لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

حمایت رضا صادقی، خواننده، از حضور نوازندگان زن در کنسرت‌ها


رضا صادقی دوشنبه شب کنسرتی را با حضور نوازندگان زن در تهران برگزار کرد
رضا صادقی دوشنبه شب کنسرتی را با حضور نوازندگان زن در تهران برگزار کرد

در ادامه واکنش‌ها به لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان، رضا صادقی، خواننده، ضمن دفاع از حضور نوازندگان زن در کنسرت‌ها از آقای قربانی اعلام حمایت کرد.

مصاحبه رضا صادقی در روز سه‌شنبه، ۱۵ اسفند، و یک روز پس از آن منتشر شده است که او در تهران کنسرتی اختصاصی برای کودکان کار و با حضور نوازندگان زن برگزار کرد.

این در حالی است که کنسرت علیرضا قربانی که قرار بود در همان زمان، شامگاه دوشنبه، ۱۴ اسفند، با مجوز وزارت ارشاد در شهر اصفهان برگزار شود تنها ساعاتی پیش از شروع کنسرت لغو شد.

در روزهای گذشته خبرهایی درباره احتمال لغو این کنسرت به‌ دلیل حضور «نوازندگان زن» منتشر شده بود.

رضا صادقی با تأکید بر اهمیت «هنر و حضور» زنان روی صحنه در مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا گفت: «درود به شرف علیرضا قربانی که پای عهدی که با نوازنده‌های خود بسته بود ماند.»

او ادامه داد: «حضور همه نوازنده‌ها، به خصوص نوازنده‌های خانم روی صحنه باید در همه اتفاقات خیلی ویژه باشد. نباید هیچ بهانه‌ای برای حذف آنها باشد که هنر و حضورشان از روی صحنه حذف شود.»

پیشتر هم «خودمختاری» و تک‌روی بعضی شهرهای بیشتر مذهبی در ایران و مداخله مقامات مذهبی آنها در اجرای برنامه‌های هنری بارها خبرساز شده است.

در این میان، شهر مشهد با مداخله‌های احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای و پدر زن رئیس جمهور، در این گونه امور گوی سبقت را از دیگر شهرها ربوده است.

علم‌الهدی ضمن مخالفت با برگزاری کنسرت‌، حتی آنها که مجوز وزارت ارشاد را دارند، بارها اعلام کرده است که مشهد «شهر عیاشی نیست که مرتب مرکز تفریحی و عیاشی درست کنند و مردم از اطراف و اکناف بیایند، نیم ساعت زیارت امام رضا و همه فسق و فجورشان را برای این شهر بیاورند».

ستاد «امر به معروف» اصفهان در بیانیه‌ای در صبح دوشنبه با انتقاد از تلاش برای برگزاری کنسرت جدید علیرضا قربانی گفت که «با توجه‌ به نظر علمای اصفهان و احتمال مفسده با نوازنده زن»، این کنسرت «بدون نوازنده زن» برگزار شود.

پیشتر هم معاون استاندار اصفهان در مهرماه درباره یک کنسرت دیگر علیرضا قربانی گفته بود که مقام‌های محلی با وجود صدور مجوز از طرف وزارت ارشاد، اجازه برگزاری کنسرت آقای قربانی را ندادند.

سرپیچی مقامات مذهبی محلی از مجوز قانونی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی نکته‌ای است که روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی بسیار به آن پرداخته شده است.

از جمله علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در پیامی در شبکه ایکس با اشاره به لغو کنسرت در اصفهان نوشته است که باید فاتحه اجرای قانون در ایران را خواند.

او نوشته است: «وقتی برای اجرای کنسرت مراجع رسمی مجوز می‌دهند و ستادی که جایگاه قانونیش محل ایرادات اساسی است زورش به مراجع قانونی می‌رسد، برای قانون تنها می‌توان مرثیه خواند.»

در پی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که با جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داد، بسیاری از زنان تردد بدون حجاب اجباری را به گونه‌ای مبارزه مدنی تبدیل کرده‌اند، مبارزه‌ای که حکومت تاکنون نتوانسته است به آن پایان دهد.

در مقابل، مذهبی‌های تندرو در حکومت هم که حجاب اجباری را در خطر می‌بینند در یک سال گذشته بارها تلاش کرده‌اند بر میزان محدودیت‌ها برای زنان در تمام اماکن عمومی بیفزایند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، شبکه ایکس و رادیو فردا؛ ف. دو./ب.ب.
XS
SM
MD
LG