لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

انتقاد لوید آستین از «فاجعه انسانی» در غزه؛ اسرائیل مذاکره با حماس را متوقف کرد


مذاکره وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل روز سه‌شنبه در واشینگتن
مذاکره وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل روز سه‌شنبه در واشینگتن

وزیر دفاع ایالات متحده، بر تلاش آمریکا و اسرائیل بر یافتن گزینه‌های جایگزین برای عملیات نظامی اسرائیل در جنوب نوار غزه تاکید کرد و همزمان تعداد زیاد تلفات غیرنظامیان در این باریکه را مورد انتقاد قرار داد.

لوید آستین، روز سه شنبه هفتم فروردین ماه، در ابتدای دیدار با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود که به واشینگتن سفر کرده است، با اشاره به این که «تلفات غیرنظامیان در غزه بسیار زیاد است» گفت که دو طرف در مورد گزینه‌های جایگزین برای عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح در جنوب این باریکه صحبت خواهند کرد.

وزیر دفاع آمریکا در ابتدای نشست با وزیر دفاع اسرائیل گفت: «تعداد تلفات غیرنظامیان امروز در غزه بسیار زیاد و میزان کمک‌های بشردوستانه بسیار کم است.»

او افزود: «غزه دچار فاجعه انسانی شده و وضعیت حتی در حال وخیم‌تر شدن است.»

این مقام ارشد آمریکایی همچنین بر دستیابی به راه‌حل‌هایی برای هدف قرار دادن اعضای گروه افراطی حماس در رفح تاکید کرد.

یوآو گالانت نیز گفت که دو طرف درباره نابودی گروه حماس، و بازگرداندن گروگان‌ها گفتگو می‌کنند.

آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی حماس را به عنوان سازمان تروریستی می‌شناسند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان می‌گوید انتظار می‌رود در این دیدار درباره خرید اسلحه از آمریکا نیز مذاکره شده باشد.

قرار بود در هفته جاری یک هیئت جداگانه اسرائیلی به واشینگتن سفر کند تا درباره نگرانی‌های ایالات متحده در مورد برنامه‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای حمله به شهر جنوبی رفح، جایی که بسیاری از جمعیت غزه به آن پناه برده‌اند، گفت‌وگو کند.

اما اسرائیل پس از رای ممتنع ایالات متحده به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس غزه شده ‌بود، این سفر را لغو کرد.

دیدار بین وزاری دفاع آمریکا و اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که روابط دو کشور در روز دوشنبه و پس از تصویب قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۳۰ نفراز کسانی که پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه گروگان گرفته‌شدند، هنوز در غزه به سر می‌برند.

به گفته وزارت بهداشت غزه که زیرنظر حماس است، عملیات نظامی تلافی‌جویانه اسرائیل تا به حال دست کم ۳۲ هزار و ۴۱۴ نفر را در غزه کشته‌ است که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از آمریکا خواسته بود قطعنامه ارائه شدن به شورای امنیت را که خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه شده بود وتو کند، اما ایالات متحده به آن رأی ممتنع داد که باعث تصویب آن شد.

ایالات متحده در ماه‌های گذشته اسرائیل را از لحاظ نظامی و دیپلماتیک حمایت کرده است، اما با افزایش تلفات غیرنظامیان در نوار غزه و بدتر شدن وضعیت انسانی، از اقدامات نخست وزیر اسرائیل ابراز ناامیدی کرده‌ است.

توقف مذاکرات آزادی گروگان‌ها در قطر

از دیگر سو یک مقام ارشد اسرائیلی روز سه شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که این کشور مذاکره‌کنندگان خود را پس از اینکه مذاکرات درباره آتش بس غزه و آزادی گروگان‌ها به دلیل خواسته‌های حماس «به بن بست» رسید، از دوحه فراخوانده است.

این مقام اسرائیلی که به رئیس موساد، مذاکره‌کننده اصلی اسرائیل در قطر نزدیک است، یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، را متهم کرد که با مختل کردن دیپلماسی، «به شعله‌ور کردن این جنگ در ماه رمضان» دامن زده ‌است.

پیشتر مقامات اسرائیل احتمال داده‌ بودند با توجه به این‌که هر پاسخ قطعی حماس به جزئیات گفت‌وگوهای دوحه باید از سوی یحیی سنوار تأیید شود، این دور از گفت‌وگوها پیچیده و نسبتأ طولانی باشد.

طرف‌های متخاصم، مذاکرات را با میانجی‌گری قطر و مصر در مورد تعلیق شش هفته‌ای حملات اسرائیل در ازای آزادی ۴۰ گروگان از ۱۳۰ گروگانی که هنوز توسط گروه افراطی حماس در غزه نگهداری می‌شوند، پیش برده بودند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت موضع دولت اسرائیل که گفته است قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس فوری در جنگ غزه مذاکرات میان اسرائیل و حماس درباره آزادی گروگان‌ها را مختل کرد، «نادرست و غیرمنصفانه» است.

متیو میلر در جمع خبرنگاران گفت پاسخ حماس به پیشنهاد آزادی گروگان‌های اسرائیلی قبل از رأی‌گیری روز دوشنبه شورای امنیت ارائه شده بود، نه بعد از آن.

او تأکید کرد ایالات متحده به تلاش‌های خود برای آزادی و بازگرداندن گروگان‌های در بند حماس ادامه خواهد داد.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای که به دنبال تصویب قطعنامه در شورای امنیت صادر شد، با اشاره به «عقب‌نشینی» آمریکا از حمایت همیشگی از اسرائیل، گفت که این تصمیم ایالات متحده«به کوشش‌ها برای آزادی ربوده شدگان آسیب می‌زند زیرا حماس امیدوار می‌شود که فشار بین‌المللی به آن امکان می‌دهد بدون آزادی ربوده شدگان، موجب آتش‌بس شود».

در همین حال، سی‌ان‌ان گزارش داده است که دست‌کم ۱۲ ساکن غزه روز دوشنبه در ساحل نزدیک بیت لاهیا در شمال این باریکه، وقتی به دنبال کمک‌های فرستاده شده از هوا بودند، در دریا غرق شدند.

تصاویری که به دست این شبکه خبری رسیده است، صدها فلسطینی را نشان می‌دهد که به سمت محل فرود کمک‌هایی می‌دوند که کشورهای غربی و همسایه از طریق هواپیما و با چتر به داخل خاک غزه پرتاب می‌کنند.

یک شاهد عینی به سی‌ان‌ان گفته است بخشی از کمک‌ها تقریبا در فاصله یک کیلومتری از ساحل، درون دریا افتاده بودند و چند نفر که برای به دست آوردن آنها وارد دریا شدند، «چون شنا بلد نبودند، غرق شدند» و جان خود را از دست دادند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ پ.و/ ع.م
XS
SM
MD
LG