لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

گوترش از اسرائیل خواست انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه را تسهیل کند


آنتونیو گوترش در گذرگاه رفح
آنتونیو گوترش در گذرگاه رفح

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه چهارم فروردین در جریان بازدید از گذرگاه رفح و در کنار صف طولانی کامیون‌های امدادی متوقف در سمت مرز مصر با نوار غزه، خواستار «سرازیر شدن سیل» کمک‌های انساندوستانه به این منطقه شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی از مرز مصر با غزه بازدید کرد که درروزهای اخیر بسیاری از رهبران جهان نسبت به عملیات اسرائیل در رفح هشدار داده‌اند. آقای گوترش در این زمینه گفت: «هر حمله تازه وضعیت را برای غیرنظامیان فلسطینی، برای گروگان‌ها و برای همه مردم منطقه بدتر خواهد کرد».

آنتونیو گوترش در حضور خبرنگاران در مقابل دروازه گذرگاه رفح، محل ورود کمک‌های بشردوستانه، به دشواری‌های کمک‌رسانی به غزه اشاره کرد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «اینجا در این گذرگاه، دلشکستگی و بی مهری را می‌بینیم. در یک طرف صف طولانی کامیون‌های امدادی متوقف‌شده‌اند، و طرف دیگر را سایه طولانی گرسنگی فرا گرفته است.»

یک مقام محلی مصر هم اعلام کرد که حدود هفت هزار کامیون کمک‌های انساندوستانه در استان سینای شمالی مصر منتظر ورود به غزه هستند.

آنتونیو گوترش تصریح کرد: «زمان آن رسیده است که اسرائیل تعهد محکمی برای ورود نامحدود کمک‌های بشردوستانه به سراسر غزه بدهد.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین از گروه افراطی حماس خواست در ماه رمضان همه گروگان اسرائیلی را آزاد کند.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

اکثریت جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه در اطراف رفح پناه گرفته‌اند. اگرچه شرایط انسانی در شمال غزه وخیم‌تر است، اما وضعیت اسفبار فلسطینی‌ها در سراسر این باریکه محاصره‌شده رو به وخامت بیشتری می‌رود.

طبق آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، بیش از ۳۲ هزار نفر در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند که اکثریت آنها زنان و کودکان هستند. ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی، حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

XS
SM
MD
LG