لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

اوکراین تأسیسات ساخت پهپاد ایرانی در تاتارستان را هدف قرار داد


گزارش شده در این حمله هفت نفر هم زخمی شده‌اند
گزارش شده در این حمله هفت نفر هم زخمی شده‌اند

مقامات روسیه از هدف قرار گرفتن تأسیسات صنعتی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه در روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین خبر دادند.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز از قول منابع امنیتی اوکراین گزارش داد که تأسیسات یادشده محل ساخت پهپاد «شاهد» ایرانی بوده و پهپادهای اوکراینی آن را هدف قرار داده‌اند.

رستم مینیخانوف، رهبر تاتارستان، نیز با انتشار پیامی در شبکهٔ تلگرام گفته است در این حملات چند نفر زخمی شدند، اما آسیب مهمی به تأسیسات صنعتی «آلابوگا» و «نیژنکامسک» وارد نشده است. رسانه‌های روسیه می‌گویند در این حملات هفت نفر زخمی شده‌اند.

در برخی تصاویر منتشرشده لحظهٔ اصابت پهپادها به بخشی از این تأسیسات هم دیده می‌شود.

منطقهٔ آزاد آلابوگا محل تجمع بیش از ۲۰ مجتمع صنعتی از مواد پتروشیمی تا فلزات است و گفته می‌شود روسیه تأسیسات ساخت پهپاد نوع ایرانی را در این محل دایر کرده است. یک پالایشگاه بزرگ تولید گازوئیل نیز در نیژنکامسک واقع است.

این تأسیسات ۱۲۰۰ کیلومتر از مرز اوکراین و روسیه فاصله دارند.

خبرگزاری «آربی‌کی اوکراین» از قول منابعی گزارش داده که حملات پهپادی به این تأسیسات توسط نهاد مدیریت اطلاعاتی وزارت دفاع اوکراین انجام شده است.

رادیو اروپای آزاد و در پی آن روزنامه‌های واشینگتن‌پست و لوموند مرداد پارسال سلسله گزارش‌هایی در مورد جزئیات همکاری ایران و روسیه در تکمیل کارخانه مونتاژ پهپادی ایران در منطقه آلابوگای تاتارستان روسیه منتشر کرده بودند.

این کارخانه برای ساخت سالانه شش هزار پهپاد ایرانی نوع «شاهد» در نظر گرفته شده و قرار بود سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی شود.

ایران از زمان آغاز تهاجم نظامی کرملین به اوکراین صدها پهپاد تحویل ارتش روسیه داده است. جمهوری اسلامی در ابتدا تا چند ماه این موضوع را انکار می‌کرد، اما نهایتاً با انتشار اسناد و گزارش‌های بسیار توسط نهادهای غربی و خود اوکراین، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران آبان ۱۴۰۱ این موضوع را تأیید کرد، اما مدعی شد این پهپادها «به‌صورت محدود و قبل از جنگ اوکراین» به روسیه تحویل داده شده است.

مقامات اوکراین همان زمان اظهارات او را «دروغ» خواندند و گزارش‌ها حاکی است روسیه کماکان به‌صورت گسترده‌ای از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی، مناطق مسکونی و اهداف غیرنظامی در خاک اوکراین استفاده می‌کند.

در تازه‌ترین مورد، ارتش روسیه دوشنبه هفته جاری با پهپادهای شاهد تأسیسات برق منطقه خارکیف اوکراین را مورد هدف قرار داد.

نیروی هوایی اوکراین همان زمان اعلام کرد ۹ فروند از ۱۱ پهپاد نوع «شاهد» ایرانی را ردیابی و منهدم کرده، اما دو پهپاد دیگر به تأسیسات برق آسیب زده است.

کشورهای غربی تاکنون چندین بستهٔ تحریمی علیه ایران به‌خاطر ارسال صدها پهپاد به روسیه اعمال کرده‌اند.

اوکراین نیز طی هفته‌های گذشته چندین پالایشگاه روسیه را مورد هدف قرار داده و طبق گزارش‌ها ۱۲ درصد از ظرفیت پالایشگاهی روسیه را از کار انداخته است. برخی از این پالایشگاه‌ها بسیار دورتر از مرز دو کشور است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو اروپای آزاد؛ د.خ/ر.ش
XS
SM
MD
LG