لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

انتقاد تند آرژانتین و اسرائیل از پیشنهاد انتصاب احمد وحیدی به‌ وزارت کشور


احمد وحیدی، گزینه پیشنهادی وزارت کشور در کابینه ابراهیم رئیسی
احمد وحیدی، گزینه پیشنهادی وزارت کشور در کابینه ابراهیم رئیسی

دولت آرژانتین و وزارت خارجه اسرائیل حضور احمد وحیدی، یکی از متهمان بمب‌گذاری ۱۹۹۴ مرکز یهودیان بوینس‌آیرس، در فهرست وزیران پیشنهادی در دولت جدید ایران را «به‌شدت» محکوم کردند.

به گزارش یورونیوز، در بیانیه وزارت خارجه آرژانتین، این تصمیم «به‌شدت» محکوم شده و تصریح شده است که چنین تصمیمی «بی‌حرمتی به نظام قضایی آرژانتین و قربانیان حملهٔ تروریستی بی‌رحمانه به انجمن آرژانتین و اسرائیل (آمیا) است.»

وزیر خارجه آرژانتین همچنین گوشزد کرده است که انتصاب احمد وحیدی در سال ۲۰۰۹ به سمت وزیر دفاع ایران نیز «نگرانی جدی» این کشور را در پی داشته است.

روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی فهرست وزیران پیشنهادی خود را به هیئت رئیسه مجلس داد و احمد وحیدی در این فهرست گزینه او برای تصدی وزارت کشور است.

این در حالی است که در وب‌سایت رسمی پلیس بین‌المللی،‌ اینترپل، از سال ۲۰۰۷ در کنار نام‌هایی چون محسن رضایی و علی فلاحیان که به خاطر پرونده انفجار آمیا در آرژانتین تحت تعقیب هستند نام احمد وحیدی نیز به عنوان فرمانده سابق نیروی قدس سپاه دیده می‌شود.

در انفجار مهیب سال ۱۹۹۴ در مرکز «آمیا» ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ تن زخمی شدند و ساختمان هفت طبقه مرکز ارتباطات یهودیان با اسرائیل ویران شد.

انفجار «آمیا» و ارتباط آن با جمهوری اسلامی، همچنان یکی از مهم‌ترین پرونده‌های گشوده در افکار عمومی آرژانتین است.

روز پنج‌شنبه، ۲۱ مرداد، همچنین حساب رسمی وزارت خارجه اسرائیل در توئیتر طرح نام احمد وحیدی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور در کابینه رئیسی را «انتصاب شرم‌آور» خواند و از جامعه بین‌الملل خواست این اقدام را محکوم کند.

‏وزارت امور خارجه اسرائیل در توئیتی که در صفحه رسمی فارسی خود منتشر کرد از احمد وحیدی به عنوان «جنایتکاری» نام برده که به دلیل کشتن ۸۵ نفر در حمله به ساختمان یهودیان در بوینس آیرس، تحت پیرگرد پلیس بین‌الملل قرار دارد.

در ادامه این توئیت، وزرات خارجه اسرائیل همچنین از ابراهیم رئیسی با عنوان «قصاب تهران» و «مسئول کشتن هزاران ایرانی» نام برده و وزرای او را «مسئول کشتن انسان‌ها در سراسر جهان» معرفی کرده است.

احمد وحیدی، فرمانده اسبق نیروی قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران دارای مدرک دکترای دفاع استراتژیک از دانشگاه امام صادق و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی است.

وزیر دفاع دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و رئیس کمیسیون سیاسی-دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر عناوین و پست‌های سابق او است.

XS
SM
MD
LG