لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد


ایالات متحده روز پنجشنبه ۳۰ فروردین قطعنامه درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد.

گزارش‌ها حاکی است، ۱۲ کشور عضو شورای امنیت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کردند. در این رای‌گیری بریتانیا، عضو دائم شورای امنیت، به همراه سوئیس، عضو غیر دائم، به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

علاوه بر فرانسه، چین و روسیه، سه عضو دائم شورای امنیت، ژاپن و کره جنوبی، دو متحد آسیایی آمریکا، نیز به پیش‌نویس قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل رای مثبت دادند.

گزارش‌ها حاکی است که پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده، یکی از کوتاه‌ترین قطعنامه‌ها در تاریخ شورای امنیت بود.

در این پیش‌نویس آمده بود: «شورای امنیت، پس از بررسی درخواست کشور فلسطین برای پذیرش در سازمان ملل، به مجمع عمومی توصیه می‌کند که دولت فلسطین به عضویت سازمان ملل پذیرفته شود.»

برای تصویب این قطعنامه، می‌بایست حداقل ۹ عضو شورای امنیت با آن موافقت می‌کردند و هیچ یک از اعضای دائم این شورا - چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده - از حق وتو خود استفاده نکنند.

تشکیلات خودگردان فلسطین چهارشنبه هفته گذشته خواستار بررسی دوباره درخواست سال ۲۰۱۱ فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد شده بود. فلسطین اکنون همانند واتیکان عضوغیرناظر سازمان ملل متحد است.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل پنجشنبه در نشست شورای امنیت گفت: «ایالات متحده همچنان به حمایت قوی از راه حل ایجاد دو کشور ادامه می‌دهد. »

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد که «وتوی» این قطعنامه را نباید به مثابه مخالفت ایالات متحده با تشکیل دولت فلسطین دانست، بلکه تاکیدی بر این است که تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین چنین اتفاقی محقق خواهد شد.

از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس‌ حکومت خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای وتوی آمریکا را محکوم کرد و آن را «ناعادلانه، غیراخلاقی و غیرموجه» خواند.

در همین حال، ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل پس از وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا، از اقدام ایالات متحده در این‌باره تقدیر کرد.

وزیر خارجه اسرائیل گفت، ارائه این پیشنویس تنها شش ماه پس از حمله گروه افراطی حماس ۱۵ مهرماه سال گذشته، به مثابه پاداش دادن به «تروریسم» بود.

ییسرائیل کاتز همچنین شورای امنیت سازمان ملل را متهم کرد که از زمان حمله گروه افراطی حماس، این حمله را محکوم نکرده است.

آمریکا، اسرائیل و بسیاری از کشورهای اروپایی گروه حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG