لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

وزیر کشور: «آرای مخدوش» انتخابات در کل کشور «۸ درصد» بوده است


نشست خبری احمد وحیدی در روز دوشنبه ۱۴ اسفند
نشست خبری احمد وحیدی در روز دوشنبه ۱۴ اسفند

وزیر کشور دولت رئیسی، در نخستین موضع‌گیری پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، مدعی شد میزان «آرای مخدوش» در کل کشور «۸ درصد» بوده است.

احمد وحیدی در یک نشست خبری که روز دوشنبه ۱۴ اسفند برگزار شد، با اشاره به آنچه رسانه‌ها «آرای دچار مشکل» خوانده‌اند، گفت «آرای سفید» در این انتخابات «۵ درصد» بوده است و ادامه داد: «اگر همه آرای مخدوش کل کشور را هم محاسبه کنیم، نهایتاً به ۸ درصد می‌رسیم.»

احمد وحیدی بدون اشاره به جزئیات و مانند آنچه رسانه‌های حکومتی روز شنبه اعلام کرده بودند، میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در کل کشور را ۴۱ درصد دانست و تعداد رأی‌دهندگان را ۲۵ میلیون نفر عنوان کرد.

این در حالی است که ستاد انتخابات کشور درباره نتایج انتخابات تهران تنها «آرای صحیح» را اعلام کرده است و از تعداد آراء باطله و رقم دقیق مشارکت سر باز زده است.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، صبح دوشنبه بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که میزان «آراء صحیح» در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجموعا یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رای بوده است.

آخرین گزارش‌ها حاکی است در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران، تنها ۱۴ نفر از جمله چهره‌های تندرو جبهه پایداری به‌طور مستقیم به مجلس راه یافتند و ۱۶ کرسی باقی‌مانده به دور دوم کشیده شد.

انتخابات تهران با استقبال سرد مردم روبه‌رو شد و به نوشته خبرگزاری مهر «تنها ۲۴ درصد» واجدان شرایط در تهران در آن شرکت کردند.

نتایج اعلام‌شده نشان می‌دهد که محمود نبویان، پیشتاز انتخابات در تهران، فقط ۵۹۷ هزار رای (کمتر از ۸ درصد واجدان شرایط در تهران) به دست آورد که نشان‌دهنده اثرگذاری تحریم انتخابات از سوی شهروندان است.

پس از او به ترتیب امیرحسین ثابتی و حمید رسایی قرار دارند و محمدباقر قالیباف با ۴۴۷ هزار و ۹۰۵ رای در رده چهارم قرار گرفته است.

منتخبان پنجم تا چهاردهم به ترتیب شامل رضا تقی‌پور، روح‌الله ایزدخواه، مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، اسماعیل کوثری، مهدی کوچک‌زاده، علی یزدی‌خواه، علی خضریان، مالک شریعتی و کامران غضنفری هستند.

علی مطهری، از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، حتی در میان ۶۰ نامزد برتر هم دیده نمی‌شود.

۳۲ نامزد دیگر برای تصاحب ۱۶ کرسی باقی‌مانده در دور دوم انتخابات به رقابت خواهند پرداخت که اسامی این افراد عبارتند از:

احمد نادری، ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، سمیه رفیعی، ظهره‌وند، نجابت، روح‌الامینی، سراج، جراره، لاجوردی، قیصری، سلیمی، طبیب‌زاده نوری، اخلاقی، اسکندری، بحرینی، محمودی، حسن خجسته باقرزاده، مهدی عسگری، مجتبی زارعی، بیژن نوباوه، سمیه گلپور، علی‌اصغر پورمحمدی، علی طهرانی مقدم، نظام الدین موسوی، فاطمه قاسمپور، حسین مزرعه آخوند، مجتبی رحماندوست، عطا بهرامی، مهدی شریفیان، سعید آجرلو و غلامحسین رضوانی.

به این ترتیب و بر اساس اظهارات قبلی سخنگوی ستاد انتخابات، اردیبهشت سال آینده ۳۲ نامزد که شورای نگهبان آنها را واجد صلاحیت دانسته برای کسب ۱۶ کرسی حوزه تهران در مجلس رقابت خواهند کرد.

جلسه مجلس به حد نصاب نرسید

در همین حال جلسه صبح دوشنبه مجلس به دلیل غیبت شمار زیادی از نمایندگان و نرسیدن به حد نصاب تشکیل نشد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، گفت که اسامی غایبان فردا منتشر خواهد شد.

رسانه‌های ایران همچنین به نقل از احمدحسین فلاحی، نماینده همدان، گزارش داده‌اند که احتمالا نمایندگان غایب «درگیر دور دوم انتخابات در حوزه‌های انتخابیه خود بودند».

این نماینده در عین حال از غایبان جلسه دوشنبه خواست که «با حس مسئولیت‌پذیری بیشتری رفتار کنند و برای تشکیل مجلس به تهران بیایند».

بنابر برخی گزارش‌ها، شمار زیادی از نمایندگانی که برای مجلس آینده رای نیاورده یا به مرحله دوم راه یافته‌اند غایبان اصلی جلسه مجلس بودند.

کمترین مشارکت در استان البرز

ستاد انتخابات کشور به طور رسمی و جدا میزان مشارکت به تفکیک استان‌ها را اعلام نکرده اما رسانه‌های ایران به نقل از آمار رسمی نرخ مشارکت در استان‌ها را منتشر کرده‌اند.

بر اساس آمار رسمی که از جمله در خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا درج شده، استان البرز کمترین میزان مشارکت را در انتخابات اخیر داشته و پس از آن دو استان کردستان و تهران قرار داشته‌اند.

میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در استان البرز ۲۸.۴ درصد بوده است.

بر اساس این آمار، پس از البرز کمترین میزان مشارکت در استان کردستان با ۳۰.۵۴ درصد بوده و نرخ مشارکت در تهران نیز دقیقا ۳۴ درصد اعلام شده است.

تا پیش از انتشار این آمار، رسانه‌های ایران میزان مشارکت در تهران را حدود ۲۴ درصد، یعنی پایین‌ترین رقم در تمامی ادوار مجلس، گزارش می‌کردند.

رای‌گیری برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند در ایران برگزار شد.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، از ۲۰۸ حوزه انتخاباتی مجلس شورای اسلامی فقط شمارش آرا در تهران نهایی نشده و تکلیف ۲۰۷ حوزه دیگر مشخص شده است.

همزمان با تاخیر ستاد انتخابات در اعلام نتایج نهایی، برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌های حکومتی تسنیم و مهر گزارش داده‌اند تنها حدود نیمی از نامزدهای تهران در دور اول حد نصاب لازم را به دست آورده‌اند و انتخاب سایر نمایندگان این حوزه به دور دوم کشیده شده است.

ورود به مجلس در دور اول مستلزم کسب دست‌کم ۲۰ درصد «آراء صحیح» در هر حوزه است.

در جدولی که ایرنا و ایسنا به تفکیک استان‌ها منتشر کرده‌اند میزان مشارکت تنها در هشت استان بالاتر از ۵۰ درصد بوده است؛ استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۴.۲۷ درصد بالاترین میزان مشارکت را در این انتخابات داشته است.

برخی تحلیلگران و رسانه‌ها مشارکت پایین در اکثر استان‌ها و رای بسیار پایین اکثر نامزدها در پایتخت را کم‌سابقه دانسته‌اند.

در همین حال تاخیر ستاد انتخابات کشور درباره نتیجه نهایی مربوط به تهران گمانه‌زنی‌ها درباره تعداد بالای آراء باطله را افزایش داد.

به نوشته سعید شریعتی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، آراء باطله در تهران دوم شده است.

به دلیل سانسور رسانه‌ها و فقدان ناظران مستقل در جریان انتخابات در ایران راستی‌آزمایی آمار ارائه شده از سوی مقام‌های حکومتی همچون انتخابات گذشته میسر نیست.

XS
SM
MD
LG