لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

خاتمی: آگاهانه رأی ندادم، این بار تصمیم گرفتم همراه خیل ناراضیان باشم


محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق
محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق

پنج روز پس از برگزاری انتخاباتی بسیار کم‌رونق، محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران تأیید کرد که «آگاهانه و صادقانه» در انتخابات شرکت نکرده و «این بار تصمیم گرفته همراه و همنوا با خیل ناراضیان» باشد.

رأی ندادن آقای خاتمی را که امری بی‌سابقه بود، پیشتر رئیس دفتر پیشین او یک روز پس از برگزاری انتخابات تأیید کرده بود.

انتشار خبر خودداری او از شرکت در انتخابات با واکنش‌های مثبت و منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. برخی از این اقدام او تقدیر کردند و برخی نیز نوشتند که «اهدافی سیاسی» از جمله احتمال تلاش برای انتقال رهبری اپوزیسیون به داخل کشور پشت این تصمیم قرار دارد.

او خود روز سه‌شنبه، ۱۵ اسفند، در جمع مشاورانش دلیل این اقدام خود را چنین توضیح داده است: «این بار تصمیم گرفتم که اگر نمی‌توانم کاری برای مردم بکنم همراه و همنوا با خیل ناراضیانی باشم که در عمق وجودشان بر این باورند که اگر راه نجاتی باشد راه اصلاح امور است.»

خاتمی ادامه داد که به این امید رأی نداده است که «اعتماد آسیب‌دیده مردم از حکومت و جریان‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلبی تا حدی ترمیم شود.»

محمد خاتمی در ادامه راه حل «مطلوب برای رهایی از» وضع موجود در کشور را «یک مصالحه ملی» دانسته است که «در سایه آن... راه براندازی مسدود گردد و از خود براندازی نیز» که باور او «برای حاکمیت و مردم زیان‌های فراوانی دارد، خودداری شود».

آقای خاتمی هم‌چنان عقیده دارد که حکومتی با عنوان «جمهوری اسلامی... می‌تواند پاسخگوی بسیاری از خواسته‌های تاریخی ملت و آرزوهای دیرینه او باشد».

ادامه مخالفت این رئیس جمهور سابق و رهبر اصلاحات در جمهوری اسلامی با براندازی در حالی است که سال‌هاست مخالفان حکومت در هر اعتراضی شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» سر می‌دهند و آشکارا به رهبری علی خامنه‌ای اعتراض می‌کنند.

در مقابل، علی خامنه‌ای هم‌چنان اصرار دارد که معترضان، از جمله خیل دختران و زنان جوانی که سال گذشته به خیابان‌ها آمدند، کم‌تعدادند و از «دشمن» پول و خط می‌گیرند.

اما به‌رغم اصرار و توصیه‌های مکرر رهبر جمهوری اسلامی به لزوم شرکت در انتخابات در ماه‌های منتهی به اسفندماه، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری روز جمعه گذشته با مشارکت اندک مردم و تعداد رأی باطله بالا برگزار شد.

بر اساس آماری که وزارت کشور منتشر کرد، میزان مشارکت تنها در هشت استان کشور بالاتر از ۵۰ درصد بود.

با استفاده از گزارش‌های پایگاه خبری جماران ورادیو فردا؛ ف.دو./ ب.ب.
XS
SM
MD
LG