لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

رئیس اتاق بازرگانی تهران: سیاست‌های بانک مرکزی باعث «بحران» در صنعت دارو شده است


به رغم ادعای بانک مرکزی و دولت ابراهیم رئیسی در تامین «فراتر از نیاز ارز»، گزارش‌های جدید حاکی از گسترده شدن دامنه بحران کسری ارز به بخش دارو است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران روز یکشنبه ۲۷ اسفند اعلام کرد سیاست انقباضی بانک مرکزی همه صنایع فعال در بخش خصوصی از جمله صنعت دارو را با مشکل تامین سرمایه در گردش روبه‌رو کرده و امروز صنعت دارو دچار «بحران» شده است.

محمود نجفی عرب در این زمینه به خبرگزاری ایلنا گفته است: «خیلی از شرکت‌های دارویی را می‌شناسم که در پرداخت حقوق و دستمزدهای پایان سال کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند و این برآمده از کمبود سرمایه در گردش در همه صنایع از جمله صنعت دارو است، امروز صنعت دارو به کل مبتلا به یک بحران شده است.»

او همچنین گفته است سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی برای کاهش تورم، «به قیمت کاهش تولید کشور» تمام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از رئیس‌کل بانک مرکزی که گفته است قیمت ارز در بازار آزاد را «قبول ندارد»، تأکید کرد که بسیاری از شاخص‌های قیمت براساس نرخ آزاد تعیین می‌شود و «این نرخ بر اقتصاد تاثیرگذار است.»

به رغم افزایش چند برابری قیمت دارو از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، رئیس سازمان غذا و دارو ماه گذشته از افزایش ۲۰‌ درصدی قیمت دارو در سال آینده خبر داده بود.

دولت ابراهیم رئیسی که از زمان روی کار آمدنش، بیش از نیمی از ارزش ریال سقوط کرده، مدعی است که وضعیت ارزی کشور خوب است.

روزنامه هم‌میهن ۲۰ اسفند از قول چند تاجر ایرانی از ارسال پیامکی با محتوای «اتمام سهمیه ارز» برای واردکنندگان کالا به کشور خبر داده بود.

هم‌زمان با انتشار این گزارش، روابط عمومی بانک مرکزی مدعی شد در همان روز معادل ۲۸۰ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه کرده و تنها برای ۴۵ درصد این مبلغ خریدار پیدا شده است.

این در حالی است که طی دو ماه گذشته ارزش ریال ۱۰ درصد افت کرده و دولت به رغم ادعاهای مکرر خود نتوانسته اوج‌گیری نرخ ارز را مهار کند و دلار در روز یکشنبه ۲۷ اسفند کماکان بالای ۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.

ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری قول کاهش تورم، مهار نقدینگی و حفظ ارزش ریال را داده بود، اما هیچ کدام از این وعده‌ها محقق نشد و ریال ایران از ابتدای دولت رئیسی تاکنون بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

مقامات دولت ابراهیم رئیسی و بانک مرکزی ایران بارها مدعی شده‌اند که ذخایر ارزی کشور در وضعیت «مناسبی» قرار دارد، اما به رغم این ادعا، دامنه مشکلات ارزی کشور هر روز گسترده‌تر می‌شود.

گمرک ایران نیز اخیرا برای مثبت نشان دادن تراز تجارت کشور، آمارهای صادرات نفت، خدمات و حتی برق را به آمارهای ماهانه خود اضافه کرده است.

با این‌حال، جزئیات آمارهای گمرکی نشان می‌دهد تراز تجارت غیرنفتی کشور در ۱۱ ماه امسال منفی ۱۵ میلیارد دلار بوده که یک رکورد محسوب می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG