لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

آمریکا در بیانیه‌ای تند انفجار آمیا را «نمونه بارز حمایت ایران از تروریسم» نامید


عکس مربوط به سالگرد آمیا در سال ۲۰۱۸، عکس قربانیان در دست مردم
عکس مربوط به سالگرد آمیا در سال ۲۰۱۸، عکس قربانیان در دست مردم

در بیست و هشتمین سالروز انفجار مرکز هم‌یاری یهودیان آرژانتین، آمریکا روز دوشنبه، ۲۷ تیر، با یادآوری این رویداد به عنوان «مرگبارترین حمله یهودستیزانه در بیش از نیم قرن» و گرامی‌داشت یاد قربانیان تاکید کرد که به «مقابله با حزب‌الله و نفوذ مخرب ایران» به عنوان عاملان و آمران این «حمله فجیع» متعهد است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت این سالروز، انفجار ساختمان آمیا در آرژانتین را نشانی از «جاه‌طلبی‌های جهانی حزب‌الله» و «نمونه بارز حمایت ایران از تروریسم بین‌الملل» نامید.

به گفته واشینگتن، ایران با اختصاص بودجه، آموزش، دادن تسلیحات و راه‌های دیگر از «حملات تروریستی پیچیده و فجیع» حمایت کرده است.

انفجار یک کامیون مواد تخریبی در کنار ساختمان مرکز فعالیت‌های یهودیان در بوئنوس آیرس در روز ۲۷ تیر سال ۱۳۷۳، ۸۵ تن را کشت، حدود ۳۰۰ تن را زخمی و ساختمان هفت طبقه را به تلی از آوار مبدل کرد. شمار زیادی از کشته‌ها و مجروحان شهروندان غیریهودی آرژانتینی بودند.

آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده که «مقامات بلندپایه» جمهوری اسلامی ایران مستقیما در آمریت حمله بوئنوس آیرس دست داشتند و اجرای آن را به حزب‌الله محول کردند، اما هنوز هیچ‌یک از مسئولان این حمله به دست عدالت سپرده نشده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین یادآور شد که ۱۸ سال بعد از انفجار آمیا، بار دیگر در روز ۲۷ تیر سال ۱۳۹۱، حزب‌الله به یک اتوبوس گردشگران اسرائیلی که وارد بورگاس در بلغارستان شده بودند، حمله کرد، پنج گردشگر اسرائیلی و راننده بلغاری اتوبوس را کشت و ۴۵ گردشگر اسرائیلی دیگر را زخمی کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این بیانیه یادآور شده است که دادگاه بلغارستان دو عامل حزب‌الله را در محاکمه غیابی در ارتباط با بمب‌گذاری در اتوبوس بورگاس محکوم کرد، اما در آن‌جا نیز عدالت هنوز اجرا نشده است.

واشینگتن در این بیانیه می‌افزاید که با حمایت آمریکا، ده‌ها کشور در اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای مرکزی و اقیانوسیه حزب‌الله را به دلیل این جنایات به عنوان سازمان تروریستی به رسمیت شناختند، اما کشورهای دیگر نیز باید به اقدام مشابه دست بزنند.

اسرائیل که دو سال پیش از انفجار آمیا، شاهد انفجار سفارت خود در بوئنوس آیرس نیز بود، در ۲۸ سال اخیر همواره گفته است که ایران دستوردهنده هر دو انفجار بوده است. در انفجار سفارت نیز ۲۹ تن کشته و ۲۴۲ نفر زخمی شدند. در اینجا نیز اکثر کشته‌ها و مجروحان افراد غیراسرائیلی و غیریهودی از شهروندان آرژانتین بودند. چهار کشته اسرائیلی بودند.

آرژانتین برای دخالت احتمالی ایران در انفجار سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس پرونده‌ای باز نکرد، اما پی‌گیری پرونده انفجار آمیا به یکی از طولانی‌ترین روند‌های قضایی در این کشور تبدیل شد که به تغییرات گسترده در پست‌های ارشد پلیس، قضایی و سیاسی این کشور منجر شد.

قتل یکی از قضات تحقیق بعدی پرونده آمیا، آلبرتو نیسمان، در زمستان سال ۱۳۹۴، در اوج تهیه گزارش او برای سنای آرژانتین در خصوص «لاپوشانی» حقایق از سوی مقامات ارشد، بر پیچیدگی‌های این پرونده افزود.

به نوشته دادستانی آرژانتین در انفجار آمیا، علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ولایتی و علی فلاحیان تصمیم‌گیرندگان اصلی بودند، محسن رضایی و احمد وحیدی هدف را نهایی کردند، احمدرضا اصغری و محسن ربانی ماموران میدانی بودند.

در آن زمان، رفسنجانی رئیس جمهور، ولایتی وزیر خارجه، فلاحیان وزیر اطلاعات، رضایی فرمانده سپاه، وحیدی فرمانده نیروی قدس سپاه، اصغری دبیر سوم سفارت ایران در بوئنوس آیرس و ربانی وابسته فرهنگی این سفارت بودند.

ارزیابی بر این است که عماد مغنیه، رئیس وقت ستاد عملیاتی حزب‌الله، که با سران سیاسی و نظامی تهران ارتباطات نزدیک داشت، برنامه عملی بمب‌گذاری را طراحی و آن را به نیروهای خود در آمریکای لاتین محول کرد.

جمهوری اسلامی ایران تمامی گزارش‌های بین‌المللی، بیانیه‌های دولت‌ها و قوه قضاییه آرژانتین درباره نقش خود در آمریت انفجار آمیا را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG