لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

رئیس سابق موساد: «شکست تمام‌عیار» حکومت ایران در حمله به اسرائیل


عکسی از فعالیت سامانهٔ ضدموشکی اسرائیل در شب حمله
عکسی از فعالیت سامانهٔ ضدموشکی اسرائیل در شب حمله

حکومت ایران در واکنش به حملهٔ اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق که به کشته شدن هفت افسر ارشد سپاه پاسداران انجامید، شامگاه شنبه ۲۵ بهمن اسرائیل را هدف پهپادها و موشک‌های خود قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه اعلام کرد ارتش این کشور با کمک دیگر کشورها ۹۹ درصد موشک‌ها و تمام پهپادهای شلیک و پرتاب‌شده از سوی ایران را رهگیری و منهدم کردند.

برای تحلیل این وضعیت، با افرائیم هالِوی، رئیس پیشین سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) گفتگو کردیم و نظر او را جویا شدیم.

افرائیم هالوی: آن‌چه رخ داد، این بود که حکومت ایران با مجموعه‌ای ترکیبی از پهپاد‌ها و دیگر انواع جنگ‌افزارهای هوایی اسرائیل را هدف قرار داد که به‌وسیله تجهیزات پدافندی ما رهگیری شدند. ما ۹۹ درصد آن‌ها را در آسمان منهدم کردیم. تنها یک درصد از این پرتابه‌ها به زمین رسید. یک نفر هم در اثر این حمله به شدت زخمی شده و شخص دیگری آسیبی ندیده است. این یک شکست تمام‌عیار برای ایرانی‌ها در حمله به اسرائیل بود.

امروز صبح هم فرودگاه‌ها را به روی پروازهای بین‌المللی باز کردیم و حالا اسرائیل باید تصمیم بگیرد که آیا هم‌اینک پاسخ نظامی بدهد یا به دلایلی پاسخ نظامی را به تأخیر بیندازد و ارزیابی کند که روند امور به کدام سو می‌رود.

اما به هر روی، آن‌چه اهمیت دارد این است که کشورهایی در جهان بودند، ازجمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا و دیگران که به شیوه‌های مختلف به اسرائیل یاری رساندند. در داخل خاورمیانه‌ نیز اردن در آن‌چه ما به دست آوردیم، همیاری داشت. این همه نه تنها تحولی در صف‌آرایی کشورهای منطقه بود بلکه نشان داد که ایران بیش از پیش منزوی شده است.

  • پیش از این جمهوری اسلامی همیشه از رویارویی مستقیم با اسرائیل اجتناب می‌کرد و از طریق نیروهای نیابتی‌اش عمل می‌کرد. حالا نخستین باری است که جمهوری اسلامی با سلاح‌های ساخت ایران خاک اسرائیل را هدف قرار داده. آیا پاسخ اسرائیل در این شرایط متفاوت خواهد بود؟

افرائیم هالوی: نمی‌‌دانم پاسخ اسرائیل چه خواهد بود. این موضوعی است که هم‌اینک بر سر آن بحث و گفتگو جریان دارد که آیا به یک پاسخ نظامی برق‌آسا دست بزنیم یا این‌که واکنش را به تأخیر بیندازیم و طرف مقابل را در انتظار و تعلیق نگاه داریم.

از دید من، ما دلایل کافی برای شادی بابت آن‌چه دیشب رخ داد، داریم و معتقدم در تاریخ نوین خاورمیانه وضعیت منحصربه‌فردی است که چنین نتایجی حاصل شده است.

مایلم این را هم اضافه کنم که در این شرایط افکار عمومی داخل ایران هرچه بیشتر بر ضد جمهوری اسلامی شده و چه بسا این وضعیت بر روی امور داخلی این کشور هم تأثیرگذار باشد، آن هم در شرایطی که رهبر [جمهوری اسلامی] به‌طور فزاینده‌ای بیمار شده و گفتگوهای بسیاری بر سر موضوع جانشینی رهبری در جریان است.

  • 16x9 Image

    هومن عسکری

    هومن عسکری تهیه‌کننده ارشد شبکه‌های اجتماعی رادیو فردا است. او پیش از پیوستن به رادیو فردا، خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی و قبل از آن خبرنگار بی‌بی‌سی مانیتورینگ بود.

XS
SM
MD
LG