لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

آمریکا تخریب بیش از ۳۰ قبر بهائیان در تهران را محکوم کرد


محل دفن «بیش از ۳۰ قبر» شهروندان بهائی در گورستان خاوران پس از تخریب
محل دفن «بیش از ۳۰ قبر» شهروندان بهائی در گورستان خاوران پس از تخریب

دفتر آزادی‌های مذهبی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه تخریب «بیش از ۳۰ قبر» بهائیان در تهران را توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی محکوم کرد.

دفتر آزادی‌های مذهبی وزارت خارجه آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «نقض حق برگزاری مراسم تشییع جنازه و تدفین علیه بهاییان به طور مداوم و مستمر ادامه داشته است.»

این اداره وزارت خارجه آمریکا اضافه کرده است : «ما همچنین شاهد افزایش چشمگیر در تصرف اموال بهاییان و محاکمات ساختگی جهت محکوم کردن آنها به حبس های طولانی مدت بوده‌ایم. ما به استفاده از تمامی ابزارهای موجود جهت مقابله با نقض حقوق بشر توسط حکومت ادامه خواهیم داد.»

جامعه بین‌المللی بهائی روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند خبر داده است نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بیشتر از ۳۰ قبر را در آرامستان بهائیان تهران، موسوم به گلستان جاوید، تخریب کردند.

جامعه جهانی بهائی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسئولین نشانه‌های روی قبرها را برداشته و با لودر و بولدوزر قبور را صاف کرده‌اند تا حالت قبر نداشته باشند.»

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از ابتدای امسال در ادامهٔ روند آزار شهروندان بهائی ایران، با حفر چندین قبر تازه در گورستان جمعی خاوران، این شهروندان را مجبور کرده بود پیکر درگذشتگان خود را در این بخش دفن کنند.

گورستان خاوران محل دفن دسته‌جمعی قربانیان اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ است که در محوطه قدیمی قبرستان بهائیان تهران، گلستان جاوید، قرار دارد.

به گفته جامعه بهائیان، با وجود این‌که زمین‌های قبرستان بهائیان تهران متعلق به این جامعه است، یک مأمور وزارت اطلاعات که خود را «مسعود مؤمنی» معرفی می‌کند، برای دفن بهائیان در زمین این قبرستان «مبلغ گزافی» را طلب کرده است.

در همین زمینه شادی شهید زاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر، شهروندان بهائی، اردیبهشت‌ماه امسال در ارتباط با این آرامستان بازداشت شدند.

شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران تیرماه امسال هریک از این چهار نفر را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد و آن‌ها در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند.

XS
SM
MD
LG