لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

بازداشت شهروند ایران در پِرو به اتهام طراحی «حمله تروریستی» به اجلاس اَپک


عکسی از «مجید عزیزی» که پلیس پرو در اختیار رسانه‌های این کشور گذاشته است
عکسی از «مجید عزیزی» که پلیس پرو در اختیار رسانه‌های این کشور گذاشته است

رسانه‌ها در پرو از بازداشت یک شهروند ایران به نام «مجید عزیزی» در این کشور به اتهام برنامه‌ریزی برای «حمله تروریستی» به نشست سران آسیا اقیانوسیه، اَپک، خبر دادند.

در گزارش این رسانه‌های محلی آمده است که مجید عزیزی روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، در مرکز لیما، پایتخت پرو، به دست بخش ضد تروریسم پلیس این کشور بازداشت شده است.

در این گزارش‌ها آمده است که عزیزی به همراه یک شهروند پرو به نام والتر فرناندس فوکونوتو بازداشت شده است.

این دو به همراه یک شهروند دیگر پرو که متواری است «قصد حمله تروریستی به نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا اقیانوسیه، اَپِک، را که به‌زودی در پرو برگزار می‌شود داشته‌اند».

پرو در حال حاضر ریاست دوره‌ای اَپک را بر عهده دارد و در دسامبر سال گذشته رئیس جمهور این کشور طی مراسمی رسمی بر عهده گرفتن این سمت را اعلام کرد.

در گزارش رسانه‌های پرو اطلاعات دیگری درباره «مجید عزیزی»، شغل و دلیل سفر او به این کشور نیامده است.

وزارت خارجه ایران نیز هنوز به این خبر واکنش نشان نداده، اما در سال‌های اخیر همواره در واکنش به این گونه خبرها آنها را تکذیب کرده و در مقابل تأکید کرده است که ایران خود قربانی تروریسم بوده است.

با این همه سال‌هاست که گه‌گاه اخباری از دست داشتن بعضی اتباع ایران، به‌ویژه مرتبط با حکومت و سپاه پاسداران، یا اعضای گروه حزب‌الله لبنان در توطئه‌ها یا اجرای حملات تروریستی در کشورهای دیگر منتشر شده و دولت‌های مربوطه هم ارتباط آنها با ایران را تأیید کرده‌اند.

از جمله در بهمن‌ماه ۱۳۹۰ در جریان یک بمب‌گذاری در یک خودرو در دهلی نو، پایتخت هند، همسر یک دیپلمات اسرائیلی به همراه راننده‌اش و دو تن همراه دیگر زخمی شدند. همزمان با این انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده نیز در نزدیکی سفارت اسرائیل در پایتخت گرجستان کشف شد.

یک روز بعد یعنی ۲۵ بهمن‌ماه همان سال نیز انفجارهایی در بانکوک، پایتخت تایلند، دیگر عضو سازمان اپک، به وقوع پیوست که به دنبال آن سه ایرانی به اتهام ارتباط با این انفجارها دستگیر شدند.

در پی این انفجارها، پلیس هند پس از صدور قرار بازداشت سه ایرانی به اتهام ارتباط با انفجار در دهلی نو، اعلام کرد که «ارتباط روشنی» میان انفجارهای هند و تایلند وجود دارد.

از سوی دیگر پرو از جمله کشورهای منطقه آمریکای لاتین است، منطقه‌ای که جمهوری اسلامی به‌ویژه از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تلاش کرده است نفوذ خود را در آن گسترش دهد، از جمله در کشورهایی چون بولیوی و ونزوئلا که در چند سال اخیر روابط گسترده‌ای با تهران برقرار کرده‌اند.

در اکتبر ۲۰۱۴، وزیر کشور پرو از دستگیری یک لبنانی‌تبار «عضو حزب‌الله» در این کشور خبر داده و گفته بود، این لبنانی به نام محمد حمدار از محل حضور جهانگردان اسرائیلی در پرو اطلاعاتی گردآوری کرده و از تفتیش خانه او در لیما، پایتخت پرو، نیز مقادیری مواد منفجره به دست آمده بود.

جمهوری اسلامی تأمین‌کننده مالی اصلی گروه حزب‌الله لبنان است. پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده حاکی از این که همزمان با گسترش روابط ایران در آمریکای لاتین، بر فعالیت‌های حزب‌الله در این منطقه نیز افزوده شده است.

سال گذشته نیز وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای انفجار ساختمان آمیا در آرژانتین را نشانی از «جاه‌طلبی‌های جهانی حزب‌الله» و «نمونه بارز حمایت ایران از تروریسم بین‌الملل» نامیده بود.

سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا اقیانوسیه یا آسیا پاسیفیک ۲۱ عضو دارد که در کنار هم ۵۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را دارند. ایالات متحده، استرالیا، کانادا، روسیه، چین و ژاپن از جمله اعضای این سازمان هستند.

جمهوری اسلامی در پایتخت پرو سفارت و خدمات کنسولی ندارد و وب‌سایت وزارت خارجه افراد را برای این گونه خدمات به لاپاز، پایتخت بولیوی، ارجاع داده است.

با استفاده از وب‌سایت شبکه پرو ۲۱ و رادیوفردا؛ ف. دو./ب. ب.
XS
SM
MD
LG