لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

وزیر دفاع آمریکا: اجازه نمی‌دهیم اوکراین در جنگ با روسیه شکست بخورد


وزیر دفاع آمریکا (چپ) در کنار همتای اوکراینی خود در نشست «گروه تماس دفاعی اوکراین»
وزیر دفاع آمریکا (چپ) در کنار همتای اوکراینی خود در نشست «گروه تماس دفاعی اوکراین»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌گوید آمریکا و متحدانش اجازه نخواهند داد که اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه شکست بخورد.

لوید آستین روز سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه به‌رغم بن‌بست در تصویب کمک نظامی به اوکراین در کنگره آمریکا وعده داد که «ایالات متحده به حمایت از تلاش‌های جنگی اوکراین علیه روسیه ادامه خواهد داد.»

او در جمع بیش از ۵۰ رهبر دفاعی از اروپا و سراسر جهان در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان همچنین تاکید کرد که این «‌ائتلاف و جهان آزاد اجازه نخواهد داد که اوکراین شکست بخورد.»

این نشست یک هفته پس از آن برگزار شد که دولت ایالات متحده ۳۰۰ میلیون دلار از ذخایر پنتاگون را برای تأمین مالی بسته جدید کمک نظامی به اوکراین مورد استفاده قرار دادند.

مقام‌های آمریکا تاکید می‌کنند که حمایت دو حزبی از این بسته وجود دارد، اما تعدادی از جمهوری‌خواهان با آن مخالف هستند و مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده که متحد دونالد ترامپ محسوب می‌شود، تاکنون از به رأی گذاشتن لایحه کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین خودداری کرده است.

در جلسه روز سه‌شنبه در آلمان، رهبران کشورهای دیگر نیز درباره کمک‌های جدید به اوکراین بحث کردند.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، به خبرنگاران گفت که کشورش مهمات و وسایل نقلیه زرهی و حمل‌ونقل به ارزش حدود ۵۴۲ میلیون دلار به اوکراین ارائه خواهد کرد.

پیستوریوس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تأخیر مداوم در تصویب بودجه توسط کنگره آمریکا، همچنان آمریکایی‌ها را متحد قابل اعتمادی می‌داند، گفت: «من درباره اعتماد به آمریکایی‌ها تردیدی ندارم.»

این در حالی است که بودجه برای آموزش نیروهای اوکراینی نیز در خطر است.

به گفته مقامات آمریکایی، فرماندهی منطقه‌ای ارتش ایالات متحده برای اروپا و آفریقا، که در آلمان مستقر است، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از بودجه پایگاه خود را تاکنون در سال مالی جاری برای انجام این آموزش هزینه کرده است و انتظار می‌رود تا ماه ژوئن این بودجه به پایان برسد.

شورای اروپا نیز روز دوشنبه ایجاد «صندوق کمک به اوکراین» با اعتبار پنج میلیارد یورو را تصویب کرد.

صندوق جدید از طریق افزایش بودجه «صندوق تسهیلات صلح اروپایی» ایجاد می‌شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تاکید بر پایبندی این اتحادیه به تعهدات خود گفت: «با این صندوق، ما به حمایت از اوکراین در برابر جنگ تجاوزکارانه روسیه با هر آنچه و تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهیم داد.»

ایالات متحده تا به امروز حدود ۱۹۰۰۰ نیروی اوکراینی را آموزش داده است که عمده آنها در پایگاه‌های ارتش در آلمان هستند.

در مجموع، ائتلاف بین المللی بیش از ۱۲۹۰۰۰ اوکراینی را در بیش از ۱۰۰ مکان مختلف در سراسر جهان آموزش داده است.

مقام‌های دفاعی با اشاره به جیره‌بندی مهمات سربازان اوکراینی همچنان هشدار می‌دهند که اوکراین در میدان نبرد به شدت از سوی روسیه تحت فشار است.

فرمانده ارتش اوکراین روز ۲۴ اسفند تأیید کرده بود که وضعیت در میدان نبرد «دشوار» است و نیروهای روسی آماده حمله به خطوط اوکراین در شرق منطقه دونتسک هستند.

الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین گفت: «وضعیت پیچیده‌تر شده است و نیروهای دشمن در عمق آرایش‌های جنگی ما حضور دارند .»

لوید آستین در سخنان افتتاحیه خود درنشست روز سه‌شنبه همچنین گفت که روسیه «هزینه سرسام آوری» برای جنگ پرداخته است و تخمین می‌زند که حداقل ۳۱۵ هزار سرباز روس در این جنگ کشته یا زخمی شده‌اند که برای مسکو تا ۲۱۱ میلیارد دلار هزینه به همراه داشته است.

نشست روز سه شنبه بیستمین نشست «گروه تماس دفاعی اوکراین» بود که سازمانی کلیدی جهت هماهنگی‌های لازم در ارسال سلاح و کمک به اوکراین به شمار می‌آید.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ پ.و/ ع.م
XS
SM
MD
LG