لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

رهبر حوثی‌ها: مانع عبور کشتی‌ها از مسیرهای بیشتری خواهیم شد


نیروهای حوثی مورد حمایت ایران
نیروهای حوثی مورد حمایت ایران

رهبر حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن، روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت عملیات حوثی‌ها علیه کشتی‌هایی که به گفته او «مرتبط با اسرائیل هستند»، حتی شامل مسیرهای کشتیرانی بیشتری خواهد شد.

حوثی‌های تاکنون به کشتی‌های تجاری راهی دریای سرخ حمله کرده‌اند اما به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند تهدید کرد که گروه او به کشتی‌ها در مسیر اقیانوس هند به سمت دماغه امید نیک نیز حمله خواهد کرد.

رهبر حوثی‌ها در این رابطه مدعی شد که گروه او «عملیات» مربوط به انجام این تهدید را «آغاز کرده است.»

ایالات متحده و بریتانیا حملاتی را به اهداف حوثی‌ها در یمن انجام داده‌اند و عبدالملک الحوثی در سخنانش اضافه کرد که از زمان آغاز حملات این گروه شبه نظامی به مسیرهای کشتیرانی، حدود ۳۴ عضو حوثی کشته شده‌اند.

تهدید جدید حوثی‌ها در حالی بیان می‌شود که از زمان تنش‌زایی‌های این گروه در دریای سرخ، تجارت بین‌الملل دریایی با اخلال جدی مواجه شده و کشتی‌ها مجبور شده‌اند مسیر خود را از دریای سرخ و کانال سوئز به جنوب آفریقا و دماغهٔ امید نیک در جنوبی‌ترین قسمت قاره آفریقا منحرف کنند؛ مسیر تازه‌ای که هزینه‌های قابل‌توجهی را به تجارت بین‌الملل تحمیل کرده است.

عبدالملک الحوثی در مورد چگونگی عملی کردن این تهدید در آب‌های اقیانوسی دور از یمن توضیحی نداد اما گروه او در همین روز ادعایی در مورد «دست‌یابی» به موشکی پرسرعت‌تر را مطرح کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج شنبه خبر داده بود که گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن در همین روز مدعی آزمایش یک موشک جدید «هایپرسونیک» شده‌ است.

هایپرسونیک نوعی از موشک‌های مافوق صوت است که می‌تواند ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند.

یک منبع نظامی نزدیک به گروه حوثی که نامی از او برده نشده، روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند به خبرگزاری‌ها گفته است حوثی‌ها یک موشک «هایپرسونیک با قابلیت کُشندگی بالا» آزمایش کرده و در حال آماده‌سازی برای وارد کردن این موشک‌ها به زرادخانه نظامی خود هستند.

او در ادامه ادعای خود گفته است «موشک هایپرسونیک که سوخت جامد مصرف می‌کند، با موفقیت آزمایش شد و سرعت آن می‌تواند به ۸ ماخ (هشت برابر سرعت صوت یا ده هزار کیلومتر در ساعت) برسد».

این منبع در ادامه گفته بود حوثی‌ها قصد دارند از این موشک در حملات دریای سرخ و دریای عرب و خلیج عدن و همچنین علیه اهدافی در اسرائیل استفاده کنند.

هنوز کشورهای غربی که ائتلافی برای مقابله به حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ تشکیل داده، آزمایش موشک ادعایی این گروه مورد حمایت ایران را تایید نکرده، اما حوثی‌ها طی هفته‌های گذشته مدعی شده بودند که برای مقابله با آمریکا و هم‌پیمانان آن کشور در منطقه، یک «خبر جدید» تدارک دیده‌اند.

عبدالمالک الحوثی، رهبر این گروه نیابتی ایران ماه گذشته اعلام کرده بود «ما شگفتی‌هایی داریم که دشمنان اصلاً انتظار آن را ندارند».

موشک‌های هایپرسونیک به دلیل سرعت و قدرت مانور خود، می توانند‌چالش‌های مهمی برای پدافندهای موشکی ایجاد کنند و ره‌گیری آنها دشوار است.

سپاه پاسداران روز شانزدهم خرداد امسال، با رونمایی از یک موشک مدعی شد که این موشک از نوع «هایپرسونیک» است.

رسانه‌های حکومتی ایران و مسئولان سپاه مدعی شده‌اند این موشک که «فتاح» نام گرفته، می‌تواند «از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند»، اما برای این مدعای خود مدرکی ارائه نکردند.

انفجار موشکی دیگر در دریای سرخ

سازمان عملیات بازرگانی دریایی بریتانیا روز پنج‌شنبه از انفجار یک موشک در نزدیکی یک کشتی در منطقه خلیج عدن خبر داد.
کشتی یادشده و خدمه‌های آن آسیب ندیده و به مسیر خود ادامه داده‌اند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، چهارشنبه ۲۳ اسفند اعلام کرد شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران یک موشک بالیستیک ضدکشتی به سمت خلیج عدن شلیک کردند.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، این موشک به هیچ کشتی اصابت نکرد و تلفات یا خسارتی نیز گزارش نشده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین اضافه کرد نیروهای سنتکام «با موفقیت چهار سامانه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) و یک موشک زمین به هوا را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم» کردند.

XS
SM
MD
LG