لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

بایدن از قطر و مصر خواست حماس را برای آزادی گروگان‌ها تحت فشار قرار دهند


جو بایدن
جو بایدن

یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن و نخست وزیر اسرائیل بر سر وضعیت غزه، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه ۱۷ فروردین اعلام کرد رئیس جمهور ایالات متحده در نامه‌هایی از رهبران قطر و مصر خواسته است تا گروه افراطی حماس را برای پذیرش توافق بر سرگروگان‌های اسرائیلی تحت فشار قرار دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد دولت جو بایدن گفته است در حالی ر ئیس جمهور آمریکا از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، خواسته است تا گروه حماس را تحت فشار قرار دهند، که او ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، را برای مذاکره درباره آزادی گروگان‌ها به قاهره اعزام کرده است.

طبق این گزارش، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار است روز دوشنبه با شماری از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی دیدار کند.

گروه افراطی حماس که از سوی امریکا و کشورهای اروپایی یک سازمان تروریستی شناخته شده، همچنان بیش از ۱۳۰ گروگان اسرائیلی را در اختیار دارد.

مقامات کاخ سفید می‌گویند٬ توقف جنگ بین اسرائیل و حماس که زمینه تبادل گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی را فراهم خواهد کرد، تنها راه برای اجرای آتش بس موقت و افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه به داخل منطقه غزه است.

جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز بامداد روز جمعه در خصوص تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت: این تماس تلفنی بیشتر بر مساله حمله هوایی اسرائیل به کاروان امدادی «آشپزخانه مرکزی جهانی» و کشته شدن هفت امدادگر متمرکز بود.

جان کربی اصافه کرد: ما در حال ورود به ماه ششم آغاز جنگ و گروگان‌گیری قرار داریم .«باید در نظر بگیریم این افراد در چه شرایط وحشتناکی قرار دارند.»

مقامات امنیتی و اطلاعاتی مصر در کنار بلندپایگانی از قطر و آمریکا در مذاکرات برای دستیابی اسرائیل و حماس به معامله‌ای که به رهایی دست‌کم شمار دیگری از ۱۳۴ گروگان اسرائیلی در دست حماس منجر شود، حضور داشته‌اند.

حماس در دور پیشین مذاکرات که چند هفته در قاهره و دوحه در قطر در جریان بود و ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای و رئیس موساد نیز چند بار در آن شرکت کرده بودند، بر مطالبات اولیه خود برای پایان دادن به جنگ اصرار کرد.

حماس خواهان آتش‌بس کلی و خروج همه نظامیان اسرائیل از این باریکه است.

XS
SM
MD
LG