لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

اعتراض ده‌ها شخصیت فرهنگی به برپایی دادگاه «نمایشی» در پرونده قتل مهرجویی و محمدی‌فر


عکسی از مراسم تشییع و بزرگداشت داریوش مهرجویی و همسرش
عکسی از مراسم تشییع و بزرگداشت داریوش مهرجویی و همسرش

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، ده‌ها دست‌اندرکار هنر و فرهنگ ایران در نامه‌ای سرگشاده به روند دادرسی در پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسرش، اعتراض و اعلام کردند که دادگاه آنها را «نمایشی» و فاقد مشروعیت می‌دانند.

آنها در این نامه که روز جمعه، ۲۵ اسفند، منتشر شد نوشته‌اند که «پایان تلخ و پُردرد» برای زندگی داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، هر دو سینماگر، را «مظهر شرایط فاجعه‌باری‌» می‌دانند که «دگراندیشان در سرزمین ما سالیان سال است که اسیر آن شده‌اند».

داریوش مهرجویی، از برجسته‌ترین سینماگران ایران، و وحیده محمدی‌فر، همکار و همسر او، شامگاه ۲۲ مهر سال جاری در ویلای خود در کرج به قتل رسیدند.

در پی این قتل که کل کشور و به‌ویژه هنرمندان ایران را در بهت فرو برد، چهار نفر دستگیر و متهم شدند و رسیدگی به پرونده قتل این دو چهره مشهور سینمای ایران در تنها دو جلسه دادگاه و در مجموع ۱۱ ساعت به پایان رسید.

سه ماه بعد، در پایان بهمن‌ماه سال جاری، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، خبر داد که متهمان قتل به «قصاص» و «حبس‌های طولانی‌مدت» محکوم شده‌اند.

حال ده‌ها شخصیت سرشناس هنر و فرهنگ که در میان آنها از نویسنده و بازیگر تا شاعر و نویسنده و مترجم هست در نامه سرگشاده خود می‌گویند که «اعتراض، افشاگری و پافشاری مدام بر دادخواهی، به دور از حکم قصاص و خارج از چرخه‌ی خشونت» را مسئولیتی‌‌ «اخلاقی، فردی و اجتماعی»‌ برای خود می‌دانند.

آنها با اشاره به «برپایی دادگاه‌های نمایشی بر اساس اقرارهای متزلزل و‌ زیر فشار، لاپوشانی‌ نظام‌مند، و پیاده‌کردن سناریوهای ساختگی» نوشته‌اند: «ما برای دادگاه رسیدگی به قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر که با تکیه بر تحقیقاتی ناقص و کیفرخواستی پُرایراد با شتابی چشمگیر به کار خود پایان داده است هیچ مشروعیتی قائل نیستیم.»

آنها در ادامه تأکید کرده‌اند: «جنبش پیشروی «زن، زندگی، آزادی» و همراهی پرشور هنرمندان با این قیام دوران‌ساز نقطه‌ی عطفی درخشان در حیات اجتماعی سیاسی ما رقم زد که خشم و کینه‌ی نهادهای سرکوبگرِ حکومتی را در برابر این گروه اجتماعی برانگیخته و به موج فراگیر احضار و تهدید و مجازات انجامیده است.»

بهرام بیضایی، بهمن فرمان‌آرا، پرویز صیاد، داریوش آشوری، آذر نفیسی، ترانه علیدوستی، جعفر پناهی، کتایون ریاحی، مژده شمسایی، رضا علامه‌زاده، محمد یعقوبی، پگاه آهنگرانی، عباس میلانی، پرستو فروهر، حافظ موسوی و علی رفیعی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

داریوش مهرجویی در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود با ستایش از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» سخن گفته و از سانسور در حکومت جمهوری اسلامی سخت انتقاد کرده بود.

در بهمن‌ماه، در گزارش‌ها آمده بود که متهم ردیف اول پرونده در جریان جلسات رسیدگی به پرونده اتهام قتل را رد کرده و گفته است که تحت فشار اعتراف کرده است.

همزمان احکام قصاص و حبس در حالی برای متهمان صادر شد که اکبر محمدی‌فر، از بستگان داریوش مهرجویی، در گفت‌وگویی اختصاصی با رادیوفردا، با زیر سؤال بردن کیفرخواست صادر شده علیه متهمان گفت که قتل این دو هنرمند، یک «اقدامِ ارعابیِ سازمان‌یافته و پیچیده» بوده و متهمان، به عقیده او، «تحت آمریتِ فرد یا افرادی دیگر» مرتکب قتل شده‌اند.

متن نامه سرگشاده و فهرست امضاکنندگان را اینجا بخوانید.

با استفاده از شبکه ایکس و رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب.
XS
SM
MD
LG