و یک گام دیگر به کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه نزدیک‌تر شود. اوضاع برای جو بایدن اما تا این اندازه خوب و مطمئن پیش نرفت.

رئيس‌جمهور آمریکا هرچند موفق شد حدود ۸۱ درصد آرا را به خود اختصاص دهد اما رخدادی غیرمنتظره کمپین انتخاباتی او را تحت‌تأثیر قرار داد؛ فرایندی که در آن ۱۳ درصد از دموکرات‌های این ایالت مهم به جای جو بایدن به گزینهٔ «عدم تعهد» (Uncommitted vote) رأی دادند.

رأی «عدم تعهد» یا به‌تعبیر دیگر «غیرمتعهد» چیست و چرا اهمیت دارد؟

عدم تعهد چیست؟

براساس قوانین ایالت میشیگان، افراد در انتخابات درون‌حزبی می‌توانند به گزینه‌ای غیر از نامزدهای موجود که به آن «عدم تعهد» گفته می‌شود، رأی دهند. به عبارت دیگر، در روز رأی‌گیری علاوه بر نامزدهای موجود، روی برگهٔ رأی یک گزینهٔ دیگر هم وجود داشت که روی آن «عدم تعهد» نوشته شده بود.

این انتخاب بدان معناست که فرد هیچ‌یک از نامزدهای حاضر را اصلح نمی‌داند و می‌خواهد نارضایتی خود را نسبت به این وضعیت ابراز کند. نکتهٔ قابل‌توجه در این باره این است که آراء «غیرمتعهد» دقیقاً مانند رأی‌های سایر نامزدها شمرده و اعلام می‌شود.

پس از پایان انتخابات میشیگان، ۱۳ درصد یعنی معادل بیش از ۱۰۱ هزار نفر از جمعیت دموکرات در این ایالت به گزینهٔ «عدم تعهد» رأی دادند.

رأی «عدم تعهد» از کجا آمده؟

از زمان آغاز جنگ در غزه بسیاری از شهروندان آمریکایی و به‌ویژه عرب‌تبارها نسبت به سیاست‌های کاخ سفید در قبال این جنگ منتقد بوده و خواستار اعمال فشار بیشتر دولت جو بایدن به اسرائيل و همچنین برقراری آتش‌بس در نوار غزه بوده‌اند.

این جنبش که تعدادی از گروه‌ها ازجمله جریانی با عنوان «به میشیگان گوش کن» آن را به راه انداخته‌اند، خواستار این است که بایدن اقدامات بیشتری برای «پایان دادن به ویرانی غزه» انجام دهد.

رشیده طالب، نماینده مجلس نمایندگان که اصالت فلسطینی دارد، یکی از اصلی‌ترین چهره‌های این جنبش بوده است. خانم طالب هم‌حزبی‌های خود را دعوت کرده بود که در این انتخابات به جای بایدن به «عدم تعهد» رأی دهند تا نارضایتی خود را از سیاست‌های رئيس‌جمهور در قبال جنگ در نوار غزه نشان دهند.

چرا رأی «عدم تعهد» در میشیگان مهم است؟

در میشیگان که یکی از ایالت‌های کلیدی در جریان انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در آمریکا است، حدود ۲۰۰ هزار عرب-آمریکایی زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها طرفدار «آرمان فلسطین» هستند. این افراد از ابتدای جنگ در غزه از بایدن به خاطر سیاست‌هایش در قبال این مناقشه ناراضی بودند و حالا از این طریق نارضایتی خود را نشان داده‌اند.

میشیگان از ایالت‌هایی است که رقابت بین دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در آن همواره نزدیک و تنگاتنگ بوده است.

در انتخابات سال ۲۰۲۰، جو بایدن تنها با حدود ۱۵۴ هزار رأی بیشتر توانست ترامپ را در این ایالت شکست دهد و تمام ۱۶ رأی الکترال این ایالت کلیدی را به خود اختصاص داد. در نتیجه، بیش از یکصد هزار رأی «عدم تعهد» می‌تواند برای کمپین بایدن نگران‌کننده باشد.

آیا این خبر خوبی برای ترامپ است؟

نظرسنجی‌ها و همچنین سنجش آراء آمریکایی‌های عرب‌تبار نشان می‌دهد که این اقلیت در میشیگان رغبت چندانی به دونالد ترامپ ندارند و یک رئيس‌جمهور دموکرات را به او ترجیح می‌دهند. در نتیجه پشت کردن به بایدن لزوما به معنای رأی دادن به ترامپ نخواهد بود.

اما از آن‌جایی که رقابت در این ایالت بسیار نزدیک است، حتی تحریم انتخابات از سوی این قشر می‌تواند به پیروزی دونالد ترامپ کمک کند.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانست آراء الکترال شش ایالتی را که پیشتر دموکرات‌ها در آن‌جا به پیروزی رسیده بودند، به خود اختصاص دهد که یکی از آن‌ها همین میشیگان بود. این در حالی است که باراک اوباما (دموکرات) در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ در این ایالت به پیروزی رسیده بود و میشیگان نقش مهمی در پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ایفا کرده بود.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ با فاصله تنها ۱۱ هزار رأی بیشتر نسبت به هیلاری کلینتون توانست نامزد دموکرات را شکست دهد. حالا او امیدوار است پس از یک دوره شکست دوباره در انتخابات این ایالت پیروز شود تا مسیر برای بازگشت او به کاخ سفید فراهم گردد.

واکنش بایدن چه بوده است؟

مقام‌های کاخ سفید در ماه‌های اخیر تأکید کرده‌اند که به خواسته‌های آمریکایی‌های عرب‌تبار توجه می‌کنند و متوجه نگرانی آن‌ها در مورد شرایط غزه هستند. بایدن یک بار اوایل ماه فوریه گفته بود که پاسخ اسرائيل به حملهٔ گروه افراطی حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و اروپا قرار دارد، «بیش از حد» بوده است. اما موافقانِ برقراری آتش‌بس در غزه این را کافی نمی‌دانند.

کمپین بایدن پس از پیروزی در میشیگان بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن هیچ اشاره‌ای به رأی «عدم تعهد» نشده بود. چند ساعت بعد یکی از مشاوران ارشد کمیپن انتخاباتی او در گفتگو با شبکهٔ ای‌بی‌سی آمریکا با اشاره به این‌که جو بایدن درک می‌کند که این یک موقعیت عاطفی، دردناک و دشوار برای بسیاری از مردم است، افزود: «رئیس‌جمهور در هدف بسیاری از افرادی که به "عدم تعهد" رأی دادند، که همان پایان دادن به خشونت و صلحی عادلانه و پایدار است، شریک است. این همان چیزی است که او برای آن تلاش می‌کند.»

همچنین روز سه‌شنبه ۸ اسفند کارین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید، با اشاره به این‌که درگیری در غزه برای بسیاری از آمریکایی‌های عرب‌تبار عمیقاً دردناک است، اضافه کرد که جو بایدن هم به نگرانی‌های جامعه اهمیت می‌دهد.

با این حال مشخص نیست ابراز همدردی‌های دولت تا چه اندازه خواهد توانست دموکرات‌های ناراضی در میشیگان را راضی کند که بار دیگر در انتخابات ماه نوامبر به بایدن رأی دهند.

جو بایدن در حدود ۹ ماه آینده چالش سیاسی سختی را در پیش خواهد داشت و باید بر سر مسئله‌ای که به شکل قابل‌توجهی در حزب دموکرات به موضوعی اختلاف‌برانگیز تبدیل شده، تصمیمی اتخاذ کند که هم به پیروزی او در انتخابات کمک کند و هم در راستای منافع ملی ایالات متحده باشد.

براساس آخرین نظرسنجی‌ها، جو بایدن در ایالت میشیگان حدود چهار درصد عقب است؛ جایی که او چهار سال قبل با کمتر از سه درصد آراء بیشتر توانسته بود ترامپ را شکست دهد.

XS
SM
MD
LG