لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

ایران پرونده «بدهی ترکیه» بابت واردات برق را به موسسه داوری سوئیس ارجاع می‌دهد


مدیر دفتر تجارت خارجی شرکت برق دولتی ایران، توانیر، از امتناع یک شرکت خصوصی ترکیه برای تسویه بدهی «۲۶۳ میلیون دلاری» بابت واردات برق ایران خبر داد و اعلام کرد ایران پرونده را به موسسه داوری سوئیس ارجاع می‌دهد.

مهرداد اقلیمی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین گفت شرکت «گِنت» ترکیه در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که طلب ایران از بابت صادرات برق را پرداخت نمی‌کند و ایران نیز صادرات برق به این کشور را متوقف کرد.

قرارداد واردات برق میان وزارت نیروی ایران و این شرکت خصوصی ترکیه در سال ۲۰۰۹ امضا شده بود.

او گفت به‌رغم کلیه اقدامات صورت گرفته از جمله مذاکرات توانیر و شرکت خصوصی «گنت» و تلاش‌های دیپلماتیک از مجاری مختلف، همچنان مطالبات صادرات برق به این کشور بلاوصول مانده است.

او توضیح نداد چرا ایران پیشتر دست به شکایت علیه شرکت خصوصی «گِنت» ترکیه نزده، اما گزارش‌های زیادی از همکاری پنهان سیتکی آیان، مدیر این شرکت خصوصی، با سپاه پاسداران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا وجود دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا آقای آیان را به اتهام فروش پنهانی نفت برای سپاه پاسداران و پولشویی در دسامبر ۲۰۲۲ تحریم کرد.

ارجاع پرونده بدهی این شرکت خصوصی ترکیه به موسسه داوری سوئیس در حالی است که آلپ‌آرسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه ۱۶ فروردین طی سفری به ایران هم درباره موضوع تمدید قرارداد واردات گاز از جمهوری اسلامی مذاکره کرد و هم توافق شد که مبادله برق میان دو کشور آغاز شود.

آقای بایراکتار گفت طی چند ماه آینده مبادله برق میان دو کشور آغاز خواهد شد.

تراز تجارت برق ایران از نیمه دوم پارسال به صفر رسیده است؛ یعنی صادرات برق کشور به اندازه واردات برق آن است.

قرار است در زمان پیک مصرف برق تابستان، ترکیه به ایران برق تحویل دهد و زمانی که ایران برق مازاد دارد، آن را به ترکیه ارسال کند.

ایران از ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان واردات برق دارد و به افغانستان، پاکستان و عراق برق صادر می‌کند.

تا نیمه دهه گذشته ایران سالانه ۱۲ تراوات ساعت صادرات برق و ۴ تراوات ساعت واردات برق داشت. اکنون سالانه حدود سه تراوات ساعت صادرات و به همین میزان واردات برق دارد.

آقای اقلیمی همچنین درباره مطالبات ایران از محل صادرات برق به افغانستان و عراق گفت هر دو کشور «در موعد مقرر» پول برق ایران را تسویه می‌کنند.

با استفاده از گزارش ایلنا، خزانه‌داری آمریکا، توانیر؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG