لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

گفتگوی آنالنا بربوک با عبداللهیان؛ پاسخ ایران به اسرائیل «متناسب و محدود» خواهد بود


همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، اکسیوس به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در تماس تلفنی روز پنجشنبه با همتای آلمانی خود گفته است پاسخ ایران به حمله دمشق «متناسب» و «محدود» خواهد بود.

اکسیوس می‌گوید، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، به درخواست دولت جو بایدن با وزیر خارجه ایران تماس گرفته است.

این گزارش می‌افزاید دولت آمریکا به دنبال حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته شدن یک فرمانده ارشد سپاه به شدت نگران تشدید درگیری در خاورمیانه است.

این منبع مطلع از تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و آلمان به اکسیوس گفته است، تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان و آنالنا بربوک ۹۰ دقیقه طول کشید و به طور کامل بر موضوع واکنش ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق متمرکز بود.

این منبع مطلع اضافه کرده است: «در حالی که وزیر امور خارجه ایران در این تماس گفت که پاسخ ایران محدود خواهد بود، اما مشخص نیست ایران چگونه پاسخ محدود را تعریف می‌کند.»

اکسیوس در ادامه نوشته است: «آنالنا بربوک این پیام آمریکا را به حسین امیرعبداللهیان منتقل کرده است که ایران باید دامنه پاسخ اسرائیل به حمله از خاک ایران به این کشور را دست‌کم نگیرد. »

وزارت خارجه ایران نیز می‌گوید حسین امیرعبداللهیان در این تماس تصریح کرد که وقتی اسرائیل با «نقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین، مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک را به طور کامل نقض می‌کند، دفاع مشروع یک ضرورت است. »

طبق این گزارش، وزیر خارجه آلمان نیز در این تماس تلفنی، اظهار داشت: «در این شرایط پر تنش، آلمان از جمهوری اسلامی ایران درخواست خویشتن‌داری دارد.»

در همین زمینه، نمایدگی ایران در سازمان ملل متحد پنجشنبه اعلام کرد: «اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد تجاوز رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را محکوم کرده بود و متعاقباً عاملان آن را به دست عدالت می‌سپرد، شاید ضرورتی برای مجازات این رژیم سرکش توسط ایران وجود نداشت.»

«پیام» ایران

پیشتر هم خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه از قول «منابع ایرانی» نوشت جمهوری اسلامی به واشینگتن پیام داده است که به حمله منتسب به اسرائیل به سفارت خود در سوریه به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که تنش‌زایی عمده‌ای با آمریکا پیش نیاید و این‌که تهران «عجولانه عمل نخواهد کرد.»

به نوشته رویترز، به گفته این منابع، پیام ایران به واشینگتن توسط حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سفر روز یکشنبه او به عمان که اغلب به عنوان واسطه بین تهران و واشینگتن عمل می‌کند، ابلاغ شده است.

رویترز می‌افزاید که سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر در مورد دریافت پیام از سوی ایران خودداری کرد اما گفت که ایالات متحده به ایران اطلاع داده است که در حمله به سفارت جمهوری اسلامی در دمشق دخالتی نداشته است.

کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه خود تاکید کرد که ایالات متحده به ایران هشدار داده است که از حمله به کنسولگری خود در دمشق به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش بیشتر در منطقه استفاده نکند.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: «ما به ایران اعلام کرده‌ایم که ایالات متحده هیچ دخالتی در حمله دمشق نداشته است و به ایران هشدار داده‌ایم که از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای تشدید بیشتر در منطقه یا حمله به نیروها و پایگاه‌های آمریکا استفاده نکند.»

کارین ژان‌پیر تاکید کرد که ایالات متحده علاقه‌ای به گسترش درگیری در منطقه خاورمیانه ندارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به تهدیدهای جمهوری اسلامی برای پاسخ به حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، بر حمایت «آهنین» ایالات آمریکا از امنیت اسرائیل در مقابل با این تهدیدات تاکید کرد.

نتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه «ضمن تاکید بر حمایت ایالات متحده از امنیت اسرائیل٬ تصریح کرد که آمریکا در برابر هرگونه تهدیدی از جانب ایران و نیروهای نیابتی این کشور در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.»

ایالات متحده از زمان شروع جنگ در غزه در ۱۵ مهرماه سال گذشته، ضمن تاکید کرد بر حمایت از اسرائیل گفته است خواهان جلوگیری از گسترش درگیری به خارج از مرزهای اسرائیل به ویژه لبنان است.

درحمله «اسرائیل» به کنسولگری ایران در دمشق، فرمانده حوزه سوریه و لبنان نیروی قدس سپاه به همراه شش نیروی دیگر سپاه کشته شدند.

محمدرضا زاهدی، مسئول عملیات نظامی نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه سوریه و لبنان که یکی از هفت کشته ایران در حمله دمشق بود، بلندپایه‌ترین افسر سپاهی است که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس، از پای درآمده است.

با استفاده از اکسیوس، ایرنا و رادیوفردا

XS
SM
MD
LG