لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

ده‌ها نفر در حملات جیش‌العدل به چابهار و راسک کشته شدند


انفجارهای روز پنج شنبه در درگیری‌های چابهار
انفجارهای روز پنج شنبه در درگیری‌های چابهار

در درگیری چند ساعته بین نیروهای انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی و اعضای گروه جیش العدل در دو شهر استان سیستان و بلوچستان ده‌ها نفر از نیروهای طرفین کشته شدند.

روابط عمومی قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای روز پنج‌شنبه، شانزدهم فروردین نوشت که جیش‌العدل به‌طور همزمان به ۵ نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی در شهرهای چابهار و راسک در استان سیستان و بلوچستان حمله کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی، ۱۱ نفر از نیروهای انتظامی و نظامی و دستکم ۱۸ نفر از افراد جیش‌العدل در این درگیری‌ها که بیش از ۱۴ ساعت ادامه داشت کشته شدند.

مقام‌های نظامی می‌گویند «پاکسازی» منطقه ادامه دارد و ممکن است تعداد تلفات جیش‌العدل افزایش یابد. آنها همچنین از زخمی شدن تعدادی از نیروهای نظامی و انتظامی منطقه خبر می‌دهند.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی شمار مهاجمان کشته‌شده را «احتمالاً ۱۹» نفر نامید و این‌گونه حدس زد که «همه» مهاجمان کشته شده باشند.

او همچنین گفت که «بر اساس گزارش‌های اولیه» مهاجمان «ایرانی نبودند» و «ملیت و هویت آنها در حال بررسی است»

مجید میراحمدی در ادامه نیز گفت که «دو عنصر پشتیبان نیز که زمینه حضور نیروها را برای انجام این عملیات در شهرستان چابهار فراهم کرده بودند، غیر ایرانی بودند و توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شدند.»

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در مورد حمله نیز گفت که «تک‌تیراندازان» این گروه، «مردم» را نیز هدف گرفتند و «از جمله این افراد یک مادر و دو کودک هستند که حال یکی از دختران خردسال وخیم گزارش شد که با تلاش پزشکان فعلاً از شرایط بحرانی خارجی شده است.»

به نوشته خبرگزاری مهر، کشته‌شدگان نظامی و انتظامی از نیروهای سپاه پاسداران و بسیج، فراجا و دریابانی (مرزبانی) بودند.

تاکنون برای کشته‌شدگان این حملات، نام‌های «محسن حسن‌نژاد»، «حسین انتظاریان» و «حسین سرسنگی» از پاسداران سپاه الغدیر استان یزد، «جواد جهان بیگی» از کارکنان هنگ مرزی جکیگور، «محسن حسین‌نیا» از پایگاه دریابانی چابهار، «عباسعلی میر» و «مسلم کریمی» از کارکنان انتظامی چابهار اعلام شده است.

به نوشته مهر، عملیات جیش‌العدل در سپاه شهرستانی چابهار و راسک و دریابانی و کلانتری ۱۱ چابهار شروع شد و افراد آن گروه در یکی از مناطق سطح شهر چابهار در یک ساختمان نیز افرادی را به گروگان گرفته بودند.

مقام‌های نظامی و امنیتی در چابهار نیز از یک گروگانگیری به دست اعضای جیش‌العدل هم خبر داده بودند که ابتدا توسط این گروه تکذیب شد. دست‌کم یک ویدئو از مصاحبه یک گروگان آزادشده در رسانه‌های رسمی منتشر شده است.

علیرضا دلیری، جانشین انتظامی سیستان و بلوچستان روز پنج‌شنبه از پایان این گروگان‌گیری و کشته شدن «همه» مهاجمان خبر داد.

او همچنین در این روز، پایان درگیری‌ها در چابهار، راسک را تأیید کرده است.

جیش‌العدل، گروهی شبه‌نظامی و مخالف حکومت ایران است که از سوی دولت ایران و چندین دولت غربی از جمله آمریکا به عنوان سازمانی تروریستی شناخته می‌شود.

این گروه پیشتر هم عملیات‌هایی را در خاک ایران و به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان داشته است.

مقام‌های امنیتی صبح پنج‌شنبه هم از پایان درگیری خبر داده بودند، با این همه پس از این ادعا اخبار و ویدئوهای متعددی منتشر شد که همگی از ادامه درگیری حکایت داشتند.

به گفته مقام‌های امنیتی، حمله جیش‌العدل حدود ساعت ۲۲ چهارشنبه آغاز شده و خبر پایان درگیری با اعضای جیش‌العدل ۱۴ ساعت پس از آغاز حمله به راسک و چابهار منتشر شد.

همزمان وب‌سایت خبری حال‌وش از «اختلال شدید» در اینترنت راسک و چابهار و سرباز خبر می‌دهد. با این حال هنوز هیچ خبر رسمی از درگیری در سرباز منتشر نشده است.

مقامات امنیتی ایران می‌گویند، هدف حمله جیش‌العدل مقرهای سپاه در چابهار و راسک و همچنین کلانتری ۱۱ چابهار بود.

جیش‌العدل خود در اطلاعیه‌ای از حمله به چهار نقطه در چابهار و دو نقطه در دو شهر دیگر یعنی راسک و سرباز خبر داده است، از جمله مقر دریابانی فراجا و ستاد فرماندهی سپاه شهرستان چابهار.

معاون امنیتی وزیر کشور در خصوص این حمله هماهنگ نیروهای گروه جیش‌العدل در جنوب سیستان و بلوچستان گفته بود: این نیروها «موفق به تصرف مقرهای سپاه در چابهار و راسک نشدند و در محاصره هستند.»

به گفته مجید میراحمدی، سه فرد مسلح «قصد ورود به دریابانی» در چابهار را داشتند، هر سه نفر کشته شدند و «عملیات تقریبا در حوزه دریابانی خاتمه یافته است.»

این در حالی است که حال‌وش و کمپین بلوچ که اخبار محلی سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند پنج‌شنبه پیش از ظهر نوشته‌اند که درگیری در منطقه هم‌چنان ادامه دارد. همچنین ویدئوهایی از چابهار منتشر شده است که در روشنایی روز فیلمبرداری شده و در آنها صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

معاون امنیتی وزیر کشور با این حال وقوع درگیری در شهرستان سرباز را رد کرده و گفته بود: «در هیچ نقطه‌ای جز چابهار و راسک در سیستان و بلوچستان درگیری» نداشتیم.

از سوی دیگر «حال‌وش» که اخبار بلوچستان استان سیستان و بلوچستان را رصد می‌کند، می‌گوید جیش‌العدل به مقر کلانتری ۱۲ و آگاهی انتظامی چابهار حمله کرده است.

گروه جیش‌العدل پیش از این نیز مسئولیت حمله ۲۰ دی‌ماه به یک پاسگاه نیروی انتظامی در راسک در استان سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت. در این حمله یک عضو نیروی انتظامی کشته شد.

اواخر دی ماه سال گذشته در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع گروه جیش‌العدل در داخل خاک پاکستان روابط دو کشور را بحرانی کرد و اسلام‌آباد حمله تلافی‌جویانه‌ای به داخل ایران انجام داد. اما سپس دو کشور اعلام کردند از این تنش عبور کرده‌اند.

با استفاده از ایرنا، تسنیم، حال‌وش و توییتر
XS
SM
MD
LG