لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶
عکس ماهواره‌ای از پایگاه هوایی در اصفهان
عکس ماهواره‌ای از پایگاه هوایی در اصفهان

ایران «امکان ردیابی موشک شلیک شده» از سوی اسرائیل به سمت اصفهان را نداشت

۱۰:۰۴ ۲۹.۱.۱۴۰۳

رهبران اروپا درباره تنش میان ایران و اسرائیل گفتگو می‌کنند

رهبران اتحادیه اروپا طی یک نشست دو روزه در بروکسل که از امروز چهارشنبه، ۲۹ فروردین آغاز می‌شود، درباره تنش‌ها میان ایران و اسرائیل گفتگو می‌کنند. آینده اقتصادی اتحادیه اروپا و جنگ اوکراین نیز از دیگر محورهای عمده این نشست گزارش شده است.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، در بیانیه‌ای پیش از نشست سران این اتحادیه گفت که اتحادیه اروپا باید در «ترغیب همه طرف‌ها به حداکثر خویشتن‌داری، احترام به قوانین بین‌المللی و اجتناب از اقداماتی که ممکن است تنش‌ها را افزایش دهد متحد شود.»

قرار است رهبران اتحادیه اروپا درباره چگونگی کمک به کاهش تنش‌ها در منطقه با یکدیگر مذاکره کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه پس از یک کنفرانس ویدئویی اضطراری با وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در واکنش به حمله هوایی تهران به اسرائیل، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

آقای بورل اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان متحد، را تکرار کرد که متعاقب حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل گفته بود که خاورمیانه «لب پرتگاه قرار دارد».

از دیگر موضوعات روابط خارجی مورد بحث در این نشست می‌توان به تأثیر بی‌ثباتی منطقه‌ای در خاورمیانه بر لبنان و روابط این اتحادیه با ترکیه اشاره کرد.

۰۸:۰۱ ۲۹.۱.۱۴۰۳

سنگاپور ایرلاینز نیز استفاده از حریم هوایی ایران را متوقف کرد

شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز و یکی از شرکت هواپیمایی زیرمجموعه آن به نام اسکوت اعلام کردند که به‌دلیل تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، استفاده از حریم هوایی ایران را متوقف کرده‌اند.

سخنگوی شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز گفت که این تصمیم را به عنوان یک اقدام احتیاطی اتخاذ می‌کند و از مسیرهای پروازی جایگزین به جای آسمان ایران استفاده خواهد کرد.

پیش از این نیز شمار دیگری از شرکت‌های هواپیمایی از جمله ایزی‌جت، ایرفرانس، لوفت‌هانزا و شرکت هواپیمایی اتریش تصمیم مشابهی اتخاذ کرده بودند.

۰۵:۴۵ ۲۹.۱.۱۴۰۳

اردوغان: نتانیاهو تنها مسئول تنش‌های اخیر در خاورمیانه است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و رهبری اسرائیل تنها کسانی هستند که می‌توان آنها را مسئول تشدید تنش‌ها در خاورمیانه طی روزهای اخیر دانست.

آقای اردوغان پس از جلسه کابینه در آنکارا در نشستی خبری گفت: «اسرائیل سعی می‌کند یک جنگ منطقه‌ای راه بیندازد و حمله‌ای که به کنسولگری ایران در دمشق انجام داد، آخرین این تلاش‌ها بود.»

وی افزود تا زمانی که «این ظلم و نسل‌کشی» در غزه ادامه یابد، درگیری‌های منطقه‌ای جدید امکان‌پذیر است و سپس از همه طرف ها خواست تا از روی عقل سلیم رفتار کنند. وی همچنین غرب را به این دلیل که تنها حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرد و نه حمله اسرائیل به کنسولگری ایرانُ به شدت مورد انتقاد قرار داد.

ایران شامگاه شنبه با صدها فروند پهپاد و موشک‌های بالستیک و کروز، اسرائیل را هدف قرار داد. این حمله بی‌سابقه واکنشی به حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بود که به کشته شدن ۷ افسر ارشد سپاه پاسداران انجامید.

۰۴:۴۲ ۲۹.۱.۱۴۰۳

دبیرکل سازمان ملل خواستار کاهش فوری تنش‌ها در خاورمیانه شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به دنبال حمله هوایی ایران به اسرائیل خواستار «کاهش فوری مخاصمه‌ها» در خاورمیانه شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه گفت که آقای گوترش این اظهارات در جریان مکالمه‌ای تلفنی با وزیر خارجه ایران بیان کرده است. به گفته وی، مکالمه آنتونیو گوترش با حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه انجام شده است.

آقای گوترش روز یکشنبه نیز در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که «خاورمیانه لب پرتگاه قرار دارد» و تنش‌ها باید کاهش یابد.

رهبران جهان خواستار خویشتن‌داری اسرائیل در قبال حمله پهپادی و موشکی ایران شده‌اند. تهران این حمله را در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که به کشته شدن ۷ افسر ارشد سپاه پاسداران منجر شد، انجام داده است.

۰۳:۰۶ ۲۹.۱.۱۴۰۳

سالیوان: آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران اعمال می‌کند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، در واکنش به حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، دولت آمریکا در روزهای آینده تحریم‌های جدیدی علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران و همچنین اشخاص و نهادهای حامی سپاه و وزارت دفاع جمهوری اسلامی وضع خواهد کرد.

جیک سالیوان، در ادامه تاکید کرد که انتظار می‌رود که متحدان و شرکای ایالات متحده نیز به زودی تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی اعمال کنند.

مشاورامنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد که ایالات متحده از طریق وزارت دفاع، پنتاگون، و فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، برای تقویت و گسترش ادغام موفقیت‌آمیز دفاع هوایی و موشکی و سامانه‌های هشدار سریع در سراسر خاورمیانه اقدام خواهد کرد تا اثربخشی قابلیت‌های موشکی و پهپاد ایران را کاهش دهد.

جیک سالیوان می‌گوید، تحریم‌های تازه و سایر تدابیر با اعمال فشار تا مهار و تنزل ظرفیت و کارایی نظامی ایران و مقابله با طیف وسیعی از رفتارهای مشکل‌ساز ادامه خواهد داشت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد: «طی سه سال گذشته، علاوه بر تحریم‌های موشکی و پهپادی، ایالات متحده بیش از۶۰۰ فرد و نهاد مرتبط با تروریسم، تامین مالی تروریسم و سایر اشکال تجارت غیرقانونی، نقض وحشتناک حقوق بشر و حمایت از گروه‌های تروریستی نیابتی در ایران را تحریم کرده است.»

جیک سالیوان همچنین گفت که ایالات متحده حکومت ایران را برای «فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده‌اش» در خاورمیانه پاسخگو خواهد کرد.

۰۲:۳۰ ۲۹.۱.۱۴۰۳

جلسه سوم کابینه جنگ اسرائیل درباره ایران به تعویق افتاد

سومین جلسه کابینه جنگ اسرائیل در رابطه با چگونگی واکنش این کشور به حمله ایران که برای روز سه‌شنبه مقرر شده بود به چهارشنبه موکول شد.

هرتزل لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، خاطرنشان کرده که حملات موشکی و پهپادی شامگاه شنبه ایران به اسرائیل بدون پاسخ نخواهد ماند.

در این حال یکی از مقامات دولت اسرائیل گفت که جلسه سوم کابینه جنگ که قرار بود سه‌شنبه برگزار شود به چهارشنبه موکول شد. او اما توضیحی درباره دلیل آن نداد.

کشورهای غربی اگرچه حمله ایران به اسرائیل را به شدت محکوم کرده‌اند و در صدد وضع تحریم‌هایی علیه تهران هستند، اما اسرائیل را به خویشتنداری دعوت کرده‌اند. با این حال تحلیل‌گران احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران را بالا می‌دانند.

دو مقام آمریکایی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند که آمریکا انتظار دارد پاسخ نظامی اسرائیل به حمله ایران «دامنه محدود» داشته باشد.

۰۰:۵۲ ۲۹.۱.۱۴۰۳

بورل: اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه پس از یک کنفرانس ویدیویی اضطراری با وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در واکنش به حمله هوایی تهران به اسرائیل، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

آقای بورل اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان متحد، را تکرار کرد که متعاقب حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل گفته بود که خاورمیانه «لب پرتگاه قرار دارد».

وی پس از این کنفرانس ویدیویی به خبرنگاران گفت: «امروز وزرای خارجه [کشورهای اتحادیه اروپا] موضع محکمی گرفتند و از تمام بازیگران در منطقه خواستند که از پرتگاه دوری کنند تا مبادا در آن بیفتند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس هشدار داد که اگر هر تحولی در شرایط کنونی به تشدید تنش‌ها منجر شود، خاورمیانه درگیر «جنگی تمام عیار» خواهد شد.

جوزپ بورل اظهار داشت که چند کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار گسترش تحریم‌ها به نحوی شدند که ایران نتواند از یک سو پهپادهای خود را به روسیه بدهد و از سوی دیگر موشک در اختیار گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه بگذارد.

آلمان، فرانسه و بسیاری از دیگر اعضای اتحادیه اروپا از چنین طرحی پشتیبانی کرده‌اند.

بورل گفت که او نیز از این طرح پشتیبانی کرده و طی روزهای آینده دیپلمات‌ها بر روی آن کار خواهند کرد تا وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا بتوانند در نشست روز دوشنبه در لوکزامبورگ درباره آن گفت‌وگو کنند.

وی افرود که برخی کشورهای اتحادیه اروپا چشم‌انداز تحریم سپاه پاسداران را مطرح کردند. آقای بورل اما تاکید کرد که اتحادیه اروپا تنها زمانی می‌تواند سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بنامد که یکی از کشورهای اتحادیه اروپا ثابت کند این گروه درگیر اقدامات تروریستی بوده است.

آقای بورل عنوان کرد که اتحادیه اروپا از چنین موردی باخبر نیست اما او از سرویس دیپلماتیک این اتحادیه می‌خواهد که این مسئله را دوباره بررسی کنند.

وی اظهار داشت که تمام وزرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حمله ایران به اسرائیل را به شدت محکوم کردند و بر تعهد خود نسبت به تامین امنیت اسرائیل تاکید داشتند.

وی اما در عین حال از اقدامات اسرائیل در جنگ غزه به شدت انتقاد کرد و از جمله گفت که نسبت به «شرایط فاجعه‌بار انسانی» در غزه میزان کمک‌هایی که وارد این منطقه می‌شود بسیار ناچیز است.

۰۰:۴۲ ۲۹.۱.۱۴۰۳

دیدگاه: چرا آمریکا استطاعت جنگی دیگر در خاورمیانه را ندارد؟

سهراب احمری، بنیانگذار مجله کامپکت و ستون‌نویس نشریه نیوزاستیتسمَن، در همین نشریه، مقاله‌ای در مورد نگرانی‌های فراوانش از بالا گرفتن تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله به خاکش، و درگرفتن جنگی تمام عیار نوشته است. او برای نشان دادن این هراس آن را جنگی آخرالزمانی توصیف می‌کند که جهان را درگیر خواهد کرد.

الهه روانشاد با سهراب احمری، نویسنده مقاله «آمریکا استطاعت یک جنگ دیگر در خاورمیانه را ندارد» در نشریۀ نیوزاستیتسمَن گفت‌وگو کرده است.

دیدگاه: چرا آمریکا استطاعت جنگی دیگر در خاورمیانه را ندارد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:37 0:00
لینک مستقیم

۰۰:۳۹ ۲۹.۱.۱۴۰۳

سی‌ان‌ان: آمریکا محدوده تردد وزیر خارجهٔ ایران را در نیویورک محدود می‌کند

یک منبع آگاه سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده تردد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سفر این هفته به نیویورک برای حضور در نشست سازمان ملل را محدود خواهد کرد.

پیش از این متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری به خبرنگاران گفته بود که آمریکا ممکن است در واقع محدودیت هایی را برای سفر حسین‌ امیرعبداللهیان اعمال کند.

وزیر خارجهٔ جمهوری اسلامی قرار است روز ۳۰ فروردین در نشستی در سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل در غزه شرکت کند.

۰۰:۱۱ ۲۹.۱.۱۴۰۳

گفت‌وگوی سوناک با نتانیاهو؛ «تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به سود هیچ کسی نیست»

Britain Politics
Britain Politics

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود، تاکید کرد تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به سود هیچ کسی نیست.

دفتر آقای سوناک در گزارشی از این تماس تلفنی نوشت که نخست وزیر بریتانیا گفته است «تشدید تنش‌ها به سود هیچ کسی نیست و تنها به تعمیق بی‌ثباتی در خاورمیانه منجر خواهد شد. شرایط کنونی به‌گونه‌ای است که باید آرامش را حفظ کرد.»

بریتانیا به همراه ایالات متحده در رهگیری شماری از موشک‌ها و پهپادهای ایران به اسرائیل کمک کرد. ریشی سوناک نیز روز دوشنبه به پارلمان بریتانیا گفت که گروه ۷ در حال تدوین تحریم‌های جدیدی علیه ایران در واکنش به حمله هوایی این کشور به اسرائیل است.

سخنگوی آقای سوناک اعلام کرد که نخست وزیر بریتانیا تاکید داشته ایران اشتباه محاسباتی بدی را مرتکب شده و اکنون با واکنش گروه ۷ از گذشته بیشتر در صحنه جهانی منزوی خواهد شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG