لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

سفری به دنیای تپه ماهورهای آراکیس


سفری به دنیای تپه ماهورهای آراکیس
please wait

No media source currently available

0:00 0:27:09 0:00
لینک مستقیم

در این قسمت از پادکست «چیستا» به سراغ دنیای شگفت‌انگیز «دون» رفته‌ایم؛ اثری کم نظیر و اثرگذار در تاریخ ادبیات علمی-‌تخیلی که دامنه اثرات آن فراتر از دنیای ادبیات بر جهان علم هم بطور واقعی و ملموس دیده می‌شود. حالا که قسمت دوم فیلم سینمایی «دون» به کارگردانی دنی ویلنوو در سینماهای جهان به روی پرده رفته است در این قسمت سعی کرده‌ایم مقدمه مختصری از «دنیای تپه شنی‌های سیاره آراکیس» بیان کنیم. محتوای این قسمت تنها خراشی بر سطح دنیای عظیم «دون» است. غوطه خوردن در این دنیا زمانی طولانی می‌طلبد. منابع زیر شاید برای کسانی که علاقه‌مند یا کنجکاو این جهان هستند، کارآمد باشد. در نهایت اینکه اگرچه فیلم «دون» با تحسین بالایی مواجه شده است اما به طور طبیعی نمی‌تواند روایت کامل کتاب را بیان کند و مطالعه کتاب برای علاقه‌مندان شاید فضای جذاب‌تری ایجاد کند. #چیستا، پادکستی محصول رادیو فردا به میزبانی پوریا ناظمی است که می‌توانید آن را در پادگیرهای مختلف مشترک شوید. اگر از شنیدن این پادکست رضایت دارید با معرفی آن به دوستان خود می‌توانید، از تولیدش حمایت کنید. منابع در قسمت «بیشتر بخوانید» موجود است.

شبیه‌سازی اقلیم دنیای دون
‌این گروه پژوهشی بر اساس ویژگی‌های سیاره سعی کرده است شبیه‌سازی اقلیم سیاره دون را ارائه دهد. نکته جالب اینکه در این شبیه‌سازی مدرن بخش‌هایی از سیاره که فرض می‌شد هوای معتدل‌تری دارند، به نظر می‌رسد در شرایطی واقعی باید اقلیم خشن‌تری را بروز دهند.
https://climatearchive.org/dune

درباره موضوع‌‌های علمی مطرح شده در جهان «دون» این کتاب از گروه نویسنده‌ها می‌تواند منبع جالبی برای شروع بررسی بیشتر این موضوع باشد:

The Science of Dune: An Unauthorized Exploration into the Real Science Behind Frank Herbert's Fictional Universe

کتاب «دون و فلسفه» سعی کرده است به طور مختصر به موارد فلسفی این داستان بپردازد.
Dune and Philosophy: Minds, Monads, and Muad'Dib

درباره مواد روان‌افزا و روان‌کاه و اثر آن‌ها روی مغز :
This Is Your Mind on Plants – By Michael Pollan

توضیحات مفصل درباره مفاهیم معرفی یا اشاره شده در کتاب در دایره المعارف دون
The Dune Encyclopedia - by Willis E. McNelly
ویدیویی در توضیح معماری دنیای دون:
https://www.youtube.com/watch?v=uUetPQdYJb0

XS
SM
MD
LG